Tänt var det här!

on 16 januari 2010

av Birgitta/Bi

16 januari 1936 konstitueras stiftelsen Solstickan därför skapar vi på tema tändstickor/tändstickaskar idag.

Överskottet på försäljning av tändsticksaskar med etikett ritad av Einar Nerman ska gå till hjälp åt kroniskt sjuka barn, idag går stiftelsens pengar främst till forskning inom barnsjukdomar. Vill du läsa mer om Solstickan och tändstickor som sådanan är det bara att följa länkarna nedan.

Lite kuriosa...
Visste du till exempel att Alfred Nobel i sin barndom hjälpte till att försörja den då fattiga familjen genom att sälja tändstickor på gatorna i St. Petersburg.

Bra att veta
En viktig sak att tänka på när man skapar och använder trä på sitt alster är att det inte är syrafritt. För den som vill ha ett minne att bevara i generation efter generation är det alltså inte tillrådigt men för oss som skapar för vår egen skull är det inga problem. Tänk bara på att inte förvara dessa alster ihop med dem du vill bevara åt eftervärlden. Glöm inte heller att leka vidare med olika material och ha kul!

Dekorerade tändstickaskar
Åtskilliga är de pysslare som har tillverkat kalendrar och dekorerade askar nu inför julen. Låt det inte stanna vid det utan fortsätt året runt.
Vackert dekorerade askar fyllda med små godsaker; en liten afterdinner mint kanske, på det vackert dukade middagsbordet när du har en bjudning och så vidare.
Kom gärna med fler förslag och skicka in bilder på era alster till oss. Adressen hittar du i marginalen till höger.

Minnen
Att man ska ta vara på allt gratis scrapmaterial som finns runt omkring visar Samara på sin layout. Tänk vilken förstärkning av minnena en upplockad och hemforslad gratissouvernir ger.


På Rhodos var det varmt hela tiden,och hade vi inte druckit mängder av vatten så hade vi fått värmeslag. Brandkåren och "liemannen" får symbolisera det.

Papperet är Basic Grey, snirkeln är utstansad med qk revolution.
Jag har dekorerat med en tändsticksask från Rhodos som jag klippte isär.

Layout av Samara

En annan finurlig lösning bjuder gästande Milaja på i sitt kort. Enkelt men väldigt effektivt.


Jag gillar att blanda material! En jeanslapp, en tändsticka och lite papper har blivit ett tackkort som riktar sig till dem som ger av sin tid för att utmana och inspirera oss andra pysslare.

Kort av Milaja

Tack, Milaja både för det härliga kortet men också för din goa hälsning.

Sam visar ett kreativt sätt att använda punchinella. Bandet har hon trätt upp och ner genom hålen tills hon fick fram hjärtformen.


Ett par askar som fungerar till dukningen. I den som är lite vårig har jag lagt choklad men i den med hjärtat gömde jag förstås en present till vännen.
Dekorerade askar av Sam

I pyssel- och leksaksbutikernas hyllor kan man finna färgade trästickor, det vill säga tändstickor utan tändsats. Med dessa kan man göra en mängd saker, här visar Sam en variant.


Jag fuskade och använde inte riktiga tändstickor till min tavla.
Det är en träskiva som jag har målat och sedan dekorerat med stickor i olika färger. Jag har valt att göra en fyrkant men man kan göra vilka mönster man vill, det är det som är det läckra med dessa stickor.

Tavla av Sam

När vi ändå är inne på tändstickor känns det naturligt att hitta något brännbart också.

I somras hade vi en utmaning där följande kreatör vann ett litet kit från Skrotboken. Vi skickade samtidigt med några utmaningar som vi planerade att presentera under hösten. Den som följer Skrotboken vet redan vad som hände med höstens planering - den gick så att säga upp i rök. Det har som väl var inte de underbara alster vi fick in gjort utan vi tar med dem efter hand.

Denna layout var planerad till ett skördetema men nog känns det väl tryggt att ha en rejäl vedskörd bärgad nu när vintern varit så kall. Värm er med Bollebygdsbo:s layout.


Pappren som går åt det turkos hållet liksom det bruna snöret kommer från Skrotbokens vinst.
Dessutom har jag använt mig av wellpapp, sandpapper och ett träliknande papper som har ett vintermönster som jag dolt med de andra pappren.
Vid sidan av kortet har jag staplat lite träflisor.
Björknäver finns också på denna LO.

Layout av Bollebygdsbo



Detaljbild av "Vedskörden"


Länkar
Wikipedia om tändstickor
Wikipedia om Solstickan

0 kommentarer: