av Samara

Elvis Aaron Presley, född 8 januari 1935 i Tupelo i Mississippi och död 16 augusti 1977 i Memphis i Tennessee, var rocksångare, musiker och skådespelare. Han är en av 1900-talets mest framträdande underhållare, ofta kallad Kungen (engelska: The King). Elvis Presley har sålt över 1 miljard skivor världen över.

Familjen Presley var mycket religiösa. Elvis sjöng ofta i gospelkör och prästen berömde honom ofta och sa att han hade talang och någon gång skulle få sjunga solo i kyrkan. När Elvis var runt 18 år arbetade han som lastbilschaufför och studerade samtidigt till elektriker. Han åkte ofta förbi Memphis Recording Service som även var plats för numera legendariska Sun Records och fick en dag syn på en skylt som det stod "Inspelning av skiva $4" på. Efter att ha samlat mod en tid, tog han steget och klev in med sina $4. Marion Keisker som var sekreterare och tog emot honom frågade honom vem han lät som och Elvis lär ha svarat att "Jag låter som ingen annan". Detta var 1953 och skivan innehöll två låtar, My Happiness och That's When Your Heartaches Begin, och var en födelsedagspresent till hans mamma.

1954 återvände han till Sun Studios för att spela in en skiva till. Efter detta tipsade Marion Keisker ägaren Sam Phillips att lyssna på Elvis. Han gillade också vad han hörde och satte ihop Presley med Scotty Moore (gitarr) och Bill Black (bas). Den 19 juli 1954 släpptes singeln That's All Right / Blue Moon of Kentucky.


Mellan 1969 och 1977 gav Presley mer än 1 100 konserter. Den mest uppmärksammade är "Aloha From Hawaii Via Satellite" från januari 1973. Det var en konsert som Elvis gjorde utan ersättning till förmån för Kui Lee's Cancerfond. Målet var att samla in 25 000 amerikanska dollar; resultatet blev det tredubbla. (Kui Lee var en hawaiiansk låtskrivare, som dog 1966. Han skrev bland annat Elvis favoritsång "I'll Remember You").

Några av Elvis mest kända sånger är "All Shook Up", "That's All Right", "Hound Dog", "Heartbreak Hotel", "Jailhouse Rock", "Love Me Tender", "In the Ghetto", "Don't Be Cruel", "Can't Help Falling In Love", "It's Now Or Never", "Blue Suede Shoes", "You're the Devil In Disguise", "(Let Me Be Your) Teddy Bear", "Always On My Mind", "Suspicious Minds", "Burning Love" och "Don't cry Daddy".

Det sägs att Elvis dog på grund av en överdos men han dog troligtvis av hjärtflimmer eller hjärtattack. Detta är inte helt fastställt. Vi kanske aldrig kommer att få veta varför Elvis dog. Det hela skedde i vilket fall natten till den 16 Augusti 1977 i hans badrum på Graceland. Hans livvakter och sjukhuspersonal försökte få liv i honom, men förgäves. Han förklarades död den 16 Augusti 1977 klockan 15:30. Elvis kommer alltid att finnas kvar i våra minnen och musik.


Elvis är min mammas största idol, jag var bara 4 år när han dog, men jag minns det tydligt än för hon grät som om hon skulle ha förlorat en nära anhörig. Jag har växt upp med hans musik, bilder av honom i vårt hem, en byst av honom i gips, en så kallad pubspegel med honom och så vidare.

När jag blev tonåring köpte jag själv en spegel med hans bild på. Nu har jag också en stor tygbonad med honom i mitt hem och min son har växt upp med hans musik.
Fotot på layouten är taget på Madame Tussauds i London. Det var jättekul att få "träffa honom".

Papperet är Sassafraslass Crimson red. Jag har använt diverse spillpapper och bling. Rubriken är utstansad i QK Paige mini. Metalldekorationen mitt på sidan hittade min man i en tunnelbanevagn i London. Vi vet inte vad den har varit - nåt som gått sönder och han sa på en gång "den här kan du scrappa med". Det verkar som att jag lyckats få honom också att se nåt scrappigt i allt. :)

Layout av Samara



Elvis - the Pelvis; som han vanvördigt kallades av dem som ogillade hans sätt att röra sig på scen, hade förmågan att få unga (och för den delen även äldre) hjärtan att slå snabbare.

Med sammetslen röst, vackra ögon och den lilla knicken med överläppen förförde han många med sin skönsång och njutningen var total när han dessutom spelade in filmer. Må hända att filmerna inte var av så bra kvalitet men Elvis var ändå Elvis.
Ja, jag erkänner, jag var förälskad i idolen då på 60-talet!

På min layout har jag använt etiketten från den flaska jag fick när jag 0-ade i februari. En både trevlig och god gåva. Med på layouten måste även finnas ett brett "bälte", en krona till kungen och naturligtvis ett kors.

Layout av Bi



Blingiga närbilder
Layout av Bi


Länkar
Wikipedia om Elvis Presley
Susning.nu om Elvis Presley

0 kommentarer: