Rosens dag

on 2 juli 2010

av Birgitta/Bi

Idag den andre juli firas Rosens Dag och dessutom alla de namnsdagsbarn som heter Rosa. Skrotboken firar med att blomma ut i alster med blomsterprakt.

Just nu är rosorna som vackrast och rosenprakten kan njutas över hela vårt land även om det är olika rosor som blommar i norr och söder. Själv (Bi) har jag en underbar gammal Rosa Alba som sprider sin väldoft över hela trädgården. Blommningen är relativt kort men doften när den blommar är underbar.

Projektet Rosens Dag har som mål att så många som möjligt upptäcker rosornas värld, vad rosor kan användas till i trädgårdarna och framför allt vilket enormt utbud av rosor det finns runtom i vårt land.
Rosens Dag bygger på samverkan mellan Svenska Rosensällskapet, Programmet för Odlad Mångfald (POM) och GRO Plantskolor.
Håll utkik efter aktiviteter i den lokala pressen eller på andra annonseringsställen.

Rosor i vårt skapande
Det kan inte ha undgått någon scrappare att utbudet av blommor; både enkla och allt mer avancerade, har ökat lavinartat de senaste åren. Utöver vanliga enkla tyg- och pappersblommor kan vi frossa i minirosor, cherry blossoms, gardenior, krysantemum och så vidare i nästan all oändlighet.
För den som vill göra en personligt utformad blomma finns det mängder av tips att finna på nätet. Några av dessa tips har vi bidragit med och fler kommer framöver.

Vi gör egna rosor
Det är väldigt roligt att göra sina egna blommor och rosor är inget undantag. Det finns otaliga varianter att finna på nätet för den som vill prova. Det blir blommor med personlig prägel och du får dessutom möligheten att använda en hel del spillmaterial.


Pappersrosor: först stansade jag ut 3 blommor med min Tim Holtz tattered flower dies, sedan färgade jag in pappret lite lätt med distresser och sedan stämplade jag lite text på för att ge lite liv i rosorna.
Sedan var det bara att sätta i gång.

Rosor av Miapuh

För ovanlighetens skull presenterar jag idag en länk till en tutorial som vi inte har gjort själva då det är denna sida som har inspirerat Miapuh i hennes blomtillverkning.


Här är det lite olika blommor vi gjort.
De turkosa är av handgjort papper, jag har gjort blommorna av cirklar som jag bara har duttat vatten på och format. I den lilla turkosa rosen sydde jag fast en pärla.

Rosor av Miapuh

Cissi visar hur hon har använt sig av rosor gjorda av en del av de band som samlats under årens lopp.


Körglädje, på Classic Car-week i Rättvik förra året, var det när Simon körde elbilarna på Campingen.
Här har jag använt dekorationer i massor... bling, rubons, stickers symaskins-sömnad och några egenhändigt ihopknåpade rosor som jag gjorde av tre lite bredare band

Layout av Cissi



Glädjefyllda närbilder

En liten beskrivning hur jag gjorde rosorna:
- först vek jag in början på bandet till en trekant innan jag började rulla ihop bandet likt en vetebulle. Sedan vred jag bandet ett halvt varv utåt för varje varv samt fäste med ett stygn på undersidan för att allt skulle hålla ihop. Lite pyssligt, men ett nytt sätt att använda alla band man samlat på sig.

Layout av Cissi

Minirosor
De följande alstren har alla det gemensamt att rosorna representeras av minirosor. Dessa användbara blommor som gör sig så fint på vilket alster som helst - inte minst i kombination med andra blommor.


Jag valde att scrapa en layout om en stor, vacker ros som stod hemma vid mitt föräldrarhem. Mamma fick den i morsdags present ett år av mig och brorsan, och den växte verkligen upp och blev otroligt vacker och ståtlig.

Som dekoration på layouten valde jag lite olika rosor, både vad det gäller färg och storlek. Att ha med rosor på mina alster har blivit lika självklart som mönstrat papper =)

Layout av Mahlin78



Blommande närbilder
Layout av Mahlin78

Att rosor ofta kommer igen i de olika högtiderna i livet känns närmast självklart. Jag tror vi är många som har förärat våra mödrar en ros till mors dag även om det kanske inte har varit en så ståtlig ros som Mahlin78 och hennes bror gav bort. Vilken glädje att få se och minnas detta vart år.

Vid ett bröllop vill man att allt skall vara så perfekt som möjligt och när det gäller brudbuketten så är rosen en trogen bundsförvant som är lätt att finna året runt.


Är just nu inne i en layout period, så det blir väldigt mycket layouter gjorda, håller ju på med album till båda min barn och även ett album med "högtider" i så som Bröllop tex.
Därför har jag gjort en layout med ett bröllopsfoto och ett foto på min brudbukett; som det finns rosor i. Jag satte själv ihop bukttens färger, dock arrangerade blomsterhandeln den. Jag har även dekorerat lite med rosor i blommorna och så är där rosetter med rosor i.

Layout av Eva J



Färgglad närbild
Layout av Eva J

Nu lämnar vi layouterna och tittar istället närmare på ett snurrkort, vi håller oss dock kvar vid bröllopstemat ännu ett tag.


Det er første gang jeg har forsøkt meg på et snurrekort.

Snurrkort av Janniche



"Snurriga" närbilder
Snurrkort av Janniche

Ett snurrkort är ett kul sätt att få lite mer action i ett kort. Det inbjuder till att sitta och leka med.
Vi lämnar de färgrika alstren för en stund och njuter av den enkla men nyansrika canvas som trots sin enkelhet lyser av kärlek - men så är den också ämnad för ett brudpar.


En canvastavla som en nygift väninna ska få i bröllopspresent. Jag älskar alla typer av blommor och använder massor på nästan allt jag gör. Små rosor är en stor favorit. Målade över alla dekorationer med flera lager vit akrylfärg. Blev riktigt nöjd med den!
Canvastavla av Sophie



Kärleksfull närbild
Canvastavla av Sophie

Det finns fler högtidligheter som kan firas med blommor. Den nyss avklarade studentexamen skall naturligtvis firas och studenten bör också den få sina rosor. Milo bjuder på ett ljuvligt kort.


Ett studentkort med rosor på. Rosor är vackert att dekorera med, och det ser alltid lite lyxigare ut. Jag har målat motiven med distresser.
Kort av Milo Lilja

Rosor i mönsterpapper
Rosor som mönster är väldigt tackamt att arbeta med, kanske framför allt vid korttillverkning. Korten närmast gör sig själva om man finner rätt blommande mönsterpapper. =)
De första har även de minirosor som dekoration.
Sofia inleder och tar oss tillbaka till Mors Dags firandet.


När jag skulle göra morsdagskort i år så hade jag inte någon lust att använda stämplar utan jag skrev ut dessa vackra rosor från The Graphics Fairy där finns massa härliga vintage bilder det är ett Angel Company så du får använda bilderna i ditt skapande. Jag la till några minirosor och lite glitter och 3D-lack för att få mer dimensioner i kortet.
Kort av Sofia



Rosig närbild
Kort av Sofia

Dolores bjuder på ett kort som passar lika bra alltid och jämt - "bara för att ..."


Ett relativt enkelt kort där pappret satte tonen på resten av kortet. En vacker text, några fjärilar, swirls och ett par rosor var det enda som "behövdes". Ofta förknippas rosor med romantik och kärlek och det var en sådan känsla jag ville förmedla. Den vackra texten är en längre och mer poetisk variant av Carpe Diem - fånga dagen, tycker jag.

Kort av Dolores

Medan vi ändå är inne på avdelningen tänkvärda ord så passar det bra att låta Bollebygdsbo få visa sina ATC-kort.


Jag hade en hel del småbitar med rosenpapper.
Av dessa gjorde jag några ATC-kort med poesiboksverser.
Alltså verser från poesiboken.
Troligen känner ni igen dessa verser från egna poesiböcker. =)
Har använt några olika papper, några rosenstämplar samt lite annat.

ATC-kort av Bollebygdsbo

Idag får Jajisses avsluta med en layout där rosen står i fokus.


Min allra första layout med rosor och en dikt av Fröding, snus är snus ...
Layout av Jajisses

Det var allt vi hade att visa idag. Idag presenterar jag inte en massa länkar till tidigare blommande alster för de är alldeles för många - rosor är som sagt populära men jag puffar gärna lite extra för Scräpemmas aluminium-rosor, se nedan.

Passa nu på att fira rosens dag. Leta upp de lokala arrangemang som finns och glöm inte ta med kameran. För den som inte kan eller hinner komma iväg hoppas jag att scrapbordet kan få erbjuda lite blommande fägring istället. Varför inte göra ett rosigt kort idag och skicka till någon som behöver lite uppmuntran.

Innan jag slutar vill jag också påminna om att det idag är dags för vår utmaning EFIT - ett foto i timman - så fram med kameran och föreviga din dag.

Länkar
Rosensdag.se


Skrotbokens länkar
Julens färger del 4: Guld och silver av maxell - Scräpemma har dekorerat en layout med rosor gjorda av aluminumfolie

0 kommentarer: