av Samara

Det här inlägget är inspirerat av H K H kronprinsessan Victorias stundande bröllop och publiceras på dagen då Viktoria har namnsdag. På alla alster finns minst två oifyllda ringar.

Viktoria hade fram till 1830 namnsdag den 25e december. Detta år flyttades det till den 23e december och 1882 flyttades det igen - denna gång till den 12e mars.

Att fira Viktoria i mars har sitt ursprung i att det är en hyllning till den nya svenska kronprinsessan Victoria av Baden som hade förlovat sig med kronprins Gustaf (V) just denna dag 1881.

Namnet har funnits på dagens datum sedan dess. Numera firar vi en annan kronprinsessa denna dag, H K H kronprinsessan Victoria och dagen är en officiell flaggdag i Sverige.

Jag har träffat kronprinsessan
I fjol hade jag turen att få träffa Kronprinsessan Victoria 2 gånger. Jag fick prata lite med henne och fick en kram båda gångerna.

Andra gången visade det sig att hon kom i håg mig. Hon mindes mitt namn och var vi hade träffats. Det var stort med tanke på hur många människor hon träffar i sitt arbete.

Förlovning och ringar
Tiden går snabbt. Det är redan över ett år sen hon och Daniel förlovade sig och för att fira det har vi valt att skapa med ringar som tema.

Mahlin78 har gjort en läcker presentpåse som mottagaren säkert kommer att uppskatta lika mycket som presenten inuti.


Jag valde att göra en presentpåse och i bandet som håller ihop påsen fästa 2 st likadana ringar. Framsidan på påsen har jag satt fast Rhinestones på för att förhöja lyxigheten på påsen. Pappret på kortsidorna har jag färgat in med Frayed Burlap Distress Ink.
Presentpåse av Mahlin78

Själv scrappade jag om min förlovning för snart 6 år sen.


Claes och jag förlovade oss andra gången vi träffades. Det är inte lika hemskt som det låter, först hade vi känt varann på nätet i 1,5 år, och när vi träffades så var det verkligen kärlek, men eftersom vi bodde 100 mil från varann så beställde vi förlovningsringar från en webshop, och när han kom för att träffa mina föräldrar och min son, och se hur jag bodde, så förlovade vi oss. Min mor gjorde en tårta och dekorerade den med små ätbara guldkulor.

Jag har dekorerat med ett litet tårtpapper som jag färgade med stämpelfärg, nu syns det lite dåligt mot det röda papperet, men det syns bättre i verklighet som tur är.
Stickersen med text från schlagerlåtar som "Det börjar verka kärlek banne mig", "Du ger mig bra vibrationer", och "Upp över mina öron förälskad i dig" är köpta på Lagerhaus.

Layout av Samara

Bi har gjort ett läckert vintagekort med romantiska detaljer.


Ett vintage kort till ett brudpar.

Kortet är fritt hämtat från Heidi som samlar och delar med sig av vintagefoton på daglig basis. Länk till hennes blogg finns under länkar sist i inlägget.

Kort av Bi



På vänstersidan några tänkvärda ord, i mitten gott om utrymme för en egen hälsning, till höger ringarna. Dessa ringar är vanliga metallringar från hobbylådan men nu fick de göra tjänst som vigselringar.
Kort av Bi


Länkar
Shabby Chic Papirskatter - Heidis samling av vintagefoton


Skrotbokens länkar
Du och jag - för alltid... - Bröllopsalster

1 kommentarer:

maxell sa...

Det är alltid så vackra alster med det här temat. Å skoj att du berättar om att du träffat H K H kronprinsessan Samara.