av maxell

I dagens inlägg använder vi oss av en eller en del av en scrapförpackning för det vi skapar.

Återanvändning, recycling, eco scrapping, miljömedvetenhet... det finns många sätt för att uttrycka det som vi ibland kan se olika bloggar fokusera på. Skrotboken tänker på miljön och återanvänder något i stort sett i var inlägg vi publicerar. För flera av oss är det ett naturligt inslag i skapandet och ärligt talat tänker vi inte ens på att dessa detaljer följer med på våra alster. Det innebär att detta tänkande kan komma i skymundan och därför fokuserar även vi aktivt på alternativa scrapmaterial.

Idag har vi bestämt oss för scrapförpackningar. De kommer i många utföranden. En del har rikligt dekorerade detaljer som i mångt och mycket påminner om scrapmaterial i sig. Andra är exakt den där perfekta asken som behövs för den där presenten vi ska ge bort. Så här fortsätter det och i detta inlägg använder vi en eller en del av en scrapförpackning för det vi skapar. Det är finurliga och kreativa lösningar som vi möter och förhoppningsvis inspireras just du till att kika en gång till innan du slänger nästa scrapförpackning. ;)

Som (present)förpackning
Det första självklara användningsområdet för scrapförpackningar är såklart som förpackning. Altra förpackningen och fyll med en present att ge bort

Här gör Kosepute exakt det. En förpackning som det varit blommor förvandlas till en härlig presentförpackning.


Jag hade en gammal blomförpackning liggande på mitt skrivbord som jag tänkt göra något med. Den fick helt enkelt bli en ask till en födelsedagspresent. Jag har klätt den med papper och därefter dekorerat med blommor och pearlmaker. Kul att ge bort en present i ett lite finare paket än vanligt!
Presentförpackning av Kosepute

För några år sedan var det populärt att göra kort av alla dessa små förpackningar som går att öppna och stänga - igen och igen. Till exempel kommer en del brads, små dekorationer överlag och även dies i sådana här förpackningar. Och ja, de har plats för något litet... och kanske sött.

Jajisses visar en söt sådan förpackning full av sötsaker - på såväl insida som utsida. ;)


Jag har använt en liten plastförpackning från Heidi Swapp som var full med chipboardhjärtan, som jag har hottat upp och fyllt på med M´s istället.

Perfekt liten present till någon som är speciell.

Presentförpackning av Jajisses

Från förpackningar som blir nya uppgraderade förpackningar går vi över till att använda detaljer från scarpförpackningar direkt på olika alster.

Egna dekorationer - som grund för en shaker-box
Det första steget är dock inte så långt. Cissi använder locket från en scrapförpackning och utnyttjar utrymmet för att göra en så kallad shaker-box. Jag kan erkänna att det är många gånger som jag sneglat på olika förpackningar för att använda dem för just detta ändamål och efter att ha sett och läst om Cissis kort lär jag snegla än mer. Du med? ;)


Jag har använt locket på en förpackning med chipbord och gjort en shakerbox med prälor i rosa och vitt. Locket är målat med krackeleringsfärg och dom söta Beatrix Potter-mössen är utklippta från ett papper, monterade på kartong för att få stadga och sen har de också fått en strykning med klar krackeleringsfärg.
Kort av Cissi



Närbilder som ruskar om... ;)
Kort av Cissi

Hittills har förpackningarna fungerat som modifierade förpackningar av olika slag. Men vi kan väl göra mer?

Självklart! Vi fortsätter med att utnyttja förpackningars inneboende potential av funktionalitet. Här är förpackningar...

Som dekoration med funktion
Mahlin78 sparar gärna på och använder scrapförpackningar. Här har hon använt en vacker förpackning som såväl dekoration som "lås" på sitt kort. Fräckt att kunna ge förpackningen en funktion på det här sättet.


Jag blev inspirerad av mitt nya månadspakets färger ihop med en swirlförpackning jag haft liggandes en tid - och hela tiden vetat att den ska användas till något scrapaktigt. Kortet är ett så kallat Joy Fold Card. Lönnlövet har fått ett lager CrackleAccent på sig och grattis har fått GlossyAccent på sig. Ett kort som mer eller mindre gjorde sig självt :)
Kort av Mahlin78

Som mönsterpapper och motivmatta

Pippin återanvänder också gärna fina scrapförpackningar. På detta kort finns en bit från en förpackning med som mönsterpapper och en annan bit används som motivmatta.


Jag har använt en förpackning från Prima som det legat clearstamps i som mönstrat papper på mitt kort. Jag har stämplat på lite mer stämplar och även stämplat med bubbelplast på det. Som motivmatta till mitt motiv har jag använt en mindre kartongbit också från Prima.

Jag tycker att de här scrapförpackningarna är så fina så det är synd att kasta dem.

Kort av Pippin

Visst är det ok att använda scrapförpackningar på kort och som altrade presenter? Men hur är det med layouter? Fungerar det även där?

Klart det gör! Dock... hör du till dem som håller stenhårt på syrafritt och liknande bör vara något återhållsam när du frossar loss i alla dessa extra scrapmaterial som finns runt om själva scrapmaterialet. ;) För du till dessa personer bör du hellre göra som snorsk än som mig (maxell), det vill säga placera förpackningsmaterialet (gäller inte plast) en bit från foto/n.

Som journalingruta
Precis som Pippin har snorsk hittat en vackert mönstrad detalj från en scrapförpackning. Den använder hon som en perfekt journalingruta på sin layout. Finurligt!


Jag har använt en gammal blomförpackning från Prima som journalingruta. Eftersom pappret är svagt rutmönstrat får man bra linjer att skriva på! Älskar när man kan hitta fler användningsområden till tomma förpackningar.
Layout av snorsk

Som detaljer och fotomatta eller fotoficka
Avslutningsvis har vi mig själv (maxell) som frossade loss i detaljer från hela tre olika scrapförpackningar. Det är två matchande förpackningsdetaljer som används som detaljer efter att de monterats på 3D-kuddar samt en annan förpackningsdetalj som fungerar som fotomatta... eller snarare som en fotoficka.


Jag använder scrapförpackningar eller delar av den då och då när jag skapar. Det händer till om med att jag använder dem som verktyg. För att med ögonmått mäta ut något eller för att rita eller vika en rak linje. :)

För denna utmaning kunde jag först inte hitta någon förpackning alls. Till sist hittade jag två innanmäten som suttit i askar med brads, men ingen ask att altra... (för exempel på ask - se Jajisses alster tidigare i detta inlägg). Nu hade de här lapparna ett fint prickigt mönster som jag bara måste använda mig av. På vägen råkade även en annan förpackning i svart och vitt slinka med. Den skar jag upp och stoppade in fotot i. Under fotot ser det ut som om det sitter ett band, men det är tryckt i pappret - på förpackningen. :)

Med dessa tre delar från scrapförpackningar och ett foto var det bara att fortsätta. Jag valde att scrappa om tankar kring livet i allmänhet och i synnerhet hur det alltid går att och att alla även bör återanvända spillrorna av sig själv. Så ja, det finns en anknytning till återanvändning i min layout som sträcker sig längre än att jag använde scrapförpackningarna.

Layout av maxell



För-packade närbilder... :)
Layout av maxell

Så.. nu till de självklara frågorna...

Hör du till dem som slänger eller sparar på förpackningar? Om du sparar... använder du dem till att skapa av eller med? Om du slänger... kommer du att sluta med det efter att ha sett och läst detta inlägg? ;)

Skrotbokens länkar
Vi använder förpackningar som finns i köket - Ett inlägg med fokus på en annan typ av förpackningar
Gården där hemma... - Innehåller några alster med delar från olika förpackningar - dock inte scrapförpackningar
Vi tar vad vi har för att fira Halloween - Högaktuella alster där flera av dem innehåller delar från olika förpackningar

0 kommentarer: