av Sofia/skberg74

Vem har inte blivit lurad eller lurat någon på första april?

Första april är dagen det skämtas världen över. Traditionen att luras den första april är gammal. Man tror att det möjligtvis kan vara en kvarleva från romarnas Cerealia, som firades i början av april. Det sägs att Proserpina roade sig på Elyséens ängder och precis hade plockat famnen full med påskliljor då Pluto tog med henne till underjorden. Hennes mor, Ceres, hörde ekot av hennes skrik och begav sig ut för att leta efter sin dotter, men det var helt förgäves eftersom hon blev narrad att leta efter "ekot av ett skrik".

I Sverige började vi narras den första april under 1670-talet. Skämtet gick då ut på att lura någon att gå dumma ärenden - till exempel fick den lurade ett brev, en så kallad aprilsedel.

Vi har valt att skapa runt ordet lura, luras eller lurad och här kommer våra alster.


När vi var små åkte vi flera år till Vemdalen med familjen, morfar och mormor och kusinerna med föräldrar. En rolig vecka mellan sport- och påsklov som något år inträffade så vi var där den första april. Jag har dokumenterat morfars aprilskämt som blev mer verklighet än någon av oss kunde ana...
Digital layout av Sofia
Credits to Share Joy (month free April), Mireille (my first schoolday) and Shelly´s art (Doin´the Happy Dance)



Mamma försökte så sent som idag att dra denna vals med pappa men han genomskådade henne! Vi föll dock som furor när vi var små. Längtan efter det exotiska blev väl för stor helt enkelt.
Till detta mitt livs första digitala alster (jag vet, jag ska lära mig att arbeta med skuggor med mera, med mera också) har jag använt ett gratis kit.

Digital layout av Bi
Credits to Vicki Parker (SpringZest by A Work in Progress in collaboration with Spring Blosssom Designs for Scrap N' Art)

0 kommentarer: