Varuhuset

on 10 mars 2010

av Birgitta/Bi

10 mars 1987 visas det första avsnittet av såpoperan Varuhuset på SVT. Idag skapar vi med det bonusmaterial vi fått med oss hem från affären.

Denna svenska dramaserie om det fiktiva varuhuset Öhmans visades i SVT i 60 avsnitt under perioden 10 mars 1987 till 8 april 1989. För den som inte minns eller som inte var med på den tiden det begav sig kan vi berätta att Öhmans varuhus skildras som ett av de tjusiga varuhusen i Stockholm. När högste chefen Gustaf Öhman ska utse sin efterträdare som VD går han förbi sin dotter Margareta som är inköpschef - det självskrivna valet - och utser istället försäljningschefen Karin Forss till ny VD. Bland personalen görs det diverse skumma affärer, från högsta ledningen ned till den försupne Bengt på lagret. Intrigerandet och kärleksaffärerna kunde börja.

Bonusmaterial
Jag misstänker att de flesta av oss scrappare också är lite samlare. Vi samlar på fina etiketter, band, knappar och annat. Hur många gånger har jag inte själv böjt mig ner och plockat upp saker på backen när jag varit ute och inte minst när jag varit inne i köpcentran. Omklädningsrum brukar kunna bjuda på lite allt möjligt av saker som lossnat som etiketter med bling, en udda knapp, en kul plastdetalj och så vidare. Idag kliver vi utanför lådan och tittar lite extra på just det bonusmaterial vi får med oss hem från affären.

Jajisses har fått med sig en tag med läckert hänge från Bikbok som nu går till andra chansen (precis som i melodifestivalen) och en ny blingad framtid.


En lite busig Grattishälsning att hänga i en bukett med blommor till födelsedagsbarnet.

Hänget satt på tagen från Bikbok, jag har bara klätt det med lite bling bling.

Jag älskar wellpapp tagen från Inkido, den är så kul att dekorera. OK-fjäril utstansad från Making memories/just chillin och embossad med glitter. Lite blommor, bling och spets får fullända det hela.

Tag av Pernilla/Jajisses

Det är ofta väldigt fina tags när man handlar kläder så missa inte att kolla dem extra noga. Det har maxell gjort.


Den som handlat kläder - speciellt barnkläder (de växer ur sina kläder hela tiden och nya behövs) - och har sparat dessa tags som sitter på dem vet att de blir många med tiden. Dessa tags kommer i olika former och storlekar. Här har jag använt klädestags för att göra en så kallad tagbok.

Temat är kärlek och mottagaren är en speciell person. Varje sida är infärgad med olika färger, klädd med diverse spillbitar och nästan varje sida har ett eget lite landskap som passar med den sidans budskap. Alla sidorna lappar över varandra och hänger ihop för varje uppslag. Allt sitter ihop med en sådan där kedja som kommer med en del tags.

Det här är ett roligt sätt för att göra något speciellt och eget till någon som betyder massor för en...

Tagbok av maxell



Kärleksfulla tag(na) närbilder...
Tagbok av maxell

Samara tittade mer på själva förpackningen. Ett omslag som väcker minnen av både smak, dofter, sommar och sol. Kan det bli bättre?


Jag gillar Juicy fruits reklamsång, den har funnits med ända sen jag var liten, den utstrålar sommar och sol. Jag har inget exakt minne till den låten, men passade på att använda 2 olika bilder på mig med samma jacka.

Jag har använt stickers från Me and my big ideas och Dollarstore, som dekorationer.

Layout av Samara

När du väl har handlat dina varor kan du, om du har tur, få en extra vacker påse att bära hem dem i. Det har både Pysseltjejen och Mahlin78 tagit fasta på.


I en butik här hemma, har de en jättfin plastpåse, som jag velat göra något med länge. Jag hade en gammal låda från ett scrappalbumköp och det passade så bra att fästa påsbilden i den. Sen satte jag dit lite blommor och ett ordspråk på locket. En fin tavla att ge bort

Ordspråket: "Den som inte är beredd att förlåta andra, förstör den bro han en gång själv måste gå över" av Francis Bacon

Altrad låda av Pysseltjejen

Det var tänkvärda ord som passar hur bra som helst till bilden på påsen.
Mahlin78 har valt att fästa hela påsen på sin layout. Och har dessutom använt sig av annat förpackningsmaterial på layouten - hittar du det?


Jag var en sväng på Moderna Museet i juni 2009 och köpte en anteckningsbok som jag fick i denna läckra påse. Jag har valt att vika den 3 gånger innan jag slutligen satte fast den på layouten.
Layout av Mahlin78



Överst
En egentillverkad swirl, gjord med Rhinestones och Glitter Stickles. Formen till swirlen har jag hämtat från ChatterBox Doodle Genie.

Mitten
En närbild på själva påsen. Jag gillar snygga påsar och förpackningar när jag handlar. Det blir en helt annan sak att köpa sig något fint och packa upp det hemma om det fraktas hem i snyggt emballage.

Längst ner
Här ser man förpackningen igen samt även rester från när jag använt mig Spellbinders Petite Scalloped Circles Small

Layout av Mahlin78

Miss E har på ett väldigt finurligt sätt använt sig av olika förpackningsmaterial på sin layout.


Denna utmaningen var jätte rolig!

Varuhuset är för mig IKEA och IKEA är en av mina favorit affärer. Därför har jag en del saker därifrån. Bland annat har jag ett vitt pappsnöre (egentligen presentband) som jag bland annat använder till att binda ihop minialbum. På denna layouten har jag tagit detta snöret och häftat det runt hela layouten som har fått en oval form. För att häftklamrarna inte skulle synas satte jag ett svart spetsband längs kanten på häftklamrarna.

De vita prickarna är som chipboard prickar som kommer ifrån IKEAs kartonglådor. Där man ska skruva ihop dessa lådor så är det prickar som man trycker ut. Jag har sparat alla mina prickar och nu kom de till användning som egengjorda swirls. Jag har även glittrat dem med stickles.

Utropstecknet har jag gjort utav pärlor som också är ifrån IKEA.

Layout av Miss E



Närbilder av Miss E


Länkar
Wikipedia om Varuhuset


Skrotbokens länkar

3 kommentarer:

Emy sa...

Hejsan

Vilken trevlig blogg ni har! Jag hittade era fina påskpysselidéer och tipsade om dem i min blogg. Jag lånade en bild av er (den charmiga kycklingen i play dough), jag borde så klart ha frågat er först så om ni inte vill att jag lånar den så säg bara till så tar jag bort den bums...
(Jag har en blogg som berör det mesta som hör hemma i förskolan men också sånt som kan komma de flesta till glädje och nytta, oavsett om man jobbar i förskolan eller ej... )

forskollarare.blogspot.com

Ha det gott!

Kram Emy

maxell sa...

Emy: Tackar för att du uppskattar vår blogg och tipsar om den i din egen.

Det går bra att låna en bild om det anges vem som har tagit bilden ifråga och varifrån den kommer. Sedan är det alltid trevligt om vi får en länk till var den finns och används. Så att inspirationen byts och sprids vidare. Som nu...

Jag har kikat i din blogg och oj va bra saker jag hittade. Som jag bör prova att göra tillsammans med min egen son. Tack!

Anonym sa...

Åh vad mycket fint ni har gjort tjejor !!! xx Tina