av Birgitta/Bi

Den 6e april 1974 vann ABBA; med Waterloo, Eurovision Song Contest i Brighton, Storbritannien. Den 13e - 15e april firas Songkran, Thailändskt nyår. Mellan dessa bägge vattenhändelser passar vi på att använda vatten när vi skapar.

Songkran är den viktigaste, mest kända och den gladaste av de thailändska högtiderna. Att jag kallar Songkran för en vattenhändelse beror på den del av nyårsfirandet som inkluderar sedvänjan att kasta vatten på varandra. Alla blir genomvåta och eftersom den infaller under den hetaste delen av året så är seden riktigt uppfriskande.

Vatten att skapa med
Idag har vi på olika sätt använt oss av vatten till det vi har skapat. Först ut vatten i kombination med akvarellfärg och pensel.


Hela blåa ramen runt layouten är målad med akvarellfärg, då med pensel och vatten. Jag utgick från ett papper som hade den formen, ritade av det med blyerts väldig svagt på mitt vita cardstock, och fyllde sedan i det med akvarellfärgen. Perfekt sätt att variera sina layouter/kort på!
Layout av Mahlin78

Här är ännu en variant med vattenfärg där Sara/snorsk har använt sig av både penseldrag och stänk.


Jag använde mig av dotterns vattenfärger för att skapa en bakgrund till mitt foto. Jag drog lite streck som en ram och avslutade med att skvätta lite färg ur penseln över hela mitt cardstock. Jag har alltid haft väldigt svårt för lila, både på saker och framför allt när jag scrappar, men på sistone tycks jag ha ändrat uppfattning. Jag har gjort flera lila saker och tycker faktiskt att det är riktigt fint! Tur att man kan ändra sig! Till det här fotot var det ju lila som matchade dotterns ansiktsmålning perfekt! Som fotomatta använde jag en sönderklippt tygpåse som jag köpt blommor i för länge sen. Lite fjärilar, bling och en rubrik så var jag klar!
Layout av Snorsk



Bevingade närbilder
Layout av Snorsk

Efter dessa båda modeller där färgen har fått bilda ram till alstret visar Maxell hur hon använt sig av pigmentrika pennor och vattenpensel för att måla själva motivet.


Ett tackkort med handritade motiv som är färglagda med pigmentrika färgpennor och vattenpensel. Länk till tutorial för färgläggningen finns sist i inlägget.
Kort av maxell

Vi vänder åter till akvarellfärgerna men nu i kombination med collagestämpling.


Jag började med att stämpla swirl, frimärke, text och nyckel med versafine-dyna (vintage sepia, smokey grey och svart) Sedan gnuggade jag bakgrundspappret med en versacolor-dyna (sage) för att få lite färgton. Egentligen ska man kanske börja med det steget, men jag är inte känd för att göra saker i rätt ordning...

Efter allt har torkat in en stund är det dags att gå på med lite akvarellfärg! Jag valde ganska milda transparenta toner av lila och blå, accentuerade swirlen och några av textbitarna. Ett enkelt sätt att skapa lite djup när man collagestämplar.

Skär ut motivet när allt torkat, chalka kanterna med exempelvis lite chestnut roan, lite bling, glossy accents och en kortbas senare har vi ett färdigt kort.

Kort av Lillylva



Glittrande närbilder
Kort av Lillylva

Vi fortsätter med stämplandet men här får själva stämpeln en omgång med vattenspray före stämplandet vilket ger en kul effekt.


Jag har gjort ett kort i vit card stock med dekorationer av mönstrat papper. Jag har stämplat med en stämpel från Sarah Kay (älskar dessa stämplar). Jag använde en distressdyna och färgade in stämpeln med den och sprayade sedan vatten på stämpeln innan jag stämplade den mot papperet. Därav den trevliga effekten av att det ser målat snarare än stämplat ut.

Kort av sarateres



Bedårande närbild
Kort av sarateres


Skrotbokens länkar
Färgläggningsskolan av maxell, Tutorial färgläggning med pigmentrika färgpennor och vattenpensel

1 kommentarer:

maxell sa...

Gosh vad jag gillar dessa varianter med vatten inkl bubbelblåsningen ovan.

Tänk va lite vatten kan ge sådan enorm variation...