Våfflor i stora lass

on 26 mars 2009

av maxell

Igår stod våfflor på menyn. Vi skapar kring dessa gyllenfärgade, krispiga och härliga skapelser. Varje alster innehåller våfflornas karakteristiska rutmönster på minst ett sätt.

Sofia använde sig av en riktigt inbjudande våffla för sin layout.


Fotot är från dotterns första våffeldag hon var då sju månader och det var premiär inte bara för våfflor utan även grädde och sylt jag kan berätta att grädden var bäst tätt följd av sylten våfflorna var ingen riktig favorit men det har ändrats nu och hon äter mer än gärna våfflor idag.
Layout av Sofia

Birgittas våffla spelar i en egen division. Urläcker.


Under värsta pannkaks- och våffelperioden var vi på semester. Vad hjälpte det då att det fanns glass i stora lass - längtan efter framför allt våfflor var ändå stor och pannkakorna smakade inte som hemma! =(
Layout av Bi

Jag (maxell) valde att rita och måla våffelmönster på min layout.


Jag hittade inte igen det våffelfoto som jag vill scrappa, men jag hittade dessa foton från våffeldagen 2006. Hemma hos oss serveras våfflor då och då och självklart på våffeldagen. Grabben är tokig i dem och därav kommer titeln våffelmonster - som en variant av kakmonster.

Några kanske säger att fotonas kvalitet har mer att önska. Jag har enormt datorstrul och därför fick jag dessa effekter på köpet. Å ja, jag gillar dem på något charmigt sätt. Bakgrundspappret har legat till sig länge. Det var sommaren 2004 som jag färgade in det med te. De guldfärgade detaljerna anknyter såklart till att vi alltid serverar våfflorna med skogens guld, det vill säga hjortronsylt. :)

Layout av maxell



Monsternärbilder
Foton av maxell

Hoppas att du fick våfflor igår. Vi fick det och i eftermiddags talade grabben om att han fått fler våfflor idag. Våfflor och våffeldagen är en genomsvensk tradition som är väl värd att dokumentera och bevara. Gör det och lämna gärna en kommentar med en fungerande länk till din tolkning så vi kan inspireras och även visa upp den här i bloggen.

Skrotbokens länkar
Våfflor är en maträtt med anor - Vi berättar om våfflor och traditionen att fira våffeldagen
Vi bjuder på våffelfest av Bi - Recept på våfflor

0 kommentarer: