av Birgitta/Bi

Grattis idag på den syttene mai, kära gannland! Dagen till ära presenterar vi ett par alster i färgena rött, vitt och blått.

Idag firar vårt grannland sin nationaldag med pompa och ståt. Den del av firandet som är mest välkänd för omvärlden är nog trots allt barntågen.

Barntåget den 17 maj har varit en tradition i Norge sedan mitten av 1800-talet. De består av marscherande musikkårer och festklädda barn som viftar med norska flaggor.
Varje år går det flera tusen 17 maj-tåg genom Norge av olika storlek, från mindre tåg i byarna till det tåg som går genom Oslo på tiotusentals personer.

Barntågen följer speciella rutter och är organiserade så att barnen går klassvis bakom en standar.

Oslo-tåget går bland annat förbi slottet där norska kungafamiljen står och vinkar från balkongen.

Skrotboken skickar idag en röd-vit-blå hälsning till våra grannar och önskar er alla en riktigt fin nationaldag.


På besök hos mormor nu i helgen så kände jag för att virka. Mormor lärde mig då; lämpligt nog, att virka mormorsrutor. Detta trots att hon är nyopererad i sitt öga och nästan inte ser någonting alls. Tänk vad gamla händer kan i alla fall.

Det här är den första mormorsrutan jag har gjort och för att minnas hur man ska göra har jag gjort ett "mönsterkort". Kan man göra receptkort kan man väl göra mönsterkort. =)

På baksidan av kortet ska jag skriva upp hur man virkar dem och på den lilla vita tagen har jag skrivit om när jag var hos mormor och lärde mig virka den.
Fiffigt sätt att komma ihåg, eller hur?

En liten ros fick också plats i mitten av mormorsrutan - som jag har fäst i cardstocken med hjälp av knutarna.

Mönsterkort av Sam

Maxell avslutar med en kärleksfull hälsning till "sitt Norge".


Denna layout handlar om mitt starkaste band till Norge. Titeln säger "(Tänk vad mycket du kan vinna på en resa) to HELL and back". Det finns inga foton från denna resa och det är lika bra. Nu är layouten - liksom resan - personlig genom att jag ritat, skrivit och haft mig. :)

Å ja, det är en evig kärlekshistoria utan dess like. Utan Norge och staden HELL hade jag - eller snarare vi - inte varit där vi är idag. Så...

TUSEN TAKK NORGE!
JEG GRATULERE DERE PÅ SYTTENDE MAI.

Layout av maxell


Skrotbokens länkar
Grattis Norge ... av Birgitta/Bi

0 kommentarer: