Du gamla, du fria...

on 6 juni 2009

av Birgitta/Bi

Idag är det Sveriges tur att fira och få ge sig hän i nationaldagsfirande och visst har vi mycket att fira!

Vi har en levande landsbygd, allemansrätt, religionsfrihet och demokrati. Vi har levt i fred i snart 200 år! I jämförelse lever vi alla förhållandevis gott i vårt land, även om undantag finns. Trots allt har vi ändå mycket att glädjas över och fira en dag som denna.

Svensken har av tradition varit dålig på att fira sitt land men det är kanske inte konstigt med tanke på att vi inte har haft Nationaldag i så många år. Först den 6 juni 2005 kunde vi för första gången fira den svenska nationaldagen som helgdag. Tidigare år firade vi Svenska flaggans dag, vilket väl fick betraktas som vår inofficiella nationaldag sedan instiftandet år 1916.

Vi firar
Nu firas det nationaldag runt om i Sverige och de flesta kommuner har eget firande. I många av våra kommuner firas också en särskild ceremoni där nya svenska medborgare hälsas välkomna.

Det är många svenska flaggor som får nya ägare under dagen och visst är det väl vackert när den blå-gula fanan vajar i vinden, helst då mot en solig, blå himmel.

Skrotboken tar fasta på firandet och skapar i blå-gula färger och tar med ett blå-gult band på våra alster.

Vi inleder med en riktig färgkaskad så temat landar ordentligt!


En glädjefylld papperslek genererade detta alster! Hon glömde förvisso bandet men jag tycker den är glad och lekfull så den får absolut platsa ändå./stolta mamman Bi
Papperspyssel av Sam

Medan vi ändå ägnar oss åt "barnarbete" så låter jag maxell få visa vad sonen har hjälpt henne med.


Vi brukar inte fira nationaldagen mer än att det börjar bli sommar på allvar när den varit. Sommar är för mig förknippad med maskrosor och lyckliga barn under solens strålar. Det blå och det gula temat passar därför utmärkt.

Basen är en teckning som sonen målat och visst påminner den om så kallad altered art? I övrigt är layouten rikt dekorerad i blått och gult med olika scrapsaker och annat. Det är med andra ord en typisk layout signerad maxell med en twist i form av grabbens härliga målning.

Layout av maxell



Storslagna blågula närbilder
Foton av maxell

Det finns fler som älskar vår svenska sommar. Lyssna, hör ni vågorna...?
Det kan i alla fall jag när jag ser Henriettas kort. Bandet minner mig om böljorna på havet det blå.


Bad, sol och picknick är väl det svenskaste som finns! Så vad passar bättre än ett kort om detta på nationaldagen :o)
Kort av Henrietta

Visst känner ni sommaren i alla alster. Jag (Bi) tar oss med till själva firandet av nationaldagen.


Mitt bidrag kommer från den gången vi faktiskt var på ett riktigt Nationaldagsfirande i militärstaden Ystad. Parader, flaggor och som tarditionen bjuder även gymnastikuppvisning med en massa duktiga barn och ungdomar samt förstås firandet av svärmors födelsedag. Grattis Elsa!
Layout av Bi



Jag använde mitt band till att göra en ballong-kokard, lillflickan som är med och firar kommer från en uttjänt hårtofs.
Foton av Bi

maxell ritade - dagen till ära - en farbror med flagga och gjorde ett nationaldagskort.


Jag var inne på att använda kungen idag, men det fick bli en annan farbror. Jag ritade han med flaggan i högsta hugg, la till typiska "svenska" dekorationer (även icke-scrapsaker) och skrev inledningsorden för den sång som sjungs idag. Helt apropå att svenska folket går man ur huse idag...
Kort av maxell



Nationalistiska närbilder
Foton av maxell

På tal om firande. Vad vore väl festen utan ett vackert dukat bord?
Sam utveklade sitt invecklade papperspyssel och fick till...


En praktisk förvaring till besticken på det dukade bordet. Fungerar lika bra vid sidan av som ovanpå tallriken.
Bestickgömma av Sam



Demonstration av vikteknik.
Bestickgömma av Sam

Så till sist...
en påminnelse om varför vi vill fira!


"Jag vill leva, jag vill dö i Norden..."

Den här layouten skapade jag som en av de första layouterna när jag tog tag i mitt scrappande våren 2007 efter ett uppehåll på några år. Jag visste genast att jag ville bygga vidare på den storslagna utsikten och skapa om tankarna kring och känslan av att hitta hem efter att ha varit på vift runt om i världen. Ett passande tema för nationaldagen.

Layout av maxell

Med det är våra alster presenterade. Alster fyllda av sommar och glädje över att vara just här, just nu.
Nedan följer lite fakta om dagen.

Varför firar vi nationaldag just idag?
Vi firar vår nationaldag den 6 juni för att viktiga händelser i Sveriges historia utspelat sig just detta datum.

- Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till Sveriges konung. Detta val innebar ett uppbrott från den danska unionen. Kungariket Sverige var fött.
- Den 6 juni 1809 antogs den Svenska regeringsformen. Svenska folket fick religions-, tryck- och yttrandefrihet.
- Den 6 juni 1974 antogs den nya regeringsformen.
- Mellan 1916 och 1983 kallades Nationaldagen för "Svenska flaggans dag".
- 2005 blev Nationaldagen en helgdag (när annandag påsk fick stryka på foten)

Med detta sagt hoppas vi att ni alla får en skön och härlig nationaldag med mycket sol mot den blå himlen, så blå-gult det bara kan bli!

0 kommentarer: