Frukt är trendigt godis

on 13 juli 2009

av maxell

Visst du att det finns en fruktens dag. Ja, den sjätte juni är inte bara Sveriges nationaldag. Frukt känns som en klar trend och därför presenterar Skrotboken idag inspiration med trendigt godis i form av frukt.

Under en längre period har vi sett frukttema för scrap. Det handlar om mönstrade papper, dekorationer och till och med stämplar. Vidare har Kawaii smygit sig in bland våra scrapsaker och frukt är ofta ett självklart inslag bland dessa små söta figurer. Frukt är ett tacksamt tema i scrapsammanhang och det återkommer ständigt i olika tillverkares kollektioner. Jag ser ofta att färgglada och härliga frukter används för att förmedla glädje i olika sammanhang även utanför scrapvärlden.

Frukt måste ses som en scraptrend, vilken garanterat är här för att stanna. Den är tacksam för den kommer i många skepnader och därför kan vi alla kan hitta vårt trendiga fruktgodis.

I detta inlägg presenterar vi inspiration där frukt förekommer. De flesta alster använder dessutom ordet frukt i titeln.

Först ut är en skön tolkning av Samara som påminner mig om att det enkelt går att lyxa till det med frukt vilken dag som helst.


Jag har aldrig varit särskilt intresserad av godis ens som barn, men vindruvor däremot är jag helt galen i, de är så saftiga och goda, och med lite nötter känns det väldigt lyxigt.

Alfabetet jag hade till rubriken är Abigail grand, som jag hade Fruitpunch stickles på. Papperet kommer från Chatterbox.

Layout av Samara

Sam visar på en härlig frukttolkning som helt enkelt gör mig glad. Det är kreativt och så underbart att bygga en egen fruktbar. Den vill jag besöka. Baren får mig dessutom att minnas min egen barndom. Ja, spana in färgerna och visst känner du dofterna från suddarna? Behöver jag tala om att jag upplevde min barndom under delar av det glada 80-talet?


Just nu är jag inne i en period när jag tycker det är kul att vika papper och se vad det kan bli av det. Här fick jag till ett litet hus med skojsig skorsten. Runt omkring har jag monterat några gamla suddgummin som ser ut som små frukter. Det blev en fruktbar alltså!

Bilderna gör inte huset rättvisa. Det är rosa i verkligheten - som bilden till höger.

Pappershus av Sam

Jag (maxell) skapade kring en av de få sommarfrukter som vi upplever i vår del av landet. En sötsur liten rackare som är kärt efterlängtad.


För ett tag sedan scrappade jag körsbärsblom. Det handlade om att varje år blommar vårt körsbärsträd så vackert och sedan kommer det ändå inga körsbär. I år har det kommit några så vi har i alla fall fått smaka fruktens sötma. Numera vet vi vad vi missar...

Det här fotot tog jag nyligen på ett av de få körsbär som sitter kvar och som mognat. Självklart kan vi inte plocka det för det är någon annan som vill suga i sig denna läckerhet. För mig är det här en typisk bild av svensk sommar hemma hos oss.

Layout av maxell



Fruktiga närbilder
Foton av maxell

Birgitta fortsätter på det glada frukttemat med en layout som handlar om en riktig fruktklassiker. Klart att den ska skapas fruktigt färgstarkt.


När Sam var liten bokade vi in oss på ett läger; fyllt av barnaktiviteter, över en helg. Bland mycket annat fick vi chansen att sjunga tillsammans med Dan och Gullan Bornemark. En av sångerna var Tutti Frutti.

Den blomma som sticker upp är en tag där jag skrivit mer om helgen.
Etiketter är plockade från frukskålen här hemma och träspånet under frukterna kommer från en matvarukorg. Kaninen? Läs texten... är man kaninägare så är man. =)

Layout av Bi

Att Metal_Minish är svag för det japanska är ingen nyhet. Här visas en fruktinspirerad illustration som har glimten i ögat.


Inspirerad av den flummiga japanska klädstilen kallad "Fruits" skapade jag den här hypersöta bilden.

Fruits-stilen är känd för skrikiga färger och massor, MASSOR med accessoarer. Nu blev hon här dock väldigt sparsam med sina accessoarer, men de är åtminstone i form av frukter, temat till ära.

Illustration av Metal_Minish


Efter dessa alster är det solklart att frukt är godis som gör dig gott. Nu har sommaren kommit igång på allvar och över större delar av landet står kan vi ana all den livskraft som sprudlar i våra fruktträd. Om ett fåtal månader kan vi kliva ut några meter från huset och sträcka oss efter ett smaskigt äpple eller kanske ett sött plommon? Några av oss kommer att safta, sylta och konservera frukt. Under sommaren kommer säkerligen även en hel del frukt att slinka ner. Ingen glömmer väl bort att bjuda på en läskande fruktsallad i sommar?

En utmaning
Vilken frukt är favoriten? Vilket recept med frukt är favorit? Scrappa det och använd frukt på något sätt. När du är klar lägger du in en kommentar till detta inlägg. Vi kommer garanterat att återkomma till frukttemat igen och vi vill gärna visa upp just ditt alster.

Skrotbokens länkar
Vi trendspanar - information och länkar av maxell

0 kommentarer: