Sätt färg på julen

on 12 januari 2009

av maxell

Året avslutas med två stora helger, jul och nyår. Båda har kommit och gått. Vi har foton och andra minnen som vi vill föreviga. Vanligen skapar vi kanske inte om julen nu när den redan har varit, men varför inte göra just det? Skrotboken ger inspiration att skapa om det som ligger nära i tiden.

Ett antal inlägg med julrelaterade teman presenteras i Skrotboken. Idag har vi kommit till att skapa med icke-traditionella julfärger. En färgkavalkad följer.

Birgitta har valt lila som hon matchar med turkos och ljusgul. Det är vintrigt och en härlig kontrast.


En bild tagen för någon sommar sedan som visar hur tjejerna ligger på filtarna i gräset och filosoferar om allt och ingenting så som man bara kan göra en varm sommardag.

Skuggorna som blir när solen silar genom lövverket gör att filtarna skiftar i allsköns blå nyanser där turkos får en framträdande roll. Jag låter det turkosa och lila förstärkas genom mitt val av mönsterpapper och blommor.

Layout av Bi

Anna fortsätter med ett lila kort som är krispigt och frostigt.


Det här är en kombination jag ofta kör med. En liten söt mus som tittar på en julgran. Jag har en annan stämpel också med en mus som hoppar av glädje när han ser granen. :)
Kort av Samara

Lena har gjort en såväl romantisk som lite tuff tolkning av julen. Rosa och svart är klockrena färger att kombinera. :)


Ibland får man tänka utöver det traditionella när man skapar.

Förra julen gick mest i rosa för Moas del. Hon ville ha rosa kläder även om mamman fick genom lite rött till det också. Hon fick en rosa fin sulky till dockorna och en massa andra rosa saker och därför fick denna layout bli rosa och för att stärka julkänslan valde jag att ha rosa granar och vita snöflingor.

Layout av LenaS

Anna valde en annan dovare nyans av rosa för att skapa sitt kort.


Här har jag använt ett bakgrundpapper som är reklam från Hemmets veckotidning. Jag satte en hängel på det.

Just den här stämpeln tycker jag är så rar, för han kan sitta på saker, och det ser mysigt ut att sätta honom på en kula, vid en eld och så vidare.

Lycktstolpen ger ljus och sällskap till honom på det här kortet.

Kort av Samara

Jag (maxell) valde en varm färg som bas för att återspegla värmen jag känner inför den händelse jag scrappat.


Jag funderade en stund på vilken färg jag skulle skapa med. Valet föll på en varm färg som faktiskt hör till julen. Tänk bara på alla citrusfrukter. :)

Orange matchar den bruna nyansen som fotona har. Jag har valt att hålla den här sidan någorlunda ren eftersom den trots allt innehåller en serie med fem foton.

Layout av maxell



Värmande närbilder
Foton av maxell

Sist avslutar vi med Evelinas färgstarka kort. Säg den mottagare som inte skulle bli alldeles varm och glad inombords...


Svart kortbas, ett mönstrat papper och en overlay fick bli basen till detta kort. Texten är skriven med bokstäver i foam och även blomman är i foam.

En av katterna hjälpte till att distressa genom att gnaga i ena hörnet som ni kan se. Även blomman fick sig ett bett för det där lilla extra.

Kort av Alien Bling


Skrotbokens länkar
Julens färger - del 1: Röd av maxell
Julens färger - del 2: Grön av maxell
Julens färger - del 3: Vit och (ljus)blå av maxell
Julens färger - del 4: Guld och Silver av maxell

0 kommentarer: