Tutorial - Popup kort

on 14 oktober 2011

av Cajaba

I dagens tutorial skall jag beskriva hur man gör ett så kallat popup kort. Det är ett enkelt och roligt kort att göra.

Först ett par bilder på det färdiga resultatet. Jag har gjort ett popup kort i vitt, med lite orange och brunt.


Färdigt kort som är uppvikt



Så här ser kortet ut när det är hopvikt.

Du behöver
En bit cardstock som är 12 cm x 30 cm, till själva "lådan"
En tag som är 9 cm x 14 cm
Skärmaskin
Skalpell
Bone folder eller motsvarande
Dubbelhäftande tejp eller motsvarande
Valfria dekorationer

Så här gör du
Börja med att biga cardstocken där man sedan ska göra vikningarna.


Bigar från vänster vid 2.5 cm, 7.5 cm, 10 cm, 15 cm, 20 cm, 22.5 cm och 27.5 cm



Markera uttaget för skåran på den linje som är bigad vid 15 cm.
Utifrån mina mått gjorde jag ett kryss i vardera sida en cm in från sidan. Gör du en mindre tag får du mäta efter den




Sedan skar jag mellan kryssen med min skärmaskin



Jag gjorde skåran lite bredare med min skalpell med tanke på att tagsen ska gå igenom lätt. Där måste man tänka på hur man dekorerar så det inte tar stopp för att skåran är för smal


Dags att göra en tag.
Kom ihåg måttet från asken så att bredden på tagen överensstämmer med skåran i lådan.


Min färdiga tag



Vik "lådan" och sätt tejp som på bilden



Trä din tag igenom öppningen i asken ...



... och sätt fast tagen.



Underifrån ska det då se ut så här när du är färdig

Nu är det dags för den riktigt roliga biten. Dekorera kortet som du vill ha det. Kom ihåg att lämna öppningen fri.

Lycka till!!

0 kommentarer: