På upptäcktsresa

on 6 september 2010

av Birgitta/Bi

6e september 1492 avseglade Christofer Columbus från Kanarieöarna på sin första resa västerut. Vi inspireras av detta och skapar om viktiga upptäckter som vi gjort i livet, om att vara upptäcktsresande i våra egna liv.

Första resan västerut (3 augusti 1492 till 15 mars 1493) startades i och för sig den 3 augusti från Palos de la Frontera vid Huelva men på grund av ett brott på skeppsmasten på karavellern Pinta fick de tre skeppen redan efter tre dagar göra halt på Kanarieöarna medan masten reparerades.

Efter en månad stod skeppen åter klara och den 6 september seglade så skeppen vidare på vägen västerut. Flera gånger under resan uppstod fara för att matroserna skulle göra uppror av missnöje eller rädsla, men Columbus lyckades lugna dem genom förklaringar och dessutom växte snart tecknen på ett nytt fastland: man kunde sikta fåglar och landväxter som drev i vattnet.

Vi skapar om de upptäckter vi gör i vår vardag antingen i samband med EFIT (Ett Foto i Timmen) eller från våra sommarminnen. Vi inspireras också av detta citat av Christopher Columbus ...

"... for this purpose I determined to keep an account of the voyage, and to write down punctually every thing we performed or saw from day to day, as will hereafter appear."
med svensk översättning
"... för detta syfte bestämde jag att skriva om hela denna resa, att noggrant skriva ned allt vad vi uförde eller såg från dag till dag, så som det fortsättningsvis kommer att framgå ..."
... och använder oss av därför av en journaling som "punktligt skriver ner var sak vi utfört, sett eller upplevt dag för dag", det vill säga att vi skapar med en stark betoning på journaling och använder oss av minst 5 bilder.

Upptäcktsresande i våra egna liv
Tänk, visst är det väl fantastiskt att tänka sig att var dag är ny och att vi ständigt får nya möjligheter att upptäcka livets alla skeenden både i stort och smått. Att ständigt få samla nya erfarenheter och berikade av den kunskapen de ger få gå vidare i livet bara för att på nytt få möta nya erfarenheter.

Malte är en av dem som förhoppningsvis har mycket att se fram emot i form av nya utmaningar och ting att utforska.


Min tolkning av denna första utmaning ser ni här. Jag tyckte det var en verklig utmaning att både använda många foton och mycket journaling, då det inte hör till vanligheterna för mig. Jag valde att använda mig av små detaljer av fotografier på min systerson Malte. Fotografierna har jag limmat med 3d-lack på små plexiglasplattor. Bakgrunden är gjord med akrylfärg och wellpapp, samt lite kladd med fingrar =)

Man kan undra hur jag tänkte på temat "utforska och upptäcka"! Tanken är förstås att Malte har otroligt mycket att upptäcka och utforska under sitt liv, och han har ju bara börjat! Det är alla vardagliga upptäckter, men sådant som ändå ska upptäckas.

Texten lyder:
Man borde egentligen bli förundrad över hur mycket man lär sig under ett liv, från början till slut. Men sånt hinner man inte tänka på.
Allteftersom åren går får man lära sig än det ena, än det andra. Det som är gemensamt är strävan efter ny kunskap. Att få upptäcka nya vägar här i livet.
Lära sig gå, lära sig prata, läsa, räkna, älska, hata. Listan kan göras lång och även om jag skulle vilja är det omöjligt att dokumentera allt.
Tänk vilken lång och lärorik resa du har påbörjat! Och jag har fått äran att följa med dig från allra första början!
Enkelt uttryckt kan man säga att det är mycket du har framför dig Malte. Mycket som ska upptäckas och utforskas!

Layout av Sayurii



Nyfikna närbilder
Layout av Sayurii

En ung man som redan har kommit en bra bit på väg är maxells son. Det finns dock fortfarande många spännande upptäckter att göra och nya saker att få pröva på.


Jag valde att göra ett "minialbum" om den dag i somras då jag fotade EFIT. Det var den dagen vi helt improviserat åkte på kryssning. Den första kryssningen för liten man. Å nu har han ett eget minialbum i form av ett kryssningsfartyg om vad vi upptäckte, utforskade och upplevde denna dag.

Albumet har jag först ritat upp efter en ungefärlig bild av hur kryssningsfartyget vi seglade med ser ut i profil. Sedan har jag för hand skurit ut varje sida i ett någorlunda tjockt vitt papper. Jag tänkte i förväg ;) och valde ett papper som inte är poröst utan tål en viss mån av böjning och handhavande.

Minialbum av maxell



Här är de tre första uppslagen i kryssningsfartyget. Varje uppslag i albumet är matchat och på i stort sett varje uppslag har jag tagit med något som vi sparat från resan ifråga. Det är typiska icke-scrapsaker som delar av tidtabeller, kryssningsprogram, namnlappar för barnen ombord, en av de slantar han vann och så vidare.

Jag är glad att jag valde denna lösning med sparade saker eftersom det är så jag gjort i alla tider i mina fotoalbum. För... finns det något bättre ställe att spara dessa saker på än stället där du har fotona från resan eller händelsen i fråga?

Minialbum av maxell

Det är dock inte bara i barnaåren man gör nya upptäckter, livet är fullt av dem. Det finns desvärre också många erfarenheter man önskar att man slapp men som ändå kan erbjuda nya upptäcktsresor både på ett yttre och ett inre plan.


Till detta tema har jag gjort en dubbel layout med 14 fotografier. Jag fick en idé att bearbeta det jobbiga som vi har varit med om på Gällivare sjukhus. Jag har varit där i två veckor och hjälpt en av mina bästa vänner att vara hos hennes man när han var riktigt dålig. Han är långt ifrån frisk men läget är stabilt. Han har haft cancer i 5 ½ år och som han fått regelbunden behandling för. Plötsligt insjuknade han och hamnade på sjukhuset. Där har vi fått kämpa mot läkare och personal för att han skulle få så bra vård som möjligt. Han ska vidare till Umeå för behandling, men kommunikationen från Gällivares håll har inte varit den bästa. Det har varit två veckor med gråt och skratt, ett konstaterande att man måste vara frisk för att få rätt vård. Tänk alla de som inte har någon som kämpar för dem när de blir sjuka. Mycket tragiskt!!

På den första står det: "Man ska inte bli sjuk i Gällivare" och på den andra står det: "och historien är inte slut än". Så här brukar jag inte göra mina layouter men denna gång var syftet att skriva ner det som hänt och ha ett gäng bilder till.

Dubbellayout av Cajaba

En tragisk historia som innehåller både skratt och gråt. En händelse i livet som är väl värd att dokumentera.

Vi är annars ganska dåliga på att dokumentera vardagen. Visst kommer kameran fram lite nu och då men handen på hjärtat, blir det inte ofta vid "tillrättalagda" tillfällen som kalas, semesterresor och så vidare. Ett bra sätt att faktiskt dokumentera den tråkiga vardagen är att bestämma sig för att bara göra det - rakt av med ett foto i timmen.


Ett Foto I Timmen - EFIT från den 2 juli i år visade att jag har alldeles för långa dygn ibland och att jag då rakt inte behöver skyllas för att vara lat - i alla fall inte den dagen. =)

Lite tillspetsat blev det eftersom jag var tvungen att förbereda allt inför semestern som inleddes dagen därpå. 3 veckor hemifrån kräver en del.

Med 20 bilder och tanken på hyfsat rikt med journaling för att skildra min dag så blev det inte utrymme för några större utsmyckningar men väl ett minne av en innehållsrik dag. Dagen "börjar" i mitten och fortsätter medurs i en spiral så att bilderna på ett ungefär hamnar på motsvarande klockslag.

Layout av Bi

Inte särskilt spännande men ändå ett väldigt tydligt tidsdokument. Om man nu inte vill ta ett foto i timman så kan man i vart fall dokumentera på "projekt"-basis så som Kosepute har gjort. Projekt renovering!


Jag har en hel hög med foton från vår lägenhetsrenovering som jag inte har gjort något med än. Så denna utmaningen passade mig perfekt! Jag har använt mig av foton från olika rum i lägenheten och olika stadier av renoveringen. Som dekorationer har jag använt små skruvar och muttrar från verktygslådan.
Layout av Kosepute

Vare sig det har rört sig om upptäcktsresan genom livet, resan i det inre eller genom en dag eller ett projekt så har vi alla haft hjälp av vår dokumentation när vi har tagit fram våra alster.

Hur ser det ut för dig - hur ter sig din upptäcktsresa?

Glöm inte samla dina erfarenheter inte bara i ditt inre utan också i form av foto och text. Det är extra spännande att kunna gå tillbaka och granska dessa tidsdokument när ytterligare en tid har förflutit och nya erfarenheter och upptäckter har samlats i din "kappsäck".

Länkar
Wikipedia om Christofer Columbus

0 kommentarer: