Samma, men olika

on 16 oktober 2011

av maxell

Här visar vi hur samma kort med olika färg skapar olika intryck.

Under oktober månad har Skrotboken fokus på höst, kort och färg. I tre olika inlägg (se länkar sist i inlägget) har Pysseltjejen visar kort som hon skapat med samma motiv och upplägg, men i olika färg. Det gav oss idén att göra ett extra inlägg.

För detta inlägg har det skapats tre kort som är helt lika varandra, men som är gjorda i olika färgnyanser. Se och läs om skaparnas egna reflektioner. Det finns mycket att lära och inspireras av.


När vi fick oktobers skaparutmaningar såg jag att löv var ett stort tema och jag som älskar löv kunde inte låta bli att göra dessa tre korten. Samma motiv på dem men med olika färger.

Jag hade sett på ett barnprogram där de visade en sommarbild med enbart en färg i olika nyanser och det såg så läckert ut att jag var tvungen att prova på dessa kort. Som turen slumpade sig så var det rosa och vit tema, på höstkort, som man kunde välja att göra.

Att jag valde just denna bilden, är för att jag var i södra Skåne i somras, ända nere och vandrade runt Ales stenar. Det finns så stora kullar i det området, att jag blev imponerad och tyckte det var så vackert att se.

Jag tog mönstrade pappersspill, som hade färgerna jag skulle använda och stansade ut löv i två olika storlekar. Trädet och räfsan klipte jag ut på frihand och stansade även ut lite hästar och ett par hundar som springer, för att få lite liv i bilden.
Jag försökte hålla mig till grundreglen om 3 färger. En färg är huvudfärg, den andra är lite mindre av och den sista färgen är detaljer.

Det var kul och annorlunda att bara använda 3 nyanser av en färg och på något sätt blev det lättare att scrappa.

Kort av Pysseltjejen



Det är ett intressant experiment att testa att göra tre exakt lika kort men i olika färger. Man får faktiskt en annan känsla för ett kort beroende på färgen. Jag har gjort tre julkort i olika färg. Det blå kortet har en lite kylig känsla, medan det bruna får en varm känsla, det rosa är också lite åt det kyliga hållet men ändå lite mer romantisk.
Kort av Pippin

Prova du också. Det är flera högtider framöver och några skapar många kort. Då kan det vara enklare att göra samma, men ändå olika genom att variera färgen.

Lämna gärna en kommentar med direktlänk till dina kort då vi gärna vill se mer av detta. :)

Skrotbokens länkar
En rosa höst av missan78
Lövens årstid av Pippin
Frostigt vit höst av Bi

0 kommentarer: