av Birgitta/Bi

I dagarna firas det skolavslutningar och nybakade studenter firas över hela vårt avlånga land.

Rubriken för detta inlägg får skildra det framtidshopp som förhoppningsvis de flesta av våra barn och ungdomar känner nu, oavsett om det är glädjen inför ett långt sommarlov eller inför den nystart som det innebär att ta studenten.

Samtidigt som friheten lockar så känns det lite vemodigt. Det gamla avslutas och vare sig det gäller att lämna en förskoleklass och träda in i den riktiga skolvärlden eller om det är en student som lämnar den delen av sin studietid bakom sig så innebär det en förändring med både positiva och lite vemodiga känslor. För många innebär kanske sommarlovet/studentet att gamla kompisgäng bryts upp och en viss oro och osäkerhet inför det nya infinner sig.

Den blomstertid nu kommer...
Trots ett styng av vemod så är i alla fall känslan av nyvunnen frihet större. Längtan efter lite lata dagar, kanske med möjligheten att få sova längre på morgnarna, lite resor, sol och bad och samtidigt en längtan efter det nya, spännande och fräscha som skall ta vid där det gamla slutade gör att just glädjen tar överhand.

Vi hyllar alla sommarlovsfirare och studenter med en kavalkad av blommor. Vi börjar väl inne på skolgården...


En layout som visar en lycklig ung dam på skolavslutningen för något år sedan. Hon står och väntar på fröken som ska få blommorna.

Hela rubriken betår av små, små blommor.

Layout av Bi

För att raskt hoppa över till studenterna som vi firar med små gåvor och kort.


Till en av studenterna i min omgivning har jag gjort denna "magic box".
Förutom blommor har en studentmössa och två olikfärgarde "ballonger" fått komma på plats.

Magic Box av Bi



Jag satte mig med penna och papper och ritade och färglade detta studentmotiv. Ett "enkelt" tillvägagångssätt för att skapa personliga kort baserat på klassiska ingredienser för studentfirandet.
Kort av maxell

Som avslutning vänder vi tillbaka till skolans värld och låter Samara få visa oss en del av hennes minnen från skolavslutningen i 2:an.


Skolavslutningarna när jag var barn var så vackra.Det var en högtidlig känsla att ta på sig nya kläder och fara till skolan. Sen gick vi alla i ett tåg upp till kyrkan: Min mamma blev alltid så rörd och fällde några tårar när vi sjöng "Den blomstertid nu kommer". Jag tyckte hon var larvig, men numera är det jag som gråter när jag hör den psalmen.

Jag har frossat i dekorationer. Blommor lager på lager med glitterlim, lace cardstock, filtband, ett glittrigt blompapper och en stämpel med en kyrka.

Dubbellayout av Samara


Dubbellayout av Samara

Med detta önskar jag alla barn och ungdomar en skön sommar med mycket ledighet och pysseltid. Glöm inte att dokumentera med kameran så du sen kan göra dina egna sommaralster.

Vi vill gärna få ta del av ditt sommarlov och dina förväntningar inför framtiden.
Lämna gärna en kommentar här; med en fungerande direktlänk till ditt alster, när du är klar så kan vi alla få ta del av ditt verk.

0 kommentarer: