av Birgitta/Bi

Idag fortsätter vi med vårt påskpysslande. Det finns otroligt mycket man kan hitta på för att pynta där hemma eller varför inte för att förgylla tillvaron för någon annan. Vi visar på några inspirationsalster där fjädrarna får stå i fokus som dekoration.

Igår tittade vi lite närmre på egentillverkade blommor. Maxell och son bjuder idag på fler blommor men idag får de förstås sällskap av fjädrar.


Jag började på detta projekt för jag ville dels prova att göra egna blommor och dels pyssla tillsammans med min son. Nu vart det inget av dem fullt ut egentligen, men det vart ett samarbete mellan mor och son som resulterade i en påskbukett med vas.

Blommorna är delade ljusmanchetter som jag satte ihop i en påskfärgad blandning och fäste på grönmålade blomskaft. På varje skaft sitter sedan ett par egentillverkade blad av papper. Vasen är ett samarbete mellan mig och sonen. Längst upp satte vi fast några fjädrar för att få en bättre balans med de tre blommorna. Dessa fjädrar är fastknutna med en bit meshband.

Vasen är gjord på ett liknande sätt som Sofia och hennes dotter gjorde sin påskvas. Se länk sist i inlägget till en vägledning/tutorial.

Påskvas med blommor

Vilken färgsprakande påskbukett - visst blir man glad! Glad det hade jag då definitivt blivit om jag hade fått vara mottagare av Skbergs läckra påskägg. Mums!


Redan förra påsken altrade jag påskägg, jag tyckte det var så roligt att jag valt att altra ett i år med. Jag ville ha mycket färg på ägget eftersom fjädrarna har så glada klara färger.

Påskägg av Skberg74



En närbild på dekorationerna visa en blandning av pärlor, charms. blommor och paljetter.

Påskägg av Skberg74

Den dekoration som Sam bidrar med har faktiskt några år på nacken redan. Den har fått sitta kvar på väggen även efter påsk för man blir lika glad var gång man ser den. Den brukar bara få vila lite över advents- och juletid. När fastlagen börjar och längtan efter ljus och vår sätter in då plockar vi fram den igen. =)


Man klipper ut en oval i lite papp. Den ska vara ca. 10 cm hög. Sedan klistrar man på fjädrar runt om hela pappskivan. När alla fjädrar är på plats limmar man dit ett par fötter, en näbb och ett par ögon. Klart.
Den kan både sättas upp som den är eller hängas upp i ett ris.

Påskkyckling av Sam

En liknande kyckling; fast lite mindre "galen", presenterade Skberg i förra årets påskpyssel - du glömmer väl inte följa länkarna nedan för mer inspiration.
Efter dessa färgkaskader avlutar jag med ett kort i blekbeiga toner, för visst kan man väl önska Glad Påsk även i en mildare färgskala?


Ett påskkort i vintagestil där jag har använt mig av en fjäder för att ytterligare förstärka fågeltemat i kortet och mönsterpappret.
Kort av Bi


Skrotbokens länkar
Barnens påskpyssel av Skberg74 - Barnen pysslar inför påsken 2009
Barnen pysslar med händer och fötter av Skberg74 - barnen pysslar med händer och fötter inför påsken 2009
Vi skapar påskris med vas tillsammans med barnen av Skberg74 - Vägledning inför påskpysslet 2010
Barnens påskpyssel 2010 av maxell - Barnen pysslar inför påsken 2010

0 kommentarer: