Spindlar

on 22 oktober 2011

av ElinÅ

Snart är det dax för årets spökhelg, den 31a oktober firar vi Halloween. En helg som ofta förknippas med häxor, spöken, fladdermöss och pumpor. Dit hör också den lilla (eller stora) spindeln som idag är temat för vårt skapande.

Med nätet i fokus
Spindeln är en ofta förekommande detalj när det gäller dekorationer och tankar kring Halloween. Men minst lika viktigt är det tillhörande spindelnätet.

Lillylva inleder vår spindelkavalkad med ett kort där spindelväven breder ut sig.


Då Halloweenkort överlag är något som ligger mig varmt om hjärtat var det extra roligt att göra ett kort efter detta tema. Färgade in vit cardstock med distressdynor, men när jag stämplat det svarta spindelnätet insåg jag att det blivit lite mörkt, så jag fick ta en liten klick gesso för att ljusa upp ena hörnet så att spindeln skulle synas.
Kort av lillylva

Även Chruss har skapat ett kort med nätet i fokus och med lite tunt nät som detalj blir det ännu mer framträdande.


En kille i sfären älskar allt vad småkryp heter och att följa spåren som leder in i boet, stallet etc är hans favoriter just nu, så när jag hittade denna lilla spindel på nätet vad det givet.
Häftat fast ett tunt nät vid sidan för att ge intryck av ett verkligt nät.
Kort av Chruss

Spindelnätet kan göras på många olika sätt. Här får vi tips på hur vi kan använda limpistolen för att dekorera med.


Jag har gjort ett enkelt kort där jag har stämplat och embossat tre spindlar. Sedan har jag använt min limpistol för att dra limtrådar över kortet för att få känslan av spindelnät. Jag har även skrivit texten på kortet med limpistolen.
Kort av Kosepute



Trådig närbild
Kort av Kosepute

Om du blir sugen på att varva ditt papperspyssel med lite virkning så kan du göra som Carola, ett spindelnät av garn. Lägg märke till hur den charmiga spindeln har fångat sin fångst i nätet.


Ett kort med spindeltema behövde jag inte fundera särskilt länge på, eftersom jag ville testa virka ett "spindelnät". Dessvärre hade jag varken vitt eller svart virkgarn hemma så det fick duga med lila som jag sedan mistade lite för att skita ner den och göra den mindre klar i färgen.

Jag har världens spindelfobi, så när det kom till att göra en spindel, så valde jag att göra den gullig...hur gullig nu en spindel kan bli!? Piprensare och snurriga ögon fick det bli. Ni ska se originalet av piprensarspindel (som fick leka modell
till denna) som min pojkvän gjort till mig för att bota min fobi, den ser läskig ut.

Kort av Carola

Spindelben
Något som många tycker är läskigt med spindlar är deras långa ben. På Kickens kort kan man nästan se hur spindeln vill springa iväg på sina långa ben.


Jag har gjort ett litet halloween kort med en spindel med gigantiska ben i centrum. Spindeln är gjort av en knapp och papper, benen är pålimmade på baksidan av knappen, vilket ger spindeln en mer "levande" känsla då de inte är på limmade på pappret.
Kort av Kicken

AnnaÖ har skapat ett vackert kort med spindeln i centrum. Även den här spindelsorten tycker jag ser ut att ha spring i benen.


Jag gjorde ett brev kort, utifrån en mall som jag köpt. Jag ritade bara av den på vanligt CS och dekorerade den. Går lite i Halloween-tecken. Spindeln gjorde jag av spill som blev över när jag hade använt mig av en stans. Jag formade till kroppen på frihand.
Kort av AnnaÖ

Happy Halloween
Halloween behöver inte bara vara läskigt. Samara visar med sitt kort att det även kan vara en helg med mycket glädje. Och om du tycker det är otäckt med spindlar kanske detta kortet kan vara något för dig, där spindeln faktiskt är lite söt:)


Stickers är väldigt praktiskt när man har bråttom
När jag skulle göra den här utmaningen skulle vi ha middagsgäster, så jag hade inte tid att pyssla så länge, därför blev mitt kort snabbt och enkelt men ändå med den rätta halloweenkänslan.

Jag tog 2 spillpapper med höstfärger, och 5 stickers, och sen var det klart
Kort av Samara

Trots att en arg stor spindel gömmer sig instucken i fickan på nästa kort så förmedlar kortet massor av glädje med klara färger och en söt glad liten häxa.


Ett Double Pocket Card med Halloweentema som kommer landa i mina brorsbarns brevlåda denna höst. Färgerna jag använt är för mig klassiska Halloweenfärger. För lite mer effekter sydde jag med orange tråd runt de mönstrade papprena.
Spindelstämplarna har jag lånat från en vän innan jag ens visste om detta tema - flyt! Flygande flickan med pumpan på hatten är en digistämpel som jag skrev ut och färglade med mina Polychromo-pennor.
Kort av Mahlin78



Spindlar i närbild
Kort av Mahlin78

maxell avslutar vår spindelkavalkad med ett kort i orange och svart, färger som passar perfekt till Halloween. Jag tycker hon gör alldeles rätt i att ge bort detta till någon som har spindelrädlsa, då kortet i sig ger en spökig känsla medan spindeln verkar vara ganska snäll:)


Ett "enkelt" kort till någon som har spindelrädsla... mooohahahaha

Klockrent mönsterpapper och chipboarddekoration. Det kompletterades med en egentillverkad tejp som också stämplades med passande bokstäver. Klart!
Kort av maxell



Spinnande spindel i närbild
Kort av maxell

Hör du till dem som har spindelrädsla? Tala inte om det för då kanske maxell skickar sitt kort till just dig... Gör istället som Carola och möt rädslan. Skapa med spindlar inför Halloween.

Skrotbokens länkar
Creepy Crawlies-fyrbenta vänner av Alien Bling
Vi spökar med ett öga på klockan av Bi
En färgrik helg av Bi
Djävlar och bevingade varelser av Alien Bling
Häxor och katter av Alien Bling
Pumpaprakt av Alien Bling
Vi berättar om Alla helgonahelgen av LenaS och Alien Bling
Halloweengodis av Bi
Vi bakar inför Halloween av Bi och Sam
Vi tar vad vi har för att fira Halloween av maxell

0 kommentarer: