av Birgitta/Bi

Idag fortsätter vi vår bröllopsspecial med att titta på alster som förgyller själva bröllopsfesten. Vi skapar med glitter och bling!

Det finns många saker som kan förgylla själva festen och som gör att det hela får en väl genomtänkt och stilfull presentation. Det är viktigt att även ögat får sitt lystmäte tillfredsställt. Visst blir det extra stämningsfullt om till exempel dukningen är genomtänkt och vacker men det gäller att inte glömma den praktiska sidan också. Idag presenterar vi förslag på både ock.

Vi inleder på kyrkbacken!
Det är inte överallt man tillåter traditionen att det kasta ris på brudparet. En del säger det är av omsorg om fåglarna (som enligt ornitologer och veterinärer - helt saknar grund då fåglarna inte tar skada av risgrynen) och en del helt enkelt för att det skräpar ner väldigt mycket och är svårt att städa bort.
Det finns dock många trevliga alternativ som blomblad, konfetti och såpbubblor!

Jag (Bi) har letat efter de flaskor med såpbubblor som jag vet att vi har någonstans här hemma för att ge exempel på "pimpning"/dekorering av flaskorna men jag har inte lyckats hitta dem och inte heller kommit ihåg att köpa nya. Mahlin78 kan dock bjuda på en etikett att fästa runt flaskan. =)


Etikett till såpbubbel-flaskan.
Etikett av Mahlin78

maxell hade bättre tur än mig och hittade igen en flaska och altrade den.


Det brukar gå åt ett gäng såna här varje sommar. Eftersom pinnen inuti brukar kunna lossna brukar jag spara på de tomma. Samtidigt är de praktiska att fylla på igen och igen och igen... men inte så mycket varje gång. ;)

Hur som haver. Spontant brukar dessa behållare ha starka och skarpa färger och den jag hittade var inget undantag. Jag valde ändå att göra om den i mer dova eller jordnära färger. Själva såpbubbleetiketten täckte jag med ett papper som är målat med vattenfärger. På det fäste jag sedan en "namnplatta" med namn och datum samt ett antal dekorationer som fick sig omgångar med såväl glitterlim/stickles som 3D-färg med skimmer i sig. Längre ner skar jag till en vit remsa papper som jag limmade fast runt hela flaskan. Det gav mig fyra rutor för att skriva några väl valda ord "Love forever, Live today". Runt flasktoppen fäste jag ett prickigt band med rosett.

Slutligen kan jag säga att grabben frågat om det var hans flaska. Jag tvekade en sekund innan jag svarade ja. Sedan la jag till en fråga om han ville att jag skulle göra om en annan till han med bilar. Svaret var såklart ja! Så nu har jag att göra. ;)

Altrad behållare för såpbubblor av maxell



Gnistrande närbilder
Altrad behållare för såpbubblor av maxell

Bröllopsmiddagen
Vi lämnar kyrkbacken; eller var nu vigslen har ägt rum, och tar oss över till det dukade bordet och festen. För den pysslige finns det mängder av saker som man kan göra själv när det gäller just dekorationen av bordet. Blomsteruppsatsen, glasmarkörer, servettringar, "pimpade" sångblad, placeringskort och så vidare. Glasmarkörer har vi presenterar i tidigare inlägg, följ länk nedan.

Placeringskort
Inför bröllopsmiddagen läggs det ner betydande arbete på att få till en riktigt bra bordsplacering. Mycket skall tillgodoses, tradition, släktskap/rang och inte minst vilka gäster som passar bra tillsammans och som kan ge middagen det där lilla extra lyftet. När väl grubblerierna är klara är det dags att göra och placera ut placeringskorten på bordet. Nedan följer ett par varianter. Viktigt är att tänka på att de skall vara lätta att göra - det blir mycket arbete ändå.


Här kommer ett exempel på placeringskort till själva festen. Det är svårt att se på bilden men det vita pappret har en riktigt skimrande lyster och den utstansade fjärilen är fullkomligt dränkt med frostad stickles. =) Pärlorna i mitten på fjärilen är små glaspärlor som kommer från en gammal blomdekoration. Blomsterarrangemang är för övrigt något som det alltid ligger massa vackra saker i som går att spara till framtida pysselprojekt. Vi får helt enkelt börja önska oss mer blommor eller vad säger ni? =)

Placeringskort av Monica A



Blingad närbild
Placeringskort av Monica A



Placeringskort som blir varierade i skillnaden mellan de blåa eller rosa halvpärlorna. Har valt samma papper som på inbjudan, och även samma form på detaljerna, dvs Label One. Även detta går att variera i det oändlig vad det gäller färg och form.
Placeringskort av Mahlin78

MiaPuh har även gjort en fiffig hållare till placeringskortet i en sant romantisk stil.


Placeringskortshållare

Hjärta i styrolit 10*10 cm. Målade hjärtat lite lätt med vitakrylfärg sen duttade jag lite chalk samt satte på rosor. Skar en skåra i hjärtat som man kan sätta ett placeringskort i. :)

Körde lite samma tema /färg som på Menyn (se nedan).

Placeringskort med hållare av MiaPuh

Dukning i övrigt
Middagsgästen vill gärna veta vad som vankas från köket. Ett menykort där mat och dryck presenteras är alltid på sin plats.


Gjort som ett större tagkort tror jag de kallas.

Man kan dra ut ett kort och på de så kan man skriva menyn.

Menykort av MiaPuh

Vi svenskar tittar gärna på den anglikanska kulturen och tar efter mer och mer av den. "Kuvertgåvan" har ännu inte blivit någon stor "grej" i Sverige men den börjar så smått smyga sig in även på våra dukade bord och varför inte, så länge det blir inom rimliga gränser. En liten ask med någon god chokladbit eller några after dinner mints kan väl passa som en liten uppfriskande avslutning på middagen. Det behöver ju inte vara mer avancerat än så. =)


En Favor Box eller kuvertgåva som jag kallar den - vet inte om det finns ett svenskt namn på detta fenomen. =9

I den lilla asken kan värden/värdinnan placera en liten gåva till middagsgästerna, exempelvis chokladbit, annat godis eller kanske en liten minnessak som en nyckelring med bild på brudparet och så vidare.

Just denna boxen är väldigt snabb att göra vilket är viktigt om man ska göra många.

Favor Box/ Kuvertgåva av Birgitta/Bi



Hur man väljer att dekorera boxen är en smaksak. Här har jag valt att göra en liten bukett som man också kan ta ur boxen och sätta på kavajslaget till exempel. Det stansade bandet som får "rinna" ner på bordet kan också fungera som bordsplacering om man skriver gästens namn på det.
Favor Box/ Kuvertgåva av Birgitta/Bi


Gästbok
Den stora dagen skall naturligtvis förevigas på alla sätt som går. Ett trevligt inslag är gästboken där alla gäster får möjligheten att åter framföra lyckönskningar, skriva små personliga reflektioner och tacka för en trevlig dag med mera.


Jag lämnade medvetet plats under bandet / texten för att brudparet sedan skall kunna sätta dit ett foto från Bröllopet på framsidan =)

Boken är målad med vit akrylfärg, sedan lite distresad för att få en lite gammeldagslook. I samband med att "fotot" kommer dit kommer även en berlock med texten love att sättas fast :)

Gästbok av MiaPuh

Det var allt vi hade för idag men vi kommer strax åter med skapandet till efter festen. =)

Skrotbokens länkar
Hänryckningens tid är inne - Bröllopsspecial del 1 av Birgitta/Bi
12 - mars Kronprinsessans namnsdag av Samara, altser med ringar på
Du och jag för alltid av Birgitta/Bi, alster med guld, spets eller tyll
Julklappsstugan - Vi gör glasmarkörer Av Birgitta/Bi

1 kommentarer:

Ulla sa...

Är så otroligt roligt OCH mycket jobb med bröllop, har precis haft en son som gift sej. Så det var inbjudningskort, placeringskort, vigselprogram och festprogram som skulle göras till 75 pers. Det blev enkelt men också mycket jobb.