Vi skapar om och med årets skörd

on 26 september 2010

av Birgitta/Bi

Den 9e september bjöd vi på lite olika recept med tips på hur du kan ta tillvara sommarens och höstens skörd. Idag låter vi oss inspireras av skörden och skapar om och med det vi har skördat.

Man ska inte leka med maten heter det men kanske kan vi få göra ett undantag om vi inte betraktar det som lek utan som fritt skapande. =) Oavsett vilket så finns det rika möjligheter att använda sig av livsmedel i skapandet. Det har vi visat exempel på tidigare, se länklistan nedan.

Potatistryck är en gammal välkänd teknik. Skberg74 tog tillfället i akt och pysslade tillsammans med lilla S.


Lilla S och jag bestämde att vi skulle göra potatistryck, så vi plockade fram potatis, kniv och pepparkaksformar (man kan ju skära egna mönster om man har tålamod till det).
Potatistryck av Skberg74 och lilla S



Vi fixade iordning tre olika "stämplar" och sen började vi trycka på papper. När vi var färdiga och motiven torkat hade vi en hög med motiv att använda bla till att göra grattiskort till lilla S kompisar när dom har kalas.
Potatistryck av Skberg74 och lilla S

Själv använde jag (Bi) mig av andra livsmedel när jag tog fram mitt mönsterpapper. En grönsak som nog de flesta har hemma och en som kanske får gästa lite mer sällan. =)


Jag ville testa att färga in papper med hjälp av typiska höstgrönsaker.
Ett mycket finstrimlat blad av rödkål och lite råriven morot gav detta höstfärgade mönsterpapper. Jag associerar den mörkt lila-blå färgen till sprakande solnedgångar lite kalla kvällar medan den orangea väl inte behöver någon närmre förklaring.
Jag la helt enkelt grönsakerna direkt på vit cardstock och sprayade sedan med lite vatten. För att se om jag kunde få fram lite rödare nyans ur rödkålen så droppade jag även lite ättika på en del av pappret. Tryckte till det hela lite lätt och vek lite plastfolie över för att hålla kvar fuktan något bättre. Det fick stå så över natten och sedan tog jag bort grönsakerna.
Det intressanta är att där jag droppat ättika var färgen mycket riktigt mer röd-lila medan den andra delen var blå. För att snabba på torktiden något blåste jag pappret med min embossingfön och sedan strök jag pappret slätt. Nu ändrade sig dock färgerna så att den delen som fått ättika på sig blev tydligt blå och gul medan den andra delen fick mer lila och orange färg. Intressant!

Höstkort av Bi

Kosepute har också använt sig av höstskörden men här är det ett ax som får utgöra dekoration på ett kort där Kosepute också låter oss få smaka på äpplen både i mönsterpapper och motivval.


Jag har använt mig av äppelmönster, både som stämpelmotiv och mösterpapper. Sen har jag använt färger som får mig att tänka på höstskörd, ett sädesstrå som dekoration och små droppar som ska påminna om regn.
Kort av Kosepute



Kortets insida
Kort av Kosepute

Regn och blåst som viner runt husknuten, det är verkligen höst för mig men även nyskördade rotfrukter, kål och sädesax, fukt och ... vad mera? Visst ja, de goda bären måste också få sin plats, så klart!
Svarta vinbär är något jag verkligen saknar att jag inte har i min trädgård. Minns hur gott det brukade lukta när mamma kokade saft och gelé. För att inte tala om hur gott det var under vintermånaderna när man kunde plocka fram sommarens och höstens dofter och smaker.


Min höstskörd handlar om bär. Att ta hand om det som trädgården och naturen ger. Jag har använt färger som jag förknippar med hösten, lite mustiga bruna, mörkröda och gröna färger.
Layout av Pippin

På tal om minnen - visst är det många av våra minnen som är förknippade med dofter eller smaker på något vis. För Mahlin78 är en av favoriterna förknippad med äpplen. Tur att man kan dela med sig av sina favoritrecept och dessutom på ett så vackert och tilltalande sätt som både Pippin och Mahlin78 gör.


Direkt när jag såg ordet höstskörd tänkte jag på äppelpaj. Jag bestämde mig för att göra en paj och även en egen vaniljsås. Dessutom hade jag turen att kunna låna stämplar med äpplen på. Receptet på smulpaj har jag fått från en granne sen barndomstiden, och det hänger med ännu.

Motivet är färglagt med akvarellfärg och det var faktiskt första gången jag gjorde det. Riktigt kul! Att kunna göra så mycket med bara 12 st färger blev jag väldigt fascinerad av.

Layout av Mahlin78



Färgglada närbilder
Layout av Mahlin78

Visst blir man sugen? Undrar om jag har lite äpplen hemma ...
Får nog ta och kika efter men innan jag gör det så vill jag uppmuntra dig att göra som oss och skapa om de fantastiska gåvor som höstskörden bjuder. Testa också gärna och se om du kan finna fler användingsområden för höstskörden i ditt skapande.
Nedan finns några exempel på hur vi har använt oss av livsmedel på olika sätt i vårt skapande.
Trevlig och smakrik söndag!

Skrotbokens länkar
Ätbart av maxell
Att färga in med kaffe... - Tutorial för att färga in olika saker med kaffe - KOMMANDE PUBLICERING
Du och jag för alltid - Samara använder riskornen från bröllopet på en layout
Bubblor i massor - Tutorial för att göra eget mönsterpapper med hjälp av bland annat vatten
Vatten, vatten, bara vanligt vatten - Alster där vatten använts på något sätt
Färgläggningsskolan - Pigmentrika färgpennor och vattenpensel/a> - Tutorial för att färglägga med pigmentrika färgpennor och vattenpensel
Föråldra en julklappsetikett - Tutorial för att föråldra en tag/etikett med distresser och vatten
Våfflor i stora lass - maxell använder ett kaffeinfärgat papper på en layout
Höstens färger del 6 - Beige - Skberg74 använder en kanelstång på en layout
Julklappsstuga 15/11 - Gör ditt eget badsalt - Tutorial för att göra eget badsalt med hjälp av bland annat hushållssalt och karamellfärg
Vi tar vad vi har för att fira Halloween - maxell använde salt för att göra en shakerbox i form av ett spöke
Kladdkakans dag - fira med fika - Receptkort med mera
Än är det vinter kvar - Vinterns tittskåp - maxell och son använde en sockermålning som bakgrund för sitt tittskåp
Länk till Skrotbokens alla publicerade recept

0 kommentarer: