av maxell

Den femte maj firas barnens dag över hela Japan och fler delar av Asien. Sverige firar barnens dag den 13 maj. Med anledning av detta presenterar Skrotboken alster där vi använder minst en bild som kommer från en målarbok.

OBS! Först vill vi uppmärksamma alla på att det vanligen INTE är tillåtet att sälja vidare alster (inklusive kort) där en bild från en målarbok använts. För privat bruk är oftast fritt fram att använda bilder från målarböcker - såväl i pappersformat som utskrivna från Internet. Men... se till att du kollar upp copyright och vilka rättigheter som följer med en målarbild innan du använder den på ett alster.

Nu över till våra alster. Vi inleder med ett kort av Monica där hon utnyttjat möjligheten att dels variera bildens storlek (kontra en färdig motivstämpel) och dels att skriva ut bilden flera gånger på en gång.


Att använda sig av målarbokssidor på Internet istället för stämplar är verkligen ett kanonsätt att pyssla på. Det är ganska ofta som jag tycker stämplar har "fel" storlek utifrån hur jag vill ha det "just då". Om man använder målarboksmotiv istället kan man öka/förminska storleken precis till den storlek man vill ha.

På detta kort har jag skrivit ut samma motiv flera gånger, fast på olika papper. Sedan har jag helt enkelt "lappat ihop" motivet med de olika papprena. Det kan vara lite pillrigt men jag tycker det är avkopplande. Ett tips är att använda skalpellen istället för att klippa ut med sax. Personligen tycker jag det är smidigare.

Kort av Monica

Sofia fortsätter med ett kort där hon tagit tillvara på en av alla dessa länkar, som hon och dottern samlat på sig till onlinesidor, med målarbilder. Hon använder bilden för att variera kortskapandet kontra de stämplar med barntema som hon äger.


I bekantskapskretsen ploppar det ut bebisar på löpande band nu i maj så bebiskort blir det många av. Då är det roligt att kunna variera sig och inte alltid använda de få bebisstämplar man har.

Jag har, i och med att jag har barn, många bra sidor på nätet där det finns målarboksbilder. Största favoriten är nog Coloring Book (se länk sist i inlägget). Där hittade jag denna bild.

Kort av Skberg74

Jag (maxell) tog tillfället i akt och scrappade en av dessa målarbilder som jag fått av min son - den första som han gav mig för flera år sedan.


Jag har haft denna målarbild uppsatt på mitt kontor i flera år - sedan den dagen jag fick den av min son. Det är den första målarbild som han gav mig. Äntligen vågade jag mig på att scrappa den tillsammans med foton på en kär brandbil. Det känns bra för nu riskerar jag inte att tappa bort den i första taget, vi minns och kan titta på den i framtiden. :)
Layout av maxell



Målande närbilder
Layout av maxell

Bollebygdsbo avslutar detta inlägg med en bild som är hämtad från en målarbok av en av våra mest kända barnboksförfattare - Elsa Beskow.


På temat "Bild från målarbok" har jag använt mig av en målarbok av Elsa Beskow.

Bilden är målad med ProMarker. Jag lade till fjärils- och textstämplar. Eftersom livet ibland kan kännas liet "upp-och-ned" är några stämplar vända just "upp-och-ned".

Detta kort ska jag rama in och ha på väggen.

Kort av Bollebygdsbo



Levande närbild
Kort av Bollebygdsbo

Nu har väl hittat något som inspirerar dig att variera ditt skapande? Leta (några länktips finns sist i inlägget), färglägg och ha kul. Glöm inte att kolla upp rättigheterna! Lämna gärna en kommentar till detta inlägg med länk till något du har skapat eller skapar med målarbild/er. Kommentera gärna även med länktips till målarbilder och allmänna tips om målarböcker.

Om Barnens dag och Kodomo no hi
Barnens dag är en temadag då barnen uppmärksammas. Den internationella barndagen firas i början av oktober varje år. Det finns också lokala varianter. I Sverige firas barnens dag den 13 maj varje år (den första svenska Barnens dags-festen anordnades i Casselska parken i Grängesberg den 11-12 maj 1901), den turkiska barnens dag infaller den 23 april och i Japan firas kodomo no hi den 5 maj.

Kodomo no hi (こどもの日) är japanska och betyder "barnens dag". Dagen firas varje år den 5e maj och är en nationell helgdag i Japan. Det handlar om barnens och framförallt pojkarnas lycka och hälsa. Kodomo no hi, som är en av de mest firade dagarna i Japan, avslutar den så kallade gyllene veckan (29 april - 5 maj).

Tidigare firades Tango no Sekku (端午の節句, Irisfestivalen) den femte dagen i den femte månaden för att markera början av sommaren enligt den tidigare kalendern som användes i Japan. Tango no Sekku var en festival för pojkar och dagen kallas även för pojkarnas dag. Flickorna firar den tredje dagen i den tredje månaden med Hina matsuri (dockfestivalen). Efter det andra världskrigets slut ändrades Tango no Sekku till Kodomo no hi. Många seder och symboler kvarstår dock från tiden då det var pojkarnas dag.

Till exempel brukar familjer med söner sätta upp koinobori, som är vindstrutar i form av karpar, utanför huset och gogatsu-ningyo, som är dockor föreställande kända krigare och samurajer, inomhus. Karpen symboliserar stryka och framgång. Enligt en kinesisk tradition simmade en karp uppför strömmen och förvandlades till en drake. Samurajerna symboliserar styrka och mod. Både karpen och dockorna anses driva iväg onda andar och verka gott för sönernas framtid.


Koinobori
Foto av Fg2 (Public Domain)

Under dagen äts det en hel del kashiwamochi, det vill säga mjuka riskakor fylla med en söt bönpasta och inrullade i eklöv, samt chimaki, det vill säga riskakor invirade i bambulöv. Barnen brukar också bada så kallad syobuyo, det vill säga ett bad med irisblad och rötter. Iris anses ge god hälsa och driva bort onda krafter.

Länkar
- Childrens Day på Kids Web Japan
- ColoringPages.se - Svensk websida med målarbilder där du även kan färglägga online
- Målarbilder - Svensk websida med målarbilder i ett antal teman
- Coloring Book - Websida med målarbilder


Skrotbokens länkar
- Alla inlägg som Skrotboken publicerat under kategorin "Vi låter barn skapa"
Vi tar vad vi har för att fira Halloween - Publicerad 8 november 2008 - Innehåller alster där leksaker och leksaksanknutna detaljer används
- Tävling - Val i livet - Publicerad 7 december 2009 - Tävlingen handlar om hur vi lär barn/ungdomar att göra val i livet och något som förknippas med barn ska finnas med på det färdiga alstret.
- 50 år som leksak och stilikon - Vi berättar om Barbie - Publicerad 9 april 2009
- Vi skapar om och till Barbie - Publicerad 16 april 2009
- Hålkort med leksaker - Publicerad 7 oktober 2009
- Ska vi byta grejer... Sams byteshandel del 2 - Publicerad 29 april 2010 - Alster med spelkort för barn samt målarbilder

1 kommentarer:

Anonym sa...

Two more sites with free coloring pages: http://topcoloringpages.net/ or http://www.e-kolorowanki.eu/