av Birgitta/Bi

Den 25 juli 1978 föddes världens första provrörsbarn, Louise Brown, dotter till Lesley och John Brown.

Jag minns att jag; då 19-år gammal, var väldigt skeptisk till hela historien med provrörsbefruktning. Var det rätt att experimentera på det viset? Vad skulle det leda till? Kunde det missbrukas? Och så vidare i en strid ström av frågor. Samtidigt gladde jag mig väl som de flesta åt att de äntligen hade lyckats få ett barn men var det verkligen rätt att göra det på det viset?

Föga anade jag då att det bara var tack vare den forskning och modet att genomföra de vågade försöken; som alls inte var okontroversiella, som paret Brown och deras läkare vågade genomföra som jag/vi så småningom skulle lyckas få vårt eget barn.

Det kom att dröja 15 år innan vi äntligen kunde vända de ständiga misslyckandena, operationerna och sorgfyllda bakslagen till en fullgången lyckad graviditet och detta tack vare just IVF (In Vitro Fertilisering).

Längtan efter det till synes omöjliga
Ofrivillig barnlöshet drabbar idag 10-15% av alla par. Forskning och metodutveckling har dock gått framåt sedan det första svenska IVF-barnet föddes 1982 och idag räknar man med att drygt hälften av dessa par kan få barn efter utredning och behandling. En behandling som är långt ifrån lätt, besvärs- och smärtfri men som när den lyckas bidrar till att ge den största gåvan en människa kan få. Ett barn.

Idag skapar vi över temat längtan efter barn och undret i ett barns födelse, vare sig vi nu har behövt hjälp av IVF eller inte. Vi låter något babyrelaterat vara med på våra alster.



Jag har alltid velat ha 2-3 barn, det bestämde jag redan när jag var liten, men ett enda barn har jag fått.

Jag fick vänta oroväckande länge på honom, och sen har det inte hänt nåt mer på babyfronten, så därför dyrkar jag min son och han är alldeles för bortskämd,
när han är både enda barnet och enda barnbarnet i släkten. På bilden var han några månader, nu är han 12 år men sover fortfarande lika gott.

Papperet jag använt är Daisy D´s Snowflakes paisley, rubriken vet jag inte typsnittet på, fick bokstäverna i en swapp nångång.

Layout av Samara

Samara har skapat med ett ganska tidigt foto på hennes mirakelbarn, hennes son. Jag går steget längre med ett foto på mitt barn (fast somliga kanske inte skulle kalla det för det än på några månader) ett ultraljuds foto då jag var på dagen 7 veckor gången. Här har jag använt; för mig, extremt mycket (synlig) journaling.


En layout som får visa min väg fram till det andlösa ögonblicket då jag äntligen fick se det lilla hjärtat picka och slå. Ett liv - ett under!
Layout av Bi

Det var allt vi hade att bjuda på till dagens tema. Har du skapat eller blivit inspirerad till att skapa om ditt eget mirakelbarn eller kanske din längtan efter, besvikelse över att inte kunna få barn eller din vilja att helt avstå från barn? Det vore kul att få se detta alster så varför inte dela med dig och låta oss visa det här? Lämna en fungerande direktlänk till ditt alster i en kommentar till detta inlägg eller e-posta oss på Skrotboken och märk e-brevet med "Ett barn".

0 kommentarer: