Vår Fru dag = Våffeldag!

on 25 mars 2010

av Birgitta/Bi

Idag får vi återigen frossa i en riktig delikatess - våfflan.

I perioder; framför allt när Sam var liten, har våfflor varit mer eller mindre vardagsmat men jag är nog inte ensam om att det också kan gå långa perioder utan att järnet får komma fram.
När Sam var liten användes som sagt järnet flitigt då det mesta som serverades i våffelform var god mat, oavsett smaksättning och olika fyllningar. Nu blir det mest som efterrätt och bara någon gång per år. Lite synd eftersom variationsmöjligheterna är i princip oändliga.

Idag bjuder jag dock inte på recept för mitt absoluta favorit grundrecept har jag redan publicerat förra året. Länkar till detta och till andra inspirerande inlägg finner du som vanligt i slutet. Vi bjuder istället på lite inspiration och tar fasta på våfflans rutmönster när vi skapar.
Ska du besöka någon? Jajisses har lösningen.


Varför inte ta med sig lite uppiffad våffelmix när man ska på kaffe.
Papperspåse som jag embossat vitt rutmönster på och tag med handskrivet recept. Lite blommor och bling piggar upp.

Värd/värdinnegåva av Jajisses

Glöm inte att ta fram kameran och dokumentera dagens våffelfestande!
Jag talar av egen erfarenhet för det har visst jag lyckats att glömma vart eviga år. Det fick jag bekräftat när jag skulle söka våffelätande bilder till en layout. Det finns visst inte en enda i hela mitt fotoarkiv vilket ju är direkt skamligt när man scrappar, eller?
Jag har istället gjort några kort där jag använt mig av rutigt mönsterpapper.


Ett vintageinspirerat kort. Jag gillar verkligen det rutiga pappret jag har använt till detta kort. Det är nog det närmaste våffelrutigt man kan komma. =)

Kort av Bi

Till de följande två korten har jag använt mig av samma rutiga mönsterpapper. Ljuvliga "Äntligen! Fika ute" från Maja deisgn. Det är kul att göra lite olika kort med samma papper.


Här har det rutiga pappret fått sällskap av några sällan använda rosor och ett jeansband med vit brodyr. Ett fynd från en genomresa i Mjölby. Jag har valt att inte stämpla någon text på kortet för att lämna användningsområdet helt öppet.
Kort av Bi



Enklare än så här kan väl knappast ett kort bli. =)
Kort av Bi

Hoppas att våra alster har gett lite inspiration att skapa med rutor och att du får chansen att smaska i dig ett par våfflor under dagen. Som sagt glöm inte kameran. =)

Skrotbokens länkar
Vi bjuder på våffelfest av Bi, här delar jag med mig av mitt favoritrecept
Våfflor i stora lass av maxell, här presenteras en massa läckra alster
I dag står våfflor på menyn av maxell, här får du en massa fakta om och omkring våfflor

0 kommentarer: