av Birgitta/Bi

30e september 2005 publiceras de så kallade Muhammedbilderna i Jyllands-Posten vilket orskade stor debatt. Finns det några begränsningar inom konsten? Idag utmanar vi helt enkelt oss själva.

Mer om bakgrunden och reaktionerna på Muhammedbilderna kan du läsa sist i inlägget.

Utan att fördjupa oss i just den diskussionen funderar vi kring konstärlig frihet och möjligheten att spränga ramar. Vi har sett till oss själva och våra egna ramar och tänkta begränsningar och utmanar oss därför genom att skapa med en för oss själva helt ny teknik. Det behöver varken vara särskilt stort eller svårt för den skull, det gäller bara att pröva något nytt. Så öppna dina sinnen och släpp fram nyfikenheten ...


I oktobernumret av Scrapbooks etc hittade jag en beskrivning på pappersblommor som jag blev sugen på att testa! Väldigt enkelt, bara att klippa, snurra och limma! Så smidigt när man kan använda vilket papper man vill till sina dekos. Enda nackdelen är att de blev lite höga om man vill ha dem i album.
Layout av snorsk



Blåblommande närbild
Layout av snorsk

Blommor av olika sorter finns det gott om och det är alltid kul att få prova nya tekniker för att tillverka de egna. Vi har presenterat flera modeller tidigare, se gärna länken nedan. Även Kosepute utmanade sig själv med att göra en för henne ny variant av blomma.


Jag älskar att göra egna dekorationer, men dessa blommorna har jag aldrig tidigare provat att göra.
Det var jättelätt och blev väldigt bra tycker jag! Och det är ju så praktiskt när man kan göra dekorationerna i precis den färg och storlek man vill!

Layot av Kosepute

Efter båda dessa vackra blommor som lyser som små solar skall vi leka loss med färg. Hela tre olika tekniker där färgen har en avgörande betydlese för slutresultatet. Alla är helt olika i utförandet vilket gör det extra kul. Vi börjar med Kicken.


Jag har använt mig av en teknik där man använder glimmer mist. En lätt teknik som jag inte gjort förut, men velat testa. Man sprejar på ett kopieringspapper, eller liknande, med olika färger. Sedan skrynklar man ihop pappret, viker upp det och låter det torka. Jätte lätt och ett jätte roligt sätt att göra egenmönstrade papper. Av mitt papper gjorde jag tre kort, ganska olika kort.
Kort av Kicken

Väldigt läckra effekter som kan uppnås med enkla medel. Missa inte att klicka på bilden för att se papprena ordentligt.
Från glittrande mist går vi över till lillylvas experimenterande med färg och udda material, men tänk på att allt är inte guld som glimmar - kan det vara silver tro?


Den teknik som var ny för mig var att använda sig utav vanlig silvertejp samt alcoinks. Kunde inte motstå frestelsen att köra det igenom CuttleBugen heller...

Man tejpar först en bit, eller två, på en bit cardstock eller annat överblivet papper. sandpappra lätt så att man med säkerhet vet att alcoinksen fäster. dutta på med favoritfärgerna tills du är nöjd, välj en embossingfolder och kör igenom maskinen. Sen är det bara att beskära och montera på ditt kort!

Kort av lillylva



Glimrande närbilder med struktur
Kort av lillylva

Två av de färger vi är vana vid att se i scrapsammanhang har nu fått visa sig från sin bästa sida. Nu står nästa färg på tur. Allas vår kära akrylfärg måste ju också få vara med. =) Mahlin78 står med penseln redo ...


Jag har för första gången vågat mig på att leka loss med en canvas. Det första jag gjorde var att måla hela med ett ganska rejält lager akrylfärg i färgen pearl. När det hade torkat in ordentligt tog jag fram en favoritstämpel och röd akryl och kladda på stämpeln över hela canvasen utan någon tanke. Riktigt kul! Slutligen har jag satt fast en vit rub-on och några röda halvpärlor. Tavlan kommer få hänga vid min scraphörna i framtiden.
Canvas av Mahlin78



Pärlande närbild
Canvas av Mahlin78

Med dessa härliga alster hoppas jag att du har funnit inspiration att våga testa och gå utanför ditt valiga skapande och att du utmanar dig själv med att göra något som är helt nytt för dig, vare sig det är i stort eller smått! Följande veckor kommer förhoppningsvis att bjuda dig på flera tillfällen till detta. =)
För att läsa mer om Muhammedbilderna se nedan och/eller följ länken nedan.

Muhammedbilderna
Bakgrunden till bildpubliceringen var att författaren Kåre Bluitgen under arbetet på sin bok "Koranen og profeten Muhammeds liv" inledningsvis inte lyckades hitta några illustratörer som var villiga att illustrera hans bok. Detta sågs som ”självcensur” i Danmark och orsakade en hel del debatt. Som en följd av debatten inledde Jyllands-Posten en artikelserie där kulturredaktören Flemming Rose uppmanade danska tecknare att rita Muhammed så som de själva såg honom. Tidningen fick in 40 bidrag och tolv av dessa publicerades i Jyllands-Posten den 30 september 2005.

Muslimsk tradition förbjuder all form av avbildning av islams profeter då det anses kunna leda till avgudadyrkan, till exempel att de troende börjar dyrka någon profet istället för Gud. Det är framför allt i sunni-traditionen av islam som bildförbudet uppkommit. Inom shia och andra traditioner har det, åtminstone i äldre tider, funnits till exempel illustrerade versioner av Koranen som avbildar profeten Muhammed i bild. Men sunni-muslimernas inställning har under 1900-talet fått ett växande inflytande.

Försvaret för publiceringen har främst stött sig på yttrande-, tryck- och pressfriheten. Kritiken mot publiceringen, från både muslimer och andra, har inte diskuterat avbildandet i sig så mycket som det förakt för islam vissa bilder upplevs uttrycka.
(text från Wikipedia, se länk nedan)

Länkar
Wikipedia om Muhammedbilderna


Skrotbokens länkar
Du nalkas ljuva sommar av Bi presenterar alster som alla visar på olika blomtekniker

0 kommentarer: