Du nalkas ljuva sommar...

on 28 mars 2010

av Birgitta/Bi

Den 28e mars är snart till ända och vi har därmed avverkat den första dagen med sommmartid för i år.

Säkerligen är det en och annan som är extra trött idag när den gångna natten blev en timma kortare. Vi får dock trösta oss med att vi får en extra timmas sömn i höst igen. Som tröst finns också tanken på den nalkande sommaren som förhoppningsvis kommer att bjuda på sol, värme, bad och lediga dagar.
Idag firar vi att sommmaren nalkas genom att presentera alster som alla har det gemensamt att de har blommor som vi tillverkat själva som dekoration.

Blomma av tyg
Miss E inleder med en egentillverkad tygblomma.


Här är den stora blomman uppe i hörnet till vänster den blomman jag har gjort själv, jag sydde den för hand och sprejade den sedan med glimmer mist. Jag blev otroligt nöjd med blomman!
Kortet är svart cardstock och en sida utriven från en bok (som skulle kastas!) som jag har sprejat glimmer mist på och även distressat med distress ink.

Kort av Miss E

Blomma av papper
Nedan följer ett par alster av Mahlin78 och Carola som båda har använt papper vid blomtillverkningen.


Maken och jag gjorde en roadtrip i augusti 2009 och valde att köra kustvägen upp till Mönsterås (kan varmt rekommenderas). Denna underbara renfana hittade jag utsmed vägen och som tur var körde vi långsamt, så det var inga problem att få stopp på bilen och ut och fota blomsterprakten.

Det vita bakgrundspappret har jag klippt till utifrån ett mönstrat i den formen. Har haft det liggandes en tid, och här kände jag att det passade perfekt. Alla mönstrade papper är från Basic Greys serie Origins.

Layout av Mahlin78



Detaljbilder: (övre) De underbara knapparna har jag vänt upp och ner varannan gång. Den gröna stenen sitter fast i en hattnål som i sin tur sitter fast i en glasbrad. Floristnålen sitter rakt igenom lite vaxad lintråd. Runt hela ytterkanten på det vita pappret har jag duttat med PearlMaker.

(nedre) Båda blommorna är gjorda utifrån min Spellbinder Petite Scalloped Circles i olika storlekar. Alla papper har sedan antingen fått Distress Ink och/eller blivit ihopknölad innan jag satt ihop blommorna. Några har jag även chalkat kanterna på och sedan lagt på lite Glitter Stickles.

Layout av Mahlin78



En julig lo mitt i mars =). Jag har använt mig av blompunchen "Retro flower" Large och gjort om dem lite så de skulle likna julblommor lite mera. Knappar och hjärtbling i mitten på dem och en silvrig kullänk som jag snurrat runt blommorna.

Layout av Carola



Blommande närbilder
Layout av Carola

Blomma av papper och piprensare


Jag har gjort båda dessa blommor förr, men det var ett bra tag sedan nu - ett par år minst. :)

Den första skapar du genom att snurra en piprensare i blomform. Snurra gärna runt en pennspets eller motsvarande för att få "fina" böjar. Här valde jag att använda ett brett papperssnöre som blomstjälk samt klippte ut blad och en grästuva på fri hand.

Den andra är ett brett papperssnöre som limmas allteftersom det snurras. I mitten sätts en knapp av valfri modell. Rita ett par blad på fri hand eller stansa ut och fäst strax under själva blomman.

Kort av maxell



Spirande närbilder
Kort av maxell

Blomma av garn
Vi fortsätter i rosa men nu med virkade blommor.


De senaste veckorna har dottern och jag lekt SPA/massage när det är dags att smörja in med mjukgörande kräm och plötsligt är det inga problem att bli insmord. Nu senast skulle hon ha gurka på ögonen som det ska vara på riktigt.
Layout av Skberg74



Jag kan inte virka men några blommor har jag lyckats få till och dom har jag använt här.

Detaljbild, layout av Skberg74



Jag har tagit tillfället i akt och har under årets första månader tagit chansen att vara med Sam i skolan ett par gånger. Den ena dagen jag var med hade de syslöjd. Jag kan ju inte bara sitta bland en massa trevligt material och rulla tummarna så förutom att vara fröken behjälplig så passade jag på att försöka virka ett par blommor.
Det här är den blomman jag fick med mig hem.
I mitten har en liten charm fått ge lite extra bling åt det hela. Färgen på blomman blev ju lite intetsägande men som sagt det var det material som råkade finnas närmast till hands just då.

Kort av Bi


Sist men inte minst vill jag hänvisa er vidare till vår egen inspiratör Martinas tutorials över inte mindre än fem olika blommor. Följ länken nedan så hittar du dem.

Länkar
Scrap with V Martina delar med sig av fem blomtutorials

0 kommentarer: