Evelina E / Alien Bling - alteringansvarig

Kan vi förvandla våra matbord till en mystisk bjudning för häxor och vampyrer för att sen göra det till en glittrig nyårsdukning? Ja, absolut!
Måste vi lägga ner tusenlappar på det? Nej, verkligen inte.
Rota fram finduken eller barnens påslakan, använd det du har tillsammans med din kreativitet för att få rätt stämning under bjudningen.


Jag är själv verkligen usel på matlagning. Jag har ärvt det av min mor och jag tror faktiskt hon ärvde det av sin mor. Det är ett sånt där mindre bra familjedrag som vi döljer bakom en fantastisk maträtt som vi förädlar och alltid bjuder på om vi nu måste laga mat. Jag har dock inte hittat min fantastiska maträtt än så jag försöker dölja mina taskiga matlagningskonster bakom fina dukningar.
Oavsett om du kan din väg i köket eller helst undviker det så ger jag här tips och visar vad som kan åstadkommas, och till min hjälp har jag ett gäng fantastiskt duktiga tjejer!

Från vänster till höger:
Servettring gjord av Alien Bling, placeringskort gjort av Carola. Konfetti gjord av Ulrika_M. Del av banderollen, gjord av Alien Bling.

Börja med grunden
Min övervåning är under renovering och det ligger verktyg, stockar och träplankor överallt, men jag bestämde mig för att det var där jag skulle ställa mitt bord och mina stolar. Sedan fattades bara piffet!
Jag kommer återkommande att presentera en ny alternativ dukning baserad på ett tema eller årstiden. Ambitionen är att med hjälp av relativt enkla medel förvandla dukningen från ett tema till ett annat.

Förändra med textilier
I heminredning är det väldigt inne att förnya sitt hem genom att byta ut textilierna, då det är ett enkelt och effektfullt sätt att göra om hemma. Detsamma gäller dukningar. Genom att byta ut duken kan du förändra hela känslan och det är något jag personligen har anammat. Jag använder ofta mina spetsgardiner när jag dukar då det är enkelt att ändra färgskalan genom att bara lägga färgat tyg, som till exempel ett lakan, under!
Min budget tillåter inte att jag går ut och köper den mängd tyg som kan behövas för att täcka bord och eventuellt andra möbler jag inte vill ska synas så det jag gör är att gå på jakt i mina garderober, mammas och syskonens garderober för att samla ihop tyger så det räcker (och blir över).

Tänd ett ljus
- eller fler, för att få en mysig stämning. Det finns mängder av olika sorters ljusstakar därute i alla olika prisklasser och många av oss har redan en mängd hemma som vi köpt eller fått i present.
Flytta runt eller rota fram dina dyrgripar och ge dem nytt liv!

Tänk på brandrisken och lämna aldrig tända ljus utan tillsyn.

Romantik i höstmörkret
Kanske är det första dejten på hemmaplan eller vill du göra det mysigt för din partner?
Kanske avnjuta en mysig middag i höstens tecken med goda vänner?
Oavsett hur många ni blir eller vad ni har för relation kan man inte få för mycket av romantik - även om romantiken sitter i dukningen.
Till den här dukningen tänkte vi höstfärger med inslag av koppar och guld.

Fotat av Evelina E

Enkla bordsdekorationer
Måste vi vara utbildade florister för att skapa vackra bordsarrangemang?
Dessa två bordsdekorationer tog mig kanske en kvart att göra och då räknar jag in samlandet av löv, äpplen och pinnar.
Glasburken fylldes med äpplen från vårt äppelträd, löv och några pinnar, samt en stjälk med frökapslar.
I skålen öste jag ner löv, lite granris och äpplen som jag hittade i trädgården. Inomhus hittade jag två blockljus, lila sisal, samt - ändknoppar till gardinstänger. Hemma hos min mamma hittade jag pappersrosor som jag lirkade ner.
Som svar på frågan. Nej, det måste vi inte.

Skapat av Evelina E

Carola gjorde fina placeringskort


Krångligare än så här behöver det inte vara för att få en varm och inbjudande dukning till höstbordet.
Vi går från en finstämd och vacker bjudning till en dukning som passar våra gäster direkt från Blåkulla.

Halloween - en kusligt kulig dukning
Tänk lila, orange, grönt och svart. Tänk monster, spindlar och spöken!
Tänk lekfullt eller mystiskt, lekfullt mystiskt eller mystiskt lekfullt - det är dags för halloweenfest och till den här festen är alla välkomna, oavsett antal ben...

Fotat av Evelina E

Bjud in dina gäster
Det är inte så ofta vi skickar ut inbjudningskort idag, det blir oftast att man berättar det direkt till sina gäster eller skickar ut mail.
Men det är ändå något speciellt med att få ett inbjudningskort i lådan - ännu roligare är väl att få ett som anknyter till temat på festen?
Henrietta gjorde ett härligt kort att skicka ut till sina gäster!

"Svart och orange är ju två typiska halloweenfärger och jag har medvetet gjort alla dekorationer i svart. Spindlarna har även fått lite stickles på sig för att gnistra lite extra. Spindelnär från Magnolia och Dracula från hÄnglar"
- Henrietta B/Henrietta


Gör dina egna dekorationer
Vissa saker är enklare att köpa färdiga än göra själv, som till exempel spindelnätet jag fäst upp vid fönstret, men lägg ner lite tid och energi på att göra några dekorationer själv. Det är roligt att göra och roligt för gästerna att titta på.
Har du barn kan du låta dem hjälpa till och göra egna monster!

En banderoll kan vara tidskrävande att göra men är inte så svårt egentligen.
Här har jag klippt ut vimplar som jag dekorerat en och en så att de tillsammans bildar ordet ku(s)ligt. Sedan häftade jag fast bandstumpar mellan varje kon och avslutate med en ögla som även den häftades fast.
Jag har bland annat klippt ut figurer i filt, gjort fransar med silkespapper och även skrivit ut papper från ett digitalt kit med halloweentema.
Mellan vissa koner har jag fäst tags med brads.

Skapat av Evelina E


Varsågod och sitt
För mindre middagar behövs det sällan placeringskort men det kan ändå vara kul att få, dessutom är det ett roligt minne som gästen kan ta med sig hem. Jag brukar scrappa bröllop eller roliga fester jag gått på och brukar då använda dessa kort på layouten.
Det finns mängder av olika sätt att göra placeringskort på, Carola visar ett exempel i början av artikeln och här nedan visar Henrietta en färgglad variant!

"Svart punchinella på orange botten. Pumpan är från en kortlek och så äckliga spindlar som dekoration."
- Henrietta B/Henrietta


En rolig detalj på bordet är konfetti dessa kan du köpa färdiga eller så stansar du enkelt ut figurer.
Ett alternativ är att göra som Ulrika!
Hon gjorde dessa läckra ögon och benknotor genom att använda en blomstans bland annat!
"Ögongloberna är gjorda med hjälp av stansverktyg i tre olika storlekar. Jag stansade ut den största cirkeln i vitt papper, den mellersta cirkeln i färgen som jag ville ha på ögats iris, och den minsta cirkeln i svart papper. Jag limmade ihop de olika lagren med en limpenna, markerade gläns i ögonen med vit penna och lade ett lager lack (Glossy Accents) på ögats iris och pupill. Lite svart chalk runt kanterna gav ögat lite bulligare form.
Varje benknota är gjord av två utstansade blommor. Jag klippte av en bit påvarje blomma så att jag fick två delar som jag limmade ihop med limpennna. Lite svart chalk runt kanterna så var det klart."

- Ulrika M/ulrika_m


Skapat av Evelina E


Spindlar och stenmonster
När jag var liten så brukade jag måla stenar, hos min mamma finns det fortfarande kvar en sten jag målade som något djurliknande och det var dessa stenfigurer jag kom att tänka på när jag klurade på halloweendekorationer. Jag samlade ihop några stenar och målade dem svarta. Munnar målade jag med vit akrylfärg och ögonen limmades fast.

Vad är halloween utan spindlar?
Jag är inte så förtjust i dessa varelser i vanliga fall men en spindelfamilj fick flytta in hos mig för att pryda bordet. Vad du behöver till detta projekt är flörtkulor (de jag använde var färgade vid köp), piprensare, ögon och ev en svart tuschpenna för det lilla extra. Hatten gjorde jag i papper.

Katten Sassa gör sig själv till pricken över i och parkerar sig på bordet.
Fotat av Evelina E


Snabbt och enkelt för att fixa middagen
Nu har vi visat er två dukningsvarianter och förhoppningsvis blir maten som serveras till fantastiskt god!
Här kommer några tips som jag lärt mig från min mor och hon från sin mor...
  • Sallad och bröd. Är maten förskräcklig kan gästerna ändå äta sig mätta.
  • Enkla recept som du gjort förut. Använd inte dina gäster som försökskaniner.
  • Laga mat tillsammans med någon, gärna någon som vet hur man gör och som du kan lura det svåra på.
  • Efterrätt. De flesta tycker om efterrätter och det är svårt att misslyckas med om du undviker komplicerade recept.
  • Numret till en restaurang som kör ut. Som sista utväg.

Ni kommer även kunna läsa hur ni gör läskiga tilltugg till halloweenfesten här i Skrotboken.
Birgitta och Sam ger er recept som är lika goda som ruskiga, vad sägs om några fingrar och spöken att knapra på?
Håll utkik efter det!

Prata, skratta och må bra
Vi har visat er hur ni kan göra för att få upp trivselfaktorn, det behöver inte vara så svårt och det kommer synas att du ansträngt dig för det lilla extra, något som jag kan garantera kommer uppskattas.
Och även om vi vill slå ett slag för inbjudningskort, findukar och placeringskort är det ändå sällskapet som är viktigast. Oavsett om du dinerar vid ett vackert dukat bort, iklädd dina finaste kläder eller äter i soffan med pizzakartongen som tallrik är det alltid bäst med någon eller några som man kan kan prata och skratta med. Som man mår bra med helt enkelt.

Skrotbokens länkar
Något att ta med sig av Anki/Anki

2 kommentarer:

Samara sa...

Kisse är ju naturligtvis den sötaste dekorationen av alla =)

Anonym sa...

Helt underbara bilder! Älskar kreativiteten! Schysst "gardinstång". ;)