Vi är i badrummet...

on 18 november 2010

av maxell

Imorgon fredag den 19e november firas den internationella toalettdagen. Med anledning av det återanvänder vi och skapar med ting som vi normalt finns i badrummet. Vi har rotat runt i våra bekvämlighetsinrättningar och kan också bjuda på två tutorial som du garanterat vill prova på. :)

Den 19e november firas den internationella toalettdagen. Dagen, som firas på initiativ från världstoalettorganisationen (engelska: World Toilet Organization - WTO) uppmärksammar alla de personer i världen som lever utan toaletter och en värdig hygien. Totalt räknas 2,6 biljoner människor, det vill säga nästan hälften av jordens befolkning, sakna tillgång till toaletter och ordenliga sanitära inrättningar. Deras hälsa riskeras samtidigt som deras värdighet tas ifrån dem och det är flera - miljontals - människor (övervägande barn) som dör varje år till följd av usla sanitära förhållanden.

Självklart tycker Skrotboken att denna dag och de frågor som dagen handlar om är värda att uppmärksamma. Vårt bidrag är att, förutom att lyfta fram dagen i sig, att också rota runt i våra badrum. Vi som har sådana faciliteter...

I detta inlägg återanvänder och skapar med ting som vi normalt finner i badrummet. Det är - om du inte redan visste det - en enorm källa för kreativt skapande.

Färger i badrummet
Färger är något som tilltalar de flesta av oss på ett eller annat sätt. Färger kommer i olika utföranden och förpackningar. Kanske har du sneglat på alla de färger vi har i badrummet.

Nagellack har vi nog alla målat på andra ställen än på naglarna. Jag minns att under min barndom målade vi flera pyssliga saker med glänsande fint nagellack. Ögonskugga går utmärkt att använda istället för torra chalks för den som "vågar". Jag använde det i mina första försök att chalka papperskanter och det fungerade. Hårfärg - gärna icke-permanent på sprayburk - bör rimligen fungera som i stort sett vilken sprayfärg som helst. Kajaler och pennor för läpparna såväl som läppstift används ibland för att skriva budskap på badrumsspeglar och ibland även för att - i brist på en penna - skriva på såväl servetter som papperslappar. Hur långt är då steget till att använda det i scrapsammanhang?

Smink
Så här fortsätter det och den som har smink i sin ägo har en hel skattkista att använda sig av. :) Nog skrivet om färger i badrummet nu. Här kommer en härligt färgglad inspirationslayout av Kosepute.


När jag läste om detta temat kom jag direkt på att jag ville använda smink på min layout. Så jag har valt ett foto på mig själv som osminkad. Först har jag sprayat min layout med Shimmer Mist. Därefter har jag målat med mascara. Sen har jag även använt tops och bomullspads som dekorationer, något som jag ofta använder i samband med smink.
Layout av Kosepute

Noterade du den coola effekten av att måla med mascara? Just mascaraborsten är det flera som sparar för att måla med - gör du?

Sminkredskap
Sedan är layouten färgglad - som smink kan vara - och då passar såklart såväl bommullspads och tops som dekorationer.

Om du inte vill använda dem som dekorationer kan du med fördel använda dem som verktyg i ditt skapande. Jag själv föredrar tops när jag arbetar med torra chalks och bommullspads ser jag flera användningsområden för. Det kan - om inte annat - fungera som en torr torktrasa kontra mitt användande av våtservetter i tid och otid för att torka av saker och ting.

Mer smink
Mer inspiration? Vi hoppas över till Carola som också använder smink på sin layout. Här är det nagellack...


Det är så roligt att scrappa med icke traditionellt scrapmaterial.

Här har jag rotat runt i toaskåpet och använt mig av följande: Nagellack som jag duttade lite här och där, tandpetare, hello kitty plåster, badsvampstrassel och en etikett från en tvålflaska.

Min söta systerdotter Tindra på fotot.

Layout av Carola

"Småplock i badrummet"
... och en massa mer saker vi vanligen hittar i badrummet. Tandpetare som dekoration. Fungerar även som verktyg. Jag använder det själv för att rulla stammarna på alla dessa små rosor och andra blommor. Plåster kommer numera med flera motiv och ger ett färgglatt inslag på våra sår och alster. :)

Förpackningar
I badrummet har vi också en hel del förpackningar. Badsvampstrassel som dekoration är skoj. Här gillar jag färgen. Jämför med vitlöksnät och annat så är den piffig och läcker. Etiketter finns i mängder om vi kikar i badrummet och såklart kan de också användas för att skapa med. Sist i inlägget finns länkar där vi tidigare använt till exempel förpackningen till dambindor för att göra fjärilar och dekorerat med en förpackning badskum. I detta sammanhang bör vi också notera en stor potential i att altra förpackningar. Ge bort altrade förpackningar - färdiga eller tomma som du fyller med innehåll - som en personlig gåva.

Toalettrullen
En annan förpackning är toalettrullen. Du kanske inte tänker på den som en förpackning, men det är den. Hur skulle vi annars förpacka och sälja toalettpapper? Sparar du på dessa rullar? Jag gör det. Vanligen för att min mor tycker de är bra att göra upp eld i vedspisen med, men det händer att jag också använder den för att skapa. Sist i inlägget finns en länk till att jag altrade toalettrullar till piratkikare för ett piratkalas. Du har säkerligen också sett så kallade toarulleskort. Platta till, klä in, dekorera och stoppa i en tag.

Bi tog det ett steg till. Hon använde toalettrullar som bas för att göra ett minialbum till sin dotter. Se själv och inspireras.


Jag valde att göra ett minialbum med hjälp av toa-pappersrullar. Rullarna har plattats ut och klätts med papper och sedan har jag fäst ihop botten med dubbelhäftande tejp och en häftklammer innan jag gjorde hål och trädde ringar igenom. I varje rulle har jag sedan placerat en tag.
Jag ska åka bort i 14 dagar och för att inte Sam skall få fullständiga mamma-abstinenser tillägnar jag henne detta album.

De olika sidorna har rubriker som "Tjejsnack", "Tid för beröm", "Mammatjat", "När du känner dig ensam och ledsen" och så vidare. Den sista av de åtta delarna heter "Ord av kärlek".

Minialbum av Bi



I detta album har jag skrivit lite olika hälsningar som passar till temat för respektive del men också lämnat plats för henne att kunna skriva meddelanden till mig.

Vissa delar har naturligtvis fått lite extra utrymme genom att jag klistrat in en del av en sida från ett kollegieblock (och det är inte avdelningen "mammatjat"!) =)

Minialbum av Bi

Cissi tar också toalettrullarna något extra steg. :) Hon kapade, plattade till och använde som fickor för tags på sin layout.


På Simons 8års kalas var det fullt ös från början till slut.. piñjata, lek o bus och många foton blev det. För att få med så många som möjligt gorde jag ett litet dragspelsalbum med plats för 10 foton. Enkelt dekorerat med en glitterram runt varje foto och bildtext skriven på stickertags.

Lite mer dokumentation finns i tagfickorna som jag har tillverkat av en toarulle. Jag plattade till toarullen och klippte av den på mitten, limmade ihop botten och stansade ut en halvcirkel i främre överkant så att man bättre ser det som är inuti.

Layout av Cissi



"Taggade" närbilder...
Layout av Cissi

Toalettpappret
Det var rullarna det. Hur är det med själva toalettpappret? Kan vi använda det till mer än att torka med? Här hemma har min så kallade pic, dvs min särbo, sagt åt mig att skapa något med toalettpapper. Det kommer med struktur och med ett präglat mönster. Ibland kommer det också med motiv. Jag har dock inte kommit mig för att göra något av det än, men det har Cajaba. Spana in hennes härlig tag som hon färgat in med hjälp av toalettpapper.


En tag där toalettpapper spelar en central roll. Vill du veta hur följer du länken sist i inlägget.

Tagen kan användas på ett kort, en ask eller runt en flaska. Det är bara fantasin som avgör.

Tag av Cajaba

Vill du prova själv? Länk till tutorial finns sist i inlägget.

Raklödder
En annan tutorial ges av mig (maxell) som äntligen tog mig i kragen och färgade in papper med hjälp av raklödder... som vi såklart hittar i badrummet. :) Jag använde ett av dessa papper på en layout.


Jag måste erkänna att jag inte provat denna teknik i scrapsammanhang förut, men nu så. :) Vad för teknik? Jo, den när du använder raklödder och färg för att skapa egna bakgrunder. Det är kladdigt värre och framförallt skoj. Har du inte provat? Gör det! Länk till tutorial finns sist i inlägget.

Ett av alla de papper jag färgade in på detta vis passade bra ihop med detta foto på min son. Notera hur kepsen fortsätter in i pappret som jag färgade in. Det är detaljer som jag gillar och ofta har med på minst en sådan detalj på det jag skapar. Dessa detaljer är inte alltid helt uppenbart, men kikar du så syns de...

Layout av maxell



"Färgade" närbilder...
Layout av maxellm

Vill du prova själv? Länk till tutorial ges sist i inlägget.

Dina egna tankar
Vad har du själv för idéer kring vad från badrummet som går att använda för att skapa. Återanvändning eller för lek i allmänhet. Lämna en kommentar för vi är nyfikna på vad du själv får för associationer till vår genomgång av badrumssaker för scrap. :)

Länkar
Hemsidan för världstoalettorganisationen - om deras arbete med förbättrade sanitära förhållanden världen över och information om världstoalettdagen


Skrotbokens länkar
Tutorial - Bakgrund till tag med hjälp av toalettpapper av Cajaba
Tutorial - Marmoringsteknik med raklödder av maxell

Dekorera ditt hem med höstliga dekorationer - Inför Halloween 2008 skapade maxell och son häxans hus där luddet från tamponger kom till användning
Vi tar vad vi har för att fira Halloween - Inför Halloween 2008 använde RonjaS en förpackning med badskum på en layout
Julklappsstugan 15/11 - Gör ditt eget badsalt och Flasketikett - inför julen 2008 visade Tiggy hur vi gör eget badsalt och ger bort som present
Romantiska blommor - maxell använde omslaget från bindor till att göra egna fjärilar på en layout
Tandborsten kan användas till att... - Flera tips och trix med tandborste
Vi spökar med ett öga på klockan - Inför Halloween 2010 använder Bi tamponger för att göra spöken till Halloweendukningen

0 kommentarer: