Snurra och baka ett receptkort

on 4 oktober 2011

av maxell

Idag på kanelbullens dag skapar vi med minst en snurra eller snurrform på ett receptkort.

Var år firas kanelbullen med en egen dag den 4e oktober. Kanelbullar känns, åtminstone för mig, som en svensk företeelse. Jag har i och för sig sett och även smakat dem eller snarare varianter av dem i andra länder. Om du frågar mig ska en äkta kanelbulle vara svensk. Den får också mer än gärna vara såväl hem- som nybakad och inte ätas alltför ofta.

Om du har för vana att baka kanelbullar finns möjligheten att du kan receptet utantill. Annars får du se till att du har det nedskrivet och förvarat på ett säkert ställe. Piffa gärna till det hela genom att göra ett receptkort. Ett receptkort är också en bra gåva som kan ges tillsammans med till exempel bakredskap, ingredienser, bullformar, förkläde, ugnsvantar eller till och med en bagarmössa. Kanske ger du det till någon som nyss flyttat hemifrån eller någon du vill ge en varm gåva så här framåt hösten.

I detta inlägg inspirerar vi med receptkort där vi använt oss av minst en snurra eller en snurrform (som en kanelbulle). Alla receptkort är dessutom skapade så att de ska vara "enkla" att posta till en mottagare.

Jag och min lilla man hör till dem som bakar dessa härliga buller någon gång per år. Det är något speciellt med att baka tillsammans med barn. De knådar och mjölar för glatta livet. Du kan inte annat än bli glad av att få mjöl över hela halva köket innan det hela avslutas med en Grand Finale - doften av nybakat i hela huset och nyspys med rykande färska kanelbullar.

Kanske gör vi som Missan78...


Vad är godare än en nybakad kanelbulle med ett stort glas kall mjölk. Det är så att det vattnas i munnen på mig.
Receptkort av Missan78

... och dricker ett glas kall mjölk till. Du missade väl inte snurrformen på Missan78s kort? Den ultimata snurren - en kanelbulle. :)

Här passar jag på att påminna om att Skrotboken har tidigare publicerat bilder på kanelbullar som kan laddas ner och användas. Följ länk sist i inlägget för att hitta dem. Skapar du med dem får du gärna höra av dig till oss och visa upp ditt alster.

Åter till bullfikat. Jag och liten man har bakat dessa bullar tillräckligt många gånger för att veta hur de görs. Det luriga är att veta vilka proportioner som gäller för de olika ingredienserna. Nu är det dock löst med ett receptkort.


Jag klippte på fri hand ut en snurrmask som jag använde för att göra snurrformer direkt på kortbasen. I snurrorna skrev jag de viktiga detaljerna från receptet. Det hela avslutades med pärlsocker i form av små pärlor på bullarna.

Vi vet hur bullarna görs, men för säkerhetsskull har jag ändå skrivit ner de olika momenten på baksidan av receptkortet. :)

Receptkort av maxell


Sockrade närbilder
Receptkort av maxell

Här är snurrorna direkt på kortbasen. Det kräver lite att göra en mall, men har du väl gjort den kan den återanvändas till fler alster.

Ett annan form av snurra återfinns på Pippins receptkort.


Ett receptkort för kanelbullar jag gjort med bandblommor som dekoration. Jag gjorde några med brun/beige band för att likna bullar och limmade sen på små vita pärlor som pärlsocker.
Receptkort av Pippin

Riktigt frestande snurror. Imorgon visar Pippin hur du gör dessa läckra dekorationer - blommor eller vad ser du själv att snurrorna kan symbolisera? Se även länk sist i inlägget.

Mahlin78 har, för sitt smaskiga receptkort, gjort en annan variant av snurror eller blommor som du kan tillverka själv.


Min sista semestervecka provade jag att baka dessa äppel- och bananmuffins. Resultatet blev över mina förväntningar, och de är min nya favorit som mellanmål. Receptkortet är tänkt att stå vid några av våra kokböcker i köket som inspiration och för att jag inte ska glömma att baka dom igen. Formatet är A5.

Mina snurror är gjorda av papper och utstansade med en die som heter English Rose. Jag har haft diesen i min ägo ganska många månader nu, utan att riktigt knäcka koden för hur jag skulle snurra dom. Äntligen blev jag "tvingad" att lära mig

Receptkort av Mahlin78


"Rosiga" närbilder
Receptkort av Mahlin78

Dessa muffins låter onekligen goda. De känns också aktuella nu såväl som framöver jul med sina äpplen.

Något annat som säkerligen går hem framåt julen till är med på Skberg74s receptkort.


Jag har gjort ett enkelt receptkort i A6 format så man antingen kan skicka iväg det som vykort eller om man vill sätta det i fotofickor i ett receptalbum.
Receptkort av Skberg74

Här kommer snurran i form av ett snurrgem. Enkelt och snyggt! Sedan är formatet riktigt intressant och vi kan inte annat än gilla hennes egna förslag på hur receptkortet kan användas och förvaras.

Vill du läsa mer om kanelbullar och kanelbullens dag följer du länk nedan.

Hoppas nu att du ätit minst en kanelbulle idag... eller någon annan dag. :)

Skrotbokens länkar

Med och om snurror
- Tutorial - Snurrade blommor av tygband av Pippin - Tutorial för att göra de snurrblommor Pippin använder på sitt receptkort i detta inlägg. Publiceras den 5e oktober 2011.
- Tutorial - Sudda i svartvitt/gråskala av Bi, Lillylva och maxell - Innehåller en på fri hand suddad snurra av maxell
- Rosens dag av Bi - Innehåller alster med snurrade rosor/rosstjälkar
- Julens färger del 4: Guld och Silver av maxell - Scräpemma har dekorerat en layout med snurrade rosor gjorda av aluminumfolie
- Min hemstad - Vi ser klart på en bit svensk historia av maxell - Innehåller en bakelse med chokladsnurra bakad av Bi
Med och om kanelbullar
- Kanelbullens dag 2009 - del 2: Vi skapar av maxell - Bilder att använda och inspirationsalster om hur de kan användas
- Kanelbullens dag 2009 - Del 1: Vi bakar av Bi - Recept på goda kanelbullar
- Höstens färger - del 6: Beige - av maxell - Från hösten 2008. Innehåller en layout med kanelbullar skapad av skberg74
- Med och om kanel
- Med underbara dofter av jul av Bi - Inför julen 2010 skapade vi med ätbara saker som förknippas med jul - bland annat kanel

0 kommentarer: