En dag ...

on 9 maj 2010

av Birgitta/Bi

Idag skapar vi om "En dag ...". Vi har gjort detta genom att använda antingen flera foton eller genom att göra en serie med ATC-kort. Skaparfokus är med andra ord inställt på användandet av flera bilder i serie eller en sekvens av alster som skildrar en och samma händelse.

Idag firas både Europadagen och Segerdagen 1945 inom OSS (inom EU firades dagen igår) mer om detta och en påminnelse om den pågående mustaschkampen nedan. Med tanke på dessa dagar firar vi helt enkelt "en dag". Mer information om dessa händelser finner du nedan.

Vi hoppar rakt in i skildringen av hur en dag kan se ut hos några av våra duktiga inspiratörer.

En dag ... från morgon till kväll
Monica och Samara föll för utmaningen att skildra en dag med hjälp av ATC-kort.


Detta är första gången jag försökt ge mig på att göra ATC kort.
Tycker att hela idén med ATC är väldigt kul iallafall. Eftersom temat är "en dag" har jag försökt skildra saker som sker en helt vanlig dag i mitt liv. Från att vakna på morgonen, till att dricka the, ta mig till skolan, handla mat, leka med sonen och sedan till sängs igen. Klockorna är tänkta att symbolisera olika tidpunkter under dagen. Bilderna på ATC korten är dels utskurna från scrappapper, men också från ett thepaket (thekoppen) och ankorna från vår familjealmanacka. Tycker att det är väldigt kul att försöka hitta scrapmaterial i alla vardagliga ting. :)

ATC-kort serie av Monica



En normal dag i mitt liv består av 9 delar.
Dela tidningarna, dagdrömma om resor till varmare länder, spela Farmville, studera språk, planera och städa, gosa med min älskade katt,
scrappa, se på film,och träffa kändisar .
Ok jag träffar inte kändisar varje dag,men när jag inte gör det så spanar jag på nätet och i tidningar efter information om när nån ska komma till stan,eller så scrappar jag om mina möten.

Jag har dekorerat med stickers, stämplade motiv, urklipp ur dagstidningar, resekataloger och serietidningar.

ATC-kort serie av Samara

En dag ... på jobbet
Själv har jag (Bi) valt att i värsta paparazzi stil följa, för att inte säga förfölja min dotter en dag då hon följde med till jobbet.


En dag sommaren 2008 skulle Sam följa med mig till jobbet. Jag bestämde mig för att skildra hennes dag med ett litet album vilket innebar att jag fotograferade henne hela tiden från det att jag väckte henne till dess vi kom hem. Klart mycket mindre fotograferande på arbetstid men vi passade på att rekonstruera lite av det hon gjorde innan vi gick hem för dagen. =)Fotograferandet uppskattades inte så väldigt mycket under de tidiga timmarna vilket väl framgår av fotona.
Bokstäverna är utstansade ur fotot och är en del av tegelväggen.

Dubbellayout av Bi



Dessa sidor skildrar i värsta paparazzi stil när hon lämnar hemmet för en dag på jobbet. Klockan är en bit efter 6 på morgonen och Sam är TRÖTT. Vid flexklockan tar tålamodet med mammas fotograferande slut!

Jag har använt en utklippt mönstersöm från ett mönsterpapper för att låta sömmen löpa som en sammanhållande tråd genom layouterna för att skapa en känsla av flöde mellan bilderna. (Fanns ingen symaskin att tillgå så detta fick bli lösningen - pilligt värre kan jag villigt erkänna)

Dubbellayout av Bi

En del av Sams "arbetsdag" för oss vidare till...

En dag ... för lek, nöje och rekreation
Maxell, Metal_Minish och Mahlin78 har alla valt att skildra mer lustfyllda händelser som skedde en dag då ...

maxell och son tillbringade en dag på strippen


Detta är en digital layout eller tavla som jag någon gång borde skriva ut och rama in. Allt är uppbyggt av foton som jag tog under denna dag på strippen. Med hjälp av ett speciellt program (ComicLife) för att, till exempel, bildbehandling och för att enkelt göra fotocollage har jag rejält lekt loss med bildeffekter och programmets inbyggda serietidningseffekter. Collageformen blandad med serietidningsstuket ger härliga effekter.

Digital layout av maxell

maxell och son tillbringade en dag i lekparken


Här har jag skapat om en helt vanlig dag i lekparken och byggt upp det som en seriestripp. Jag började med att leta reda på foton som hängde ihop och som har potential för någon inbyggd twist eller snarare avslutande poäng. Jag måttade ut fotostorleken innan utskrift och ritade dit rutorna efter montering. Texterna i pratbubblorna skrev jag på vitt papper och sedan klippte jag, på fri hand, ut pratbubblorna.

Upplägget med seriestrip är ett sätt för att dokumentera en dag eller en serie av foton och få med vad som hände och även sades under denna dag.

Layout av maxell
Foto av vem

Metal_Minish tillbringade en dag i snön med Nino och Konami


Från i vintras. Nino kastar snöboll på Konami, men får smaka på sin egen medicin kort därefter... XD
Bakgrunden består av sidor från en gammal "manga-förhandstitt" man innan kunde hitta gratis i bokaffärer mm. Annars är det stickers och en bård från Sassafras.

Layout av Metal_Minish

Efter dessa läckra serietidningsinspirerade alster låter vi Mahlin78 skildra hur hon tillbringade en dag med kameran i högsta hugg ...


Augusti 2009 tog jag bilen upp till Sollidens slottspark. Planen för dagen var att strosa runt i parken och utforska kamerans kapacitet. Fick med mig många fina bilder från den dagen. Hade även turen att ha superbt väder!

Layout av Mahlin78



Oförglömliga närbilder
Layout av Mahlin78

En dag ... för förnyelse
Bollebygdsbo får avsluta vår skildring av "En dag ..." med sin layout om förändring och förnyelse.


Jag valde att visa den dag då lekstugan flyttades. Den måste nämligen flyttas eftersom vi behövde platsen till att stapla veden innan vi kan lägga in den i vedboden.
Jag har använt papper som jag redan hade hemma, samt ett gammalt papperssnöre som jag hittade i skåpet.
Några "blommor" satte jag också dit.
Texten är utskriven på skrivaren.

Layout av Bollebygdsbo



Husliga närbilder
Layout av Bollebygdsbo


Europadagen
Europadagen den 9 maj är en symbol för Europeiska unionen som politisk enhet. Denna dag år 1950 förde Frankrikes utrikesminister Robert Schuman fram förslaget, Schumandeklarationen, om att skapa ett enat Europa för att bevara freden. Förslaget anses ha påbörjat det samarbete som idag representeras av Europeiska unionen. EG beslöt vid sitt toppmöte i Milano 1985 att fira dagen som Europadagen

Segerdagen 1945
Segerdagen 1945 är den dag då man runt om i världen firar slutet på det andra världskriget.
Beroende på tidsskillnaden så infaller firandet av dagen på olika datum i olika länder, beroende på när man räknar att kriget slutade. I EU infaller dagen den 8 maj, medan de firar den 9 maj i Oberoende staters samvälde (OSS) då det redan hade hunnit bli den 9 maj i Sovjetunionen när den tyska kapitulationen trädde i kraft.
I USA firar man både Victory in Europe Day (VE Day) den 8 maj och Victory over Japan Day (V-J Day) den 14 augusti.

Robert Schuman
Robert Schuman räknas som fader till Europeiska unionen, Europarådet och NATO. Född 29 juni 1886, död 4 september 1963. Han var en fransk politiker och statsman, kristdemokrat, regeringschef, utrikesminister och Europaparlamentets första ordförande.

Man med mustasch
Förutom att vara stadsman så var han även en man med mustasch vilket ger mig anledning att påminna om den viktiga mustaschkampen som pågår just nu. Mustaschkampen är cancerfondens årliga kampanj mot prostatacancer.
Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform. Varje år upptäcks cirka 9 000 nya fall.

Länkar
Wikipedia om Europadagen
Wikipedia om segerdagen 1945
Wikipedia om Robert Schuman
Mustaschkampen


Skrotbokens länkar
Mustaschkampen av Bi, Skrotboken skapar om mustascher och visar även exempel på ATC-kort
Linnea och Linné av Sam, här finns ATC-kort
ATC-kort med waterfallteknik av Alien Bling
Astrid Lindgren i våra hjärtan av maxell, här finner du flera ATC-kort

0 kommentarer: