av Maria/Saawan

Idag 27/10 firas Nalledagen som sägs ha sitt ursprung i en händelse 1902 då den amerikanske presidenten Theodor ”Teddy” Rosevelt vägrade skjuta en liten björnunge på en jakttur. En butiksägare lät sin fru tillverka två plyschbjörnar som kallades teddys till presidentens ära och placerade dem i sitt skyltfönster. När en tysk nalletillverkare gjorde succé i USA med sina kramdjur något år senare började de snart kallas teddybjörnar och namnet blev ett begrepp.

I USA och England har man firat Nalledagen länge och på senare år har den uppmärksammats på olika sätt även i norden. På många förskolor får barnen ta med sitt favoritkramdjur och på Junibacken i Stockholm har man sedan den första oktober kunnat lämna in sina gamla kramdjur som sedan skickas vidare till barn knutna till SOS-barnbyar (om man inte bor i Stockholm och vill bidra på annat sätt än med avlagda kramdjur kan man göra det på SOS barnbyar.


"Jag har gjort en layout om kramdjur men på ett litet annat tema. När jag var liten hade jag precis hur många kramdjur som helst och radade upp dem på min säng varenda morgon när jag bäddat. Tyvärr finns det inga foton av detta men 30 år senare gör vår son precis likadant. De flesta säger nog nu att han har det efter mig men det lustiga i historien är att vår son är adopterad! Min layout fick alltså titeln ”Arv eller miljö” och kanske är det som min mamma säger, att det beror på den tillåtande miljön här hemma. För att koppla till de mjuka djuren har jag använt mig av mycket filt; filtblommor, filthjärta och filt thickers – mjukt och gosigt!"
- Maria

Chruss/Christina har också skapat med filt, ett supergulligt nallekort och Essmo/Karin har gått steget längre och lagt till härligt rosa ludd på sitt kramgoa kort.


Skapat av Christina


Skapat av Karin


Länkar
SOS barnbyar

1 kommentarer:

skrotboken sa...

MiaPuh har inspirererats av detta inlägg och skapat 2008 års första julkort. Självklart är en nalle med.

Direktlänk till inlägget