av Birgitta/Bi

I november publicerade vi vårt andra teknikinlägg om att tona ner och lyfta färg. Idag visar vi alster som skapats utifrån detta inlägg, då vi tonar ner och lyfter bort färg som primärt inte är vattenbaserade.

Efter Skrotbokens teknikuppehåll, till förmån för julrelaterade inlägg, under december månad är det åter dags att för de månatliga teknikinläggen. Imorgon kommer vi att presentera en ny teknik men vi börjar som det sig bör med att presentera uppföljning av förra teknikinlägget. I november ägnade vi oss åt att tona ner och lyfta färger som primärt inte är vattenbaserade.

Färglagda motiv ...
En teknik som många, framför allt kortmakare, använder sig av är MCP-tekniken eller Gamsoltekniken. Det handlar om pigmentrika färgpennor som fungerar tillsammans med förtunning på stompf.
Här visar Lill-Hozzan ett kort vars motiv är färglagt enligt denna teknik.


Jag utgick från det leopardmönstrade papperets färger och målade stämpeln i dem.
Kort av Lill-Hozzan

Jag visade hur man färglägger enligt denna modell. Det färdiga kortet, som fick bli väldigt enkelt kommer här.


Ett väldigt enkelt kort - ibland, framför allt närmre jul, kan det bli riktigt bråttom - då kan det vara bekvämt med lite enkla lösningar. =)
Kort av Bi


Alcohol Inks och Blending Solution
Även Chruss har färglagt sitt motiv enligt MCP-tekniken men hon har även använt sig av Alcohol Inks för att göra en i sammanhanget mycket effektfull bakgrund.


Alcoinks är ett media som jag gillar skarpt - men även promarkers, färgpennor etc.

Här har jag valt att ta 2 st blåa nyanser av alcoinks på ett glossy papper. Sedan har jag droppat blending solution över. Resultatet blev pölar, precis som det finns ute i naturen, sådana där som det är så himla kul att hoppa i ni vet =D och man ser ringarna när det hoppas och skuttas.
Motivet är målat med pigmentrika pennor och så jag jag suddat ut med stompf och lösningsmedel, sk MCP-tekniken.

Kort av Chruss

Att det är kul att leka och experimentera med olika färger kan maxell skriva under på. Även hon använder Alcohol Inks men på ett lite annorlunda material som dock har kommit stort inom scrapvärlden det senaste året..

Alcohol Ink och Blending Solution på metall
En stor fördel med Alcohol Inks är att det fäster bra på de flesta material. Här visar maxell vad som blev av den metalltejp som hon färgade in. Först en blick tillbaka ...


Detalj från mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal.
Foto av maxell

Och så här blev slutresultatet.


Här har jag valt att fortsätta mer något fler lager - white wash - och stämplar av olika de slag. Det fanns redan en struktur i sidan så stämplar kändes helt rätt då jag inte vill ha för tjocka sidor i min Art Journal.
Uppslag i Art Journal av maxell



Detaljbilder
Art Journal av maxell

Även om grundmaterialet varierar är det vanligast att arbeta med Alcohol Ink och Blending Solution tillsammans. I den följande tekniken bör man dock inte blanda in Blending Solution om man vill lyckas. =)

Alcohol Ink och resist med varm embossing
Det går väldigt bra att använda varm embossing som resist tillsammans med Alcohol Ink. Jag (Bi)visade både på hur man gör det i enkla och flera lager. Här visar jag åter slutresultatet på det motiv som jag tog fram genom att använda resist i flera lager, som vid batik. Notera att bakgrunden är gjord genom att tona och lyfta färg med vattenlösliga färger enligt teknikinlägg del 1.


Sida i min Art Journal som tidigare visats i samband med tidigare färginlägg.
Bakgrunden är bearbetad enligt de tekniker som beskrevs i del 1 medan motivet är gjort med Alcohol ink och resist med varm embossing, enligt den modell jag beskrev i teknikinlägget i november. Jag har arbetat med resist i lager på lager som en batik

Sida i Art Journal av Bi

maxell fortsätter arbeta med Alcohol Ink och visar hur man med fördel kan arbeta med flera tekniker på ett och samma alster.

Alcohol ink på vattnad akrylfärg för resist och toning av färg
Den förberedda sidan i maxells Art Journal visar hur hon fått fram mönster i färgen genom att arbeta med Alcohol ink på vattnad akrylfärg.
Så här såg den ut ...


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal
Foto av maxell

När hon arbetade vidare med uppslaget kom fler tekniker till. Hon har här arbetat med Pro Marker och alkohol samt även med pigmentrika färgpennor och lösningsmedel.


Jag lät bakgrunden vara nästan så som den var. Bara några få lager med några olika färger här och där. :) Eftersom jag ville att stora delar av bakgrunden skulle synas är det ett "sparsamt" collage med sikte på äventyr. ;)
Uppslag i Art Journal av maxell



Detaljbilder
Art Journal av maxell

I nästa bildsekvens får vi se slutresultatet för den sida som maxell påbörjade då hon visade hur man jobbar med akrylfärg, vatten och alkohol.

Vattnad färg och alkohol
Här handlar det om att alkohol reagerar med vatten och ger en resisteffekt. I detta exempel användes vattnad akrylfärg. Så här såg uppslaget ut när vi lämnade det förra gången.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal.
Foto av maxell

Det färdiga resultatet ...


Med en mörk bakgrund valde jag att använda ljusa dekorationer för att skapa kontraster... precis som sidans innehåll...

Det är dekorationer som jag skurit ut och det är ritade detaljer med dimensionell penna. Även det förstärker budskapet.

Uppslag i Art Journal av maxell



Detaljbilder
Art Journal av maxell

Det var en i grunden mörk sida med positiv energi. På sidan ovan hade maxell lagt på två lager med vattnad akrylfärg och ren alkohol. Så länge den vattnade färgen inte torkat kan mer och mer alkohol läggas på. Här nedan har maxell lagt på alkohol i lager på lager på samma lager vattnad färg.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal.
Foto av maxell

Så här blev slutresultatet när maxell fått arbeta vidare med sin Art Journal.


Här valde jag att fortsätta på ett orange starkt tema. Jag lade till ytterligare orange detaljer och några ytterligare fler detaljer varav flera är icke-scrapsaker. Det är befriande och lärorikt att använda exakt vad som helst för att skapa.
Uppslag i Art Journal av maxell



Detaljbilder
Art Journal av maxell

Det var de alster vi hade att bjuda på idag. Hoppas du funnit inspiration att leka med de färger du har hemma. Kom ihåg att inga resultat är fel, bara annorlunda!

Skrotbokens länkar
Länkar till relaterade tutorials
Tutorial - Tona ner och lyft färg, del 2 av 2 av Bi och maxell
Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2: Vattenlösliga färger av Bi och maxell
Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Bi, Lillylva och maxell - Tutorial för att tona ut eller ta bort pålagd färg i svartvitt/gråskala
Tutorial - Silver Machine: Skapa ett eget aluminiumpapper av maxell - Använder alcohol ink på aluminiumfolie för att skapa ett eget mönsterpapper
Tutorial - Alcohol Inks på Glossy och overheadpapper av Chruss
Inlägg där vissa alster som används för denna tutorial är tidigare publicerade
Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2 - Alster av maxell
Sudda i svartvitt/gråskala - Alster av Bi
Internationella läskunnighetsdagen av Bi - Innehåller Bis bokmärke där hon lyft Alcohol Ink med Blending Solution
Det goda livet av Bi - innehåller ett uppslag i Art Journal där maxell tonat färgpennor med hjälp av stompf och lösningsmedel
Tutorial - Silver Machine: Skapa eget aluminiumpapper av maxell

0 kommentarer: