Россия - Russija

on 12 juli 2009

av Samara

För exakt en månad sedan, den 12e juni firade Ryssland sin nationaldag. När man tänker på Ryssland, så tänker de flesta på lökformade kupoler och andra intressant byggda hus. Vi firar Ryssland genom att skapa i de ryska färgerna, det vill säga rött, vitt och blått, och om ryska byggnader.

De lökformade kupolerna är typiskt ryska, men det finns gott om riktigt gamla hus också. Hus som är från 1700-talet och framåt. Det är både romantiskt och nostalgiskt att tänka på allt det som de husen har fått uppleva genom alla århundraden. För att ära Rysslands nationaldag passar det mycket bra att hylla den ryska byggnationskonsten.


Det här ATC-kortet gjorde jag till en swap som handlade om olika länder. Jag tycker inte att mitt kort är vackert, men det är kreativt. :)

Huset gjorde jag av dies från quickutz (tag och glasstrut). Den ryska dockan är quickutz nyckelpiga som jag klippte av spröten på. Vodkaflaskan är såklart quickutz vinflaska.

ATC av Samara



Glittrande lökformade kupoler och pampiga och storslagna byggnader. Ett säkert kort när det gäller Ryssland.

Här funderade jag en kort stund och i samråd med min "partner in crime" bestämde jag mig för att rita mitt eget bakgrundspapper till dessa två foton på en rödaktig rysk kupolkyrka. Sedan piffade jag upp det med dels bladsilver och dels guldglitter för att få den där riktigt skimrande effekten som du möts av när du skådar en dylik byggnad.

Layout av maxell



Glittrande lökar...
Foton av maxell



Jag som helt saknar anknytning till Ryssland har helt enkelt fått fixa min egen arkitektur. När jag tänker på olika ryska fenomen kommer jag bland annat att tänka på de ryska "docka i docka" dockorna Matrjosjka (eller som de ofta lite vanvördigt kallas Bauschka, Babushka, Babusjka med flera - jag har sett alla möjliga varianter på stavningen). Babuschka är ett ryskt ord för farmor, mormor, gumma. Det är också benämningen på en typ av trekantig blommig scarf som knyts under hakan.
Min Matrjosjka/Babuschka är ett fotomontage av alla möjliga ryska byggnader.

Tagen får dubbeltydigt bli en hyllning till kvinnan som rymmer/innehåller så mycket.

Layout av Bi



Jag hade en del "överblivna" bilder som inte kändes så kul att scrappa. När jag kapade av en del ovidkommande saker och satte ihop dem till en helhet blev det rätt coolt tycker jag.
Layout av Samara



Neva och alla dessa fantastiska vyer med än det ena och än det andra utsmyckade huset. Det är St.Petersburg för mig. Vad vi vandrade fram och tillbaka längs med denna flod och bara beundrade och skänkte tankar åt allt som dessa byggnader och denna flod fått uppleva genom alla århundranden.

Självklart ska det hela scrappas helt ryskt. Färgerna, flaggan och de kyrilliska bokstäverna är givna. Materialmässigt har jag hållit mig till vanliga saker som nästan vem som helst har hemma. Eller... kanske inte alla har en rysk ordbok att scanna och bilder med ryska motiv?

Till min "partner in crime". Эта канал? Нет, эта река! ;)

Layout av maxell



Да, эта река!
Foton av maxell


Ryssland

Rysslands nationaldag firas med anledning av att den Ryska Federationen deklarerades den 12 Juni 1990. En stor händelse i Rysslands långa historia som inneburit förändringar för i stort sett hela världen.


Ryska Federationens flagga

Var ligger Ryssland och vem bor där?
Ryssland (på ryska: Россия, Rossija), egentligen Ryska federationen (Российская Федерация, Rossijskaja Federatsija), omfattar den största delen av Östeuropa samt hela Nordasien. Ryssland som är världens, till ytan största land, omfattar en yta på imponerande 17 075 200 km². Gränsen mellan den europeiska delen och den asiatiska delen går vid Uralbergen. 142,2 miljoner människor bor i Ryssland varav cirka 10.4 miljoner bor i huvudstaden Moskva. Ryssland är ett förhållandevis glesbefolkat land på grund av sin enorma storlek. Flera olika etniska grupper bor i landet, majoriteten räknas dock som ryssar.

Hur styrs Ryssland?
Den Ryska federationen består av 89 administrativa och territoriella enheter - så kallade federationssubjekt. Varje federationssubjekt har två ledamöter var i det ryska parlamentets överhus, federationsrådet (Совет Федерации, Sovet Federatsii). Federationsrådet, som totalt består av 178 ledamöter, påminner om sammansättningen av USAs senat men det går också tillbaka på tidigare traditioner i Ryssland då Högsta sovjet delades upp i två kammare med olika representation från olika landsdelar.

Varierande klimat och stora naturtillgångar
Stora delar av Ryssland består av ett arktiskt och subarktiskt klimat samtidigt som det också finns stora områden med andra klimat.

Det Europeiska Ryssland är ett stort lågland där floderna Volga, Don och Dnepr flyter fram. Denna del är den rikaste regionen. Kaukasusregionen i södra europeiska Ryssland är ett stort stäppområde. Uralbergen innehåller viktiga mineral- och oljetillgångar. Sibirien är rikt på naturresurser, men det är glest befolkat på grund av de stränga klimatförhållandena. Den del av Centralasien som ligger i Ryssland består av öken, stäpp och berg och delar av detta område ligger under havets yta.


5 ryska rubel

Rysslands ekonomi växer
Knappt två decennier har gått sedan Sovjetunionen upplöstes 1991 och Ryssland kämpar forfarande med att skapa en modern marknadsekonomi. Landets ekonomi blev hårt ansträngd då de statliga företagen privatiserades och visade sig inte kunna konkurrera på en marknadsekonomisk arena. På senare år har tillväxten börjat att öka i landet. Det är framförallt höga världsmarknadspriser på olja och andra naturtillgångar som möjliggjort denna uppgång.

Inkomsterna från oljeexporten har resulterat en kraftig konsumtionsökning som i sin tur driver på tillväxten. Den ryska marknadens storlek och de starka tillväxtsiffrorna gör landet attraktivt för utländska investerare. De utländska investeringarna har ökat under ett antal år men utvecklingen hämmas fortfarande av den politiska riskbilden. Den ryska ekonomin är överlag beroende av sin export av oförädlade naturtillgångar samtidigt som satsningar görs för att utveckla en mer diversifierad ekonomi som är oberoende av oljan.

Ett rikt kulturarv
Berömd konst, musik, arkitektur och litteratur kommer från Rysslands rika kulturarv. Den ortodoxa kyrkan, som bidrog till att sprida den bysantinska kulturen till de slaviska folken, förknippas med sina kyrkor och ikoner ofta med Ryssland. Bland ryska författare märks Lev Tolstoj, Fjodor Dostojevskij, Alexander Pusjkin, Anton Tjechov, Boris Pasternak och Alexander Solzjenitsyn. Några kända ryska kompositörer är Pjotr Tjajkovskij, Dmitrij Sjostakovitj, Igor Stravinskij och Sergej Prokofjev.

Skrotbokens länkar
Skiss #7 - 1 april av maxell - maxell gjorde ett ryskt kort

0 kommentarer: