Nyfiken gul på trender

on 20 juli 2009

av maxell

Gult anses ibland vara en svår färg att skapa i. En del kanske till och med tycker att den är ful... I sommar är dock gult är hur hett och trendigt som helst. I det här inlägget presenterar vi alster med betydande gula inslag.

En av mina första layouter som jag gjorde gick i en helläcker färgkombination - gult och svart. Jag har sedan upptäckt att jag ofta återkommer till gult när jag skapar. Därför måste jag se det som att gult är en av mina favoritfärger när jag scrappar. Det märks på att jag har få gula mönstrade papper att använda mig av. Jag vet inte varför mer än att gult helt enkelt gör mig glad och det passar ofta bra in. För tillfället är gult också trendigt värre. :)

Tyger för såväl kläder som inredning ska gå i gula nyanser och kan eventuellt blandas med något i orange. Den "vågade" ska satsa på färgstarka tapeter. För inredningen bör vi låta fantasin och modet råda. Det kan dock vara bra att inte blanda för mycket eftersom för mycket variation i form av till exempel färger och mönster kan skapa ett rörigt intryck.

Inom klädesmodet är 70-talet tillbaka. Du kanske hör till dem som satsat på en utstyrsel som för tankarna till tiden med spraymålade folkabussar, peacemärken, enorma solglasögon, vida byxben, platåskor och brokiga tunikor med knallgula inslag. Det är helrätt att blanda mönster och lapptekniken är en bra teknik att anamma. Gult passar även inom Rockabillystilen som hänger sig kvar inom klädesmodet. Blanda rutor och prickar med gult för att få den rätta 50-talskänslan.

Gult är också helrätt i trädgården. Blommor - såväl ettåriga som perenner - ska vara gula och lysa som små solar i år. Har du blommor som gullvivor, trädgårdsvallmo, gula liljor och så vidare är du säkerligen trendigast på din gata...

Bi har en trendig blomma som sin favorit. Här har hon scrappat om den med gult och rött.


En layout om min favorit Dahlia Sunshine. Den har en otroligt vacker färg vilket dessvärre inte framgår av min bild. Trots det dåliga fotot hoppas jag ni kan få en känsla av hur blommorna lyser som små solar mot ett riktigt, riktigt mörkt bladverk.

En nätförpackning som innehållit citroner får symbolisera de spindelnät som ofta glänser och glittrar inne bland dahliorna under morgonens första daggvåta timmar.

Layout av Bi

Jag (maxell) har garanterat en mycket trendig trädgård - i alla fall i sommar. :) En av alla våra gula solar i rabatterna scrappas i gult och grönt.


Vår trädgård är fylld av flera olika gula blommor som blommar i omgångar under säsongen. I början gillade jag dem inte, men de har växt till sig i mina ögon. Eller... den gula färgen har växt till sig hos mig. Jag märker att jag ofta återkommer till gult när jag skapar likväl som jag har en viss tendens att ordna fram gula kläder åt grabben.

Mitt gula val var därför självklart denna gång. En sådan trendig trädgård måste bara förevigas.

Layout av maxell

Vi fortsätter sommartemat i gult och grönt. Bi har gjort ett lysande kort med en teknik som jag i princip glömt bort sedan jag använde den på min allra första "riktiga" layout från 2004.


Ett somrigt kort i gult. Här har jag använt mig av quillade figurer som jag fann på Teneriffa. En kul teknik som jag räknar med att använda ännu mer.
Kort av Bi

Sol hör till sommaren. Metal_Minish passade på att använda gult med några inslag av orange för att scrappa en viktig händelse som utspelade sig under en av sommarens soligaste dagar.


Den här layouten handlar om när Konami flyttade in för inte så längesen. Det var äckligt varmt den dagen... Gult är den färg som starkast symboliserar värme, så det var ett självklart val att använda den. En tag med journaling kikar fram under fotot, dekorerat med gult sicksack-band.
Layout av Metal_Minish

Henrietta avslutar våra gula trender genom att visa på hur gult tillsammans med bland annat ljusblått och rosa är en bra färg för att välkomna någon till världen.


Välkommen till världen kort är bra att ha liggandes och då är gult en bra färg eftersom den är könsneutral.
Kort av Henrietta


Skrotbokens länkar
Vi trendspanar - information och länkar av maxell

Skrotbokens länkar till tidigare publicerade gula alster
Vi lär känna oss själva - scrapping som terapi av Scräpemma - en vit och gul layout av Henrietta
Höstens färger - Del 5: Gul av maxell - innehåller flera gula alster
En helg för att minnas av maxell - en svart, gul och röd layout av maxell
Sätt färg på julen av maxell - ett gult kort av Alien Bling
Tjugonde dag knut - nu ska granen ut av LenaS - ett gult kort av maxell
Tivoli och cirkus av Samara - en gul layout av maxell
Kärleken är röd? av Alien Bling - ett gult och svart kärlekskort av maxell
Barnens påskpyssel av Skberg74 - innehåller flera gula alster
Påsken går i pastell av maxell - innehåller flera gula alster
Valborgsmässoafton - 30 april av Bi - en gul layout av Bi
April, april jag kan lura dig vart jag vill... av Skberg74 - en gul digital layout av Skberg74
Veck, veck och åter veck av maxell - en gul layout av maxell
Vi skapar med tyg av Carola - ett gult sommarkort av maxell
Rock on! av maxell - maxell fäste en gul ölburk på en layout
Du gamla, du fria... av Bi - innehåller flera blågula alster
Ett blå-gult läsaralster av Bi - en blågul layout
Den ljusnande framtid är vår av Bi - ett gult kort av maxell
Sams byteshandel av Sam - en gul och röd layout av Samara
Födelsedagar - ett tema som klistrar sig fast av maxell - ett gult och rosa kort av Skberg74
Frukt är trendigt godis av maxell- en gul layout av Bi

2 kommentarer:

Hans sa...

Kul och intressant inlägg!

Dels tyckte jag att det du sett var intressant. Får fundera lite själv om vad jag tror blir den trendiga färgen i höst och blogga om det på Pryltrend. Men kanske blir det gult ^^

Rent personligt var inlägget också en kul slump eftersom jag brukade namnge mina ventures förr "Nyfiken" + en färg. Ett av de första var Nyfiken gul (ej namngiven efter filmen). Det sista var Nyfiken grön som vi lanserade under namnet Nyfiken vital då Nyfiken grön redan användes.

Dessutom är ju trender min stora hobby :-D

maxell sa...

Jag tackar för att du tycker att inlägget är intressant.

Min tanke med dessa trendinlägg är att fånga upp aktuella trender i världen i stort och att vi gör våra egna scrappiga tolkningar utifrån dessa trender. Jag har en liten bok där jag noterar ner saker jag råkar se eller komma över (vilket kräver att jag hittar olika lösningar för att komma över information efter jag saknar tidning och är tragiskt ouppdaterad om vad som sker i världen).

När det här inlägget skulle komma till upptäckte jag att gult förekom i flera olika sammanhang. Därför måste väl gult anses vara mycket trendigt för tillfället?

Trender är överlag intressanta. Vissa hakar alltid på trenderna och även om de inte gillar dem. Andra struntar fullständigt i trender även om de också åker dit ibland och faller för att köpa något som de exponerats för. Några är trendsättare och andra är trendföljare. Att jag ens har hand om de här trendinläggen är intressant för jag är verkligen ingen trendföljare...