Costume à la Nation

on 14 juli 2009

av maxell

Vad är väl en parad längs Champs-Elysse och fyrverkerier vid Eiffeltornet? Här firar vi på riktigt. Vi talar om "Frihet, jämlikhet och broderskap". För att ingen ska riskera att hamna under bilan krånglar vi helt enkelt inte till det...

Den 14e juli är det fest i Frankrike. Nationaldagen firas med parader och fyrverkerier. Dagen kallas även Bastiljdagen. Den 14e juli 1789 stormades Bastiljen och därmed inleddes den franska revolutionen som förde med sig en rad nydaningar i såväl det franska samhället som den övriga världen. "Frihet, jämlikhet och broderskap". Skrotboken tar fasta på de förändringar som direkt märktes inom bland annat klädesmodet. Med revolutionen förenklades klädseln och modet blev tillgängligt för alla. Vi skapar "enkelt" och stilrent genom att inspireras av det rådande modet under den franska revolutionen - "Costume à la Nation" - där de franska färgerna (blått, vitt och rött) är genomgående.

Några franska associationer är Marseljäsen, den typiska franska brytningen, Cassuolet (en av Frankrikes nationalrätter är en vällagad gryta med bönor, fläsk, korv och anka), vitlök, baguetter, brieost, fransk dijonsenap, det franska köket i allmänhet, vinet och vingårdarna, Champagne, Cognac, alla dessa kända fransmän med eller utan basker, den franska röda kvarnen (Moulin Rouge), ett bohemiskt Paris, våren i Paris, Eiffeltornet, Triumfbågen, resor till Frankrike och sist men inte minst franska kyssar...

Vi inleder med att önska en trevlig resa till, ja just det, Frankrike.


Ett kort till vännen som skall till Paris, med önskan om en trevlig resa.
Jag har hållit mitt kort väldigt enkelt genom att bara låta det blåvita bandet få utgöra en ram till min avbildning av Eiffeltornet. Detta är ritat med kalligrafipenna.

Kort av Bi

Jag (maxell) har rest i Frankrike. Dock var jag inte "våghalsad" nog för att besöka händelsernas centrum, det vill säga Paris... När jag tänker efter har jag egentligen ingen direkt anknytning till Frankrike mer än att jag besökt landet ifråga. Ändå fick bara för mig att jag skulle passa på att dokumentera delar av vår franska resa genom att göra några ATC (Artist Trading Cards).

Jag brukar inte göra ATC eftersom jag hela tiden misstänkt att jag skulle fastna i att göra fler och fler... Tänk va rätt jag hade. Jag började med att göra tre stycken, tog ett uppehåll och kunde inte låta bli att göra sex stycken till för att få en hel uppsättning. Mina ATC tar oss med på en röd-vit-blå resa genom enkelhet under parollen "Frihet, jämlikhet och broderskap".


Ovanstående ATC anknyter till Costume à la Nation och den franska revolutionen i allmänhet plus att jag bara inte kunde låta bli att skapa den där ordvitsen till fråga som finns på det sista kortet. :) Jag tänker mig att den senare kan fungera på ett kort som du ger bort till någon tillsammans med biljetter till en weekendresa till Paris för två personer. I dessa lägen är vädret garanterat underordnat....

Övriga bilder föreställer just Costume à la Nation på ett eller annat sätt och självklart färglade jag dem i rätt färger. Den som är uppmärksam noterar att jag tillät mig sväva ut i "fel" färgval för klädseln som kommer från tiden innan revolutionen...

ATC av maxell



Descartes - en fransk filosof och matematiker - är inspirationen till ovanstående ATC. Denne man presenterade en del "klokheter" för en modernare värld fri från idéer som bygger på antaganden som i sig inte kan bevisas. Några av Descartes klokheter är i min tolkning med på mina ATC.

Speciellt gillar jag såklart kortet med en bild av hans (halva) döskalle, den som var försvunnen i Sverige i några år och återfanns full av klotter. Med den bakgrunden var det givet att jag själv skrev dit hans välkända citat "Cognito, ergo sum", det vill säga "Jag tänker, alltså finns jag".

ATC av maxell

När jag var i Frankrike (på riktigt alltså) besökte jag bland annat Calais. Därifrån är det inte långt till Storbritannien där Bi hittat inspiration till sin layout om Custume á la Nation.


Costume à la Nation; om än i engelsk tolkning och om jag har tolkat mitt mönsterpapper rätt, presenterat på papper i den murrigare färgskalan av rött och blått.

Jag ville ge layouten ett lite åldrat utseende utan att för den skull dekorera för mycket men jag "unnade" mig i alla fall en vit spets på vänstersidan. För att få fram mer vita ytor så har jag varit mycket sparsam med chalk utom just på den röda cardstocken som har fått ett extra lager med ljus chalk för att eventuellt få den att se lite dammig ut.

Layout av Bi

Med tanke på hur slanka alla var på tiden då det begav sig och det tar på att resa bjuds vi på något fransk ätbart av Sam.


Jag gillar ost skarpt! Gärna franska ostar när pappa och mamma köper det. Mitt kort visar på en annan som liksom jag gillar ost. Titta bara så hon tittar upp på den blå hyllan.

Kul att göra ATC-kort!

ATC av Sam

Mums.


Ja, vad ska jag säga? Det är sant. "Sometimes, just sometimes, I kiss with a french twist"...

Jag brukar inte alls skapa stilrent. Mina alster är ofta överösta med såväl papper som dekorationer. Här har jag, i mina mått mätt, hållit mig minimal. Jag ville dock inte skapa med spikraka linjer och vinkelräta hörn överallt. Layouten krävde helt enkelt liv och rörelse för att fånga och återge det spralliga från fotot. Fotot har jag skrivit ut och sedan färglagt i de franska färgerna. Det är det inte för alla, men för mig är det enkelt (och snabbt) att själv skriva rubriken...

Layout av maxell



Närbilder som har en fransk twist
Foton av maxell

Nu går vår resa i Frankrike mot sitt slut. Den har tagit oss till några typiska franska anhalter. Bien! Avslutningsvis lämnar jag er med ytterligare ett par franska klassiker

Madame, si c'est possible, c'est fait; impossible? cela se fera.

och självklart

Vive la Nation!

0 kommentarer: