av maxell

Idag pysslar vi med valfritt papper för att dekorera påskriset och skapa dekorationer som kan hängas upp - i påskriset eller på andra platser i hemmet.

Vi inleder med söta kycklingar skapade av Skberg74 med hjälp av hjärtformade papper.


Till min kyckling har jag använt mig av en hjärtstans som jag stansat ut två likadana hjärtan med det ena med dubbelhäftande tejp på. Sedan har jag tagit ett snöre och lagt på det tejpade hjärtat så det bildat både ögla och ben på kycklingen. När det var gjort satte jag ihop hjärtana.

På baksidan klistrade jag fast en bit av en fjäder och på framsidan ögon och en näbb som jag klippt i kartong.

Dekoration till påskriset av Skberg74

Det går självklart att göra fåglarna från en hel fågelmall. Sofia har provat att göra en variant av den julfågel som hon publicerade en vägledning av inför julen 2008 (se länk sist i inlägget).


Här har jag använt mig av duvmallen som jag använde när jag julpysslade med dottern 2008 (se länk sist i inlägget).

Istället för vingar av silkespapper har jag använt dun från en fjäder som vinge och sen har jag målat orange näbb med ProMarker-penna och satt dit ett öga.

Dekoration till påskriset av Skberg74

En större variant av Skbergs pippifågel kommer i multipel form. Det är en påskmobil att hänga i till exempel fönstret.


En mobil med "färgglada" fåglar!

Detta pyssel lämpar sig även för nästan alla åldrar. I just denna variant är det barn som pysslat. Om jag hinner innan påsk vill jag prova att göra en variant med mönstrade papper och scrapdekorationer. Det borde bli läckert. :)

Pippimobil av maxell

Att måla urblåsta ägg är ett klassiskt påskpyssel. Här visar Cissi på en mer scrappig variant som lockar till att blåsa ur äggen till pannkakssmeten... bara för att sedan kunna scrappa dem...


Här har jag altrat några vanliga "urblåsta" hönsägg, Riktigt skoj. Till det här är det perfekt att använda alla spillbitar som bara ligger och dräller.

Till att klä in hela ägget i papper har jag klippt till två smala remsor = äggets omkrets, och klippt remsor längs hela längden, men lämnat en halv centimeter så att det hänger ihop. Limma fast runt mitten på ägget och remsorna fästs lite omlott på äggets topp/botten.

Till det här är det bäst att använda lite tunnare papper.

Dekorerade ägg till påskriset av Cissi

Den som har bråttom och vill piffa till påskriset eller den som vill ha ett påskris som räcker långt efter påskhelgen kan använda sig av nedanstående pysseltips.


Ett vårigt påskris som räcker långt efter påsk...

Använd flytande lim på kvistar och strössla över små bitar av tunt silkespapper eller motsvarande. Låt torka. Stoppa i en flaska eller vas och placera ut på lämpligt ställe i hemmet. Detta våriga ris fungerar också utmärkt som dekoration för dukningen till påskmiddagen eller som en allmän vårdekoration i hemmet.

Ett pyssel som lämpar sig att göra tillsammans med barn eller med hela familjen.

Påskris av maxell

Hur dekorerar du ditt påskris? Lämna gärna en kommentar.

Föregångare till påskriset
En variant av ris heter fastlagsris. Det ska inte blandas ihop med påskris. Fastlagsris kommer från en sed på 1600-talet att risa varandra, det vill säga att husets far piskade de övriga familjemedlemmarna med ris, på antingen fettisdagen eller långfredagens morgon. Seden var en symbolisk påminnelse om Jesu lidande och risningen ansågs vara såväl livbefrämjande som lyckobringande. Under 1700-talet förändrades sedan till en lek där barnen piskade sina föräldrar på morgonen och där sjusovare utsattes för risbastu liknande den finska bastutraditionen. Björkris var vanligast även om andra sorters ris förekom.

I slutet av 1700-talet började fastlagsriset dekoreras med till exempel färgglada band, pappersblommor. Ibland användes rim i färgade pappersremsor. Det var först på 1800-talets mitt som påskfjädrarna introducerades och under 1930-talet tog fjädrarna över i populäritet. I landets huvudstad, Stockholm, såldes under denna tid färdigdekorerade ris från 1870-talet och välbärgade barn kunde få ris med godis, det vill säga ätbara dekorationer.

Påskriset i Sverige och pyntet
Påskris som används till dekoration har funnits i Sverige, främst i Stockholm och delar av östra Svealand, sedan 1800-talets slut. Påskris var - och är fortfarande - kvistar, vanligen från björk, som togs in i hemmet och pyntades till påsk. Påskriset är på så sätt påskens motsvarighet till julgranen.

Påskriset kunde vara utsmyckat på samma sätt som fastlagsriset, men ibland saknade påskriset pynt. Först under 1930-talet spreds det pyntade påskriset i hela landet och dekorationerna bestod vanligen av färgade fjädervippor, kulörta pappersblommor och kycklingar av bomull.

Oftast togs påskriset in före påsk och sattes i vatten för att löven skulle hinna slå ut. Denna tradition handlar om att få gröna blad inomhus under en tid på året när gröna blad är ovanligt ute i naturen. Idag är det vanligt att påskriset står utan vatten eftersom det kan orsaka besvär för allergiker.

Utöver fjädrar dekoreras påskriset idag vanligen med målade urblåsta hönsägg, konstgjorda ägg i olika storlekar, figurer i form av kycklingar, höns och tuppar i olika material samt påskkärringar eller påskgummor. Den dominerande färgen för pyntet är påskgult.

Påskriset utanför Sverige
Påskris förekommer även i Finland, på de Brittiska öarna, i Tyskland och i flera andra länder i Centraleuropa. Det som varierar mellan länderna är pyntet. Påskfjärdar är endast vanligt i Sverige och Finland. I Centraleuropa används ofta dekorationsägg, trä-, papp- och tygdekorationer samt färgglada band. Britternas motsvarighet, som heter "easter tree" (påskträd), dekoreras färgglatt med kulörta ägg. I USA är traditionen med påskris ny och deras motsvarighet "egg tree" (äggträd) kan vara allt från ris till en hel gran eller ett annat träd som dekoreras med färgglada ägg.

Skrotbokens länkar

1 kommentarer:

Ann sa...

Hej! Vad fina saker Ni gör, kul att se... Vill bara dela med mig av ett litet tips... Vi hade pysseldag i Lördags och gjorde fina skjort kort.. kul att ge bort i påsk (man kan ju göra dem mer påsk-aktiga), se mer i blogginlägget här...http://www.rosenboden.se/Blogg/http:/www.rosenboden.se/Blogg/skjort-kort/ Varma Hälsningar //Ann, RosenBoden (www.rosenboden.se).