av Birgitta/Bi

Fram med en flaska rom och sätt dig tillrätta på plankan då vi idag firar Internationella piratdagen och skapar om och med pirater och dekorerar våra alster med allsköns piratinspirerade ting.

Internationella piratdagen eller International Talk like a Pirate Day som den egentligen heter, firas idag av miljontals människor över jordens alla sju kontinenter – jodå, även på Sydpolen. Dagen har till och med firats ute i rymden! =)

Talk like a Pirate Day är ett fenomen som bara växer mer och mer för varje år som går. Läs gärna mer om detta nedan.

Idag skapar vi med inspiration från allt som har med pirater att göra och använder detta för att dekorera våra alster.

Pirattema - ett rent nöje för en scrappare
De senaste åren har pirattemat vunnit mark ordentligt både på film, teater och i bokform. Kära "gammla" Pippi fortsätter oförtrutet att segla på de sju haven och gläder nya kullar med barn hela tiden; tack för det Astrid, men det är inte enbart där utan även inom scrapvärlden som temat har slagit igenom ordentligt. Det finns idag gott om både mönsterpapper och dekorationer att frossa bland. Som sagt ett rent nöje när man skall sätta sig tillrätta för att skapa med pirattema.

På tal om tema - här kommer en kavalkad av trevliga ideér och tips från när maxell anordnade ett riktigt piratkalas för sin son.


Liten man ordnade kalas med pirattema. Jag som pysslig tänkte att jag skulle ta den där tummen ur och ordna lite piratsaker med hjälp av mina scrapsaker. Nu hade jag inte många timmar på mig, men något hann vi få till. Ett genomgående tema är döskallestämplar. Jag valde relativt snälla döskallar för att det inte skulle bli för läskigt för de små liven... :)

Först är dukningen. En vanlig vitt papperstallrik med en stämplad döskalle i mitten. Här rekommenderar jag Staz-On. Det sitter kvar även efter att tårtan är uppäten. Sedan har de gröna muggarna fått mindre döskallar som motiv. Bredvid står en servetthållar som även fungerar som piratkikare. Det är en toarulle som målats med svart och sedan sitter det en stämplad döskalle på.

På bordet spred jag ut leksaker med piratanknytning, glittriga skatter i form av juldekorationer på rad (pärlfloss kan vara ett alternativ här), serpentiner samt några små egentillverkade detaljer. Det är bland annat en liten piratflagga gjord genom att jag stämplade på två lika stora papper. Tänk på att sätta stämpeln ömsom till höger och ömsom till vänster för att få det hela rätt vid monteringen. Limma fast två flaggor - en med högerstämpling och en med vänsterstämpling) på en tandpetare för att få en flagga. Dessa piratflaggor orsakade en hel del lek och skratt vid kalasbordet. Dessutom gjorde jag små runda ljusblå pappersbollar som låg som vattendroppar här och där. De är två cirklar snittade mot mitten och sedan satta i varandra så att det blir en boll.

Bakom piratbordet hängde jag upp en piratgirlang. Jag hittade inget foto på det nu, men det är samma princip som piratflaggan. Skär ut ett helt gäng med två lika stora lappar, stämpla och fäst på ett långt snöre. Slutligen stämplade vi även några ballonger med döskallestämplar. Tryck försiktigt för annars smäller det. :)

Piratdukning av maxell



Här är det som var svårast att få till på några timmar, men det gick! Min så kallade pic bestämde att liten man skulle ha ett internationellt inslag på kalaset, det vill säga en piñata gjord med hjälp av en stomme i papier-maché.

Klart det skulle vara en enbent pirat med krok. Som ben använde vi ett stolsben och kroken är liten mans leksak. Sedan skulle piraten även vara elak. Han fick låna liten mans piratkläder inklusive svärd och en läskig mask från Halloween som kompletterades med liten mans piratlapp från förskolan.

Denna skräckinjagande(!) piñata gjorde succé. Därför rekommenderar jag att våga slabba med papier-maché nästa gång det är dags för kalas. Detta gäller oavsett om det är liten eller stor som ska ha kalas. ;)

Piratpiñata av maxell med flera



Vi ordnade ingen skattjakt på piratkalaset, men alla fick med sig en skatt hem. Till varje barn gjorde jag en piratpåse med godsaker.

Påsen är vikt av presentpapper efter Cissis tutorial. Upptill på ena sidan fäste jag sedan en ljusblå pappersremsa som jag klippt med mönstersax. Sedan är påsen dekorerad med samma döskallar som användes för dukningen. På ena sidan sitter döskallen i en cirkeltag med snöre. Den som eventuellt önskar kan alltså spara den och ja, den som hade haft mer tid hade såklart laminerat tagen. :)

Piratpåsar av maxell

maxell hade stor nytta av sina dödskallestämplar när hon arrangerade detta kalas. Det finns glädjande nog också många stämplar med olika piratmotiv. Mahlin78 hade turen att kunna få låna en till detta kort. Lägg särskilt märke till hur fiffigt Mahlin har löst problemet med en vass nål på ett kort till en liten/ung man.


Jag hade turen att få låna en stämpel med en piratskattkista! Perfekt för att göra ett grattiskort till en liten kille. Jag har även för första gången provat på att jobba med Washitejp, en annorlunda och rolig upplevelse!
Kort av Mahlin78



Prickiga närbilder
Kort av Mahlin78

Fler stämplar med passande motiv finns i Pippins ägo. Nu kommer självaste piraten in på scen. Skepp Ohoj, alla sjöbusar!


Direkt jag såg att det skulle vara pirattema, tänkte jag på en stämpel jag har med en liten piratpojke. Jag gjorde ett kort till en pojke med den stämpeln, speciellt som det så sällan blir kort till pojkar.
Kort av Pippin

Du la väl märke till det söta ankaret? En riktigt läcker charm.

En annan pirat som besöker oss är pixelits lilla sjörövare. Han har en stor del av skatten med sig också. Aj, aj, aj, håll fingrarna i styr annars får du gå på plankan!


Vad kan vara mer pirater än gamla mynt? Min inspiration till detta kort är piratskatter och skitiga pirater.
Äkta gamla pengar; blandade modeller, får symbolisera piratskatter från forna tider.

Har inkat kraftigt runt stämpeln för en ruffig känsla.

Kort av Pixelit

Nu har vi fått möta en hel del av stämplar och dekorationer med pirattema. Jag (Bi) har låtit mönsterpappret få ta en utmärkande roll i mitt kort till en liten pirat.


Ett neverending card till en pirat i sina bästa år, för att uppmärksamma det faktum att han blivit hela 6 år gammal! Det är stort. =)

Det roliga med ett neverending card är att det blir många sidor att dekorera. Här har jag i och för sig låtit mönsterpappret tala väldigt mycket för sig självt - det är ju så fint i sig men några dekorationer har jag i vart fall lagt till. På sidan två har jag valt att låta en liten pappersremsa komma fram "ur munnen" för att öka spökfaktorn. Den går alltså att skjuta ut och in så texten blir dold eller syns.

Neverending card sidan 1-2 av Bi



En skattkarta och skeppet i fjärran
Neverending card sidan 3-4 av Bi

Men Hallåååå! Pojkpirat hit och pojkpirat dit! Var tog helt plötsligt alla tjejer vägen? Vi har ju gott om kvinnliga pirater också. Inte minst Pippi Långstrump har ju fått stå modell för den yngre generationens pirater men även inom den riktiga piratvärlden finns de. Lady Mary Killigrew 1530-1570, Anne Bonny under 1700-talet för att nämna några. Under senare år har vi till exempel "Sister Ping" och ja så har vi förstås Lilla S också även om den karriären blev relativt kort och oblodig. =)


Sötaste piratprinsessan på dagis var lilla S när dom hade halloweenfest 2006 hon var så stolt när hon gick till dagis som pirat men när hon kom hem och hade insett att alla tjejer varit prinsessor av olika slag var hon inte lika nöjd min lilla piratprinsessa.
Layout av Skberg74

En annan sentida pirat är min dotter Sam. Här var det i och för sig inte pirat hon var utan mest sur - men man kan väl ändå få busa lite när hon nu hade funnit en sådan stilig pose?


En layout med min ögonsten - "min skatt". Fotot taget en stund då hon inte var som mest "charmerande" men ändock för alltid i mammas hjärta.
Layout av Bi



Till min dödskalle har jag använt mig av vita knappar (jodå, alla är egentligen vita fast det inte syns på fotot) i massor. Många gamla skjortknappar gick det år.
Layout av Bi

En annan betydligt gladare och söt liten pirat visar MiaPuh på sitt kort. Här finner vi fler fiffiga piratdekorationer.


En Puhpirat med haj
Gjorde ett ramkort denna gång, så det ser ut som en liten tavla =)
Pirat, mynt, skattkarta, döskalle och lite skatter, det fick bli vårt piratkort det :)

Kort av MiaPuh

Visst finner vi pirater också i de nordiska fartvattnen eller...

... vad är det som skådar mitt norra öga?


Maken och jag var på en kryssning till Åland i somras, väldigt trevligt! Vi såg dock inte till några pirater... Däremot tyckte jag att den lilla piratflaggan (som dottern fick i en glass förra sommaren) passade utmärkt till det här temat. Jag gjorde titeln svart och satte dit svarta blommor för att skapa en lite ruffigare känsla! Öste på med punchinella i olika färger, påminner om fisknät.
Layout av snorsk

Hmm jag tror lappen hamnat över fel öga för så avskräckande var väl inte dessa pirater förstås, men vem vet - i de lugnaste vattnen ...

Nej nu vill jag allt se riktiga pirater som är rustade till tänderna och färdiga att borda första bästa skepp som kommer i närheten!


Perfect tema till mina foton från tiden då jag härjade som pirat ;) Det är jag på mitten raden med det största helskägget och tubkikare.

Här har jag rivit och ruffat till ett par lager med papper som jag sedan sydde runt kanten med symaskin. Piraten är urklippt från ett äldre mönsterpapper, monterad på kartong och så har jag blingat lite med svart resp. röd stickles på ögonlappen och bandanan. Biljetterna var från början gröna så dom färgade jag in med pro markers. Den röda blomman är tillverkad av rött guldkantat band som jag tråcklade ihop till en ring och fäste med blingbrads. Chipboard parenteserna är klädda med washitape med text och sedan färglagda med röd pro markers. Till sist fick medaljen från Drakbåts-racet också vara med på ett hörn.

Layout av Cissi



"Kapade" närbilder
Layout av Cissi

Arrr! Där satt den!

Varför inte följa grundarnas vision: "Att främja och fira 19 september som en dag då människor över hela världen släpper loss sina inre pirater. Arrrr!"

Hissa Jolly Roger sätt lappen tillrätta framför ögat och fira ...
So shiver me timbers... all scrubbers on deck
ta´ plats vid ditt scrapbord och skapa
piratalster många, förrn solen går väck
eljest du plankan får smaka!
Jag vet - inte poesi värdig ett nobelpris men dock ett tappert försök! =) Önskar dig en glad och förnöjsam Piratdag! Arrr!

International Talk Like a Pirate Day
Denna osannolika högtid såg sin vagga i Albany, Oregon. Två goda vänner; John Baur och Mark Summers, började av någon outgrundlig anledning att på skoj förolämpa varandra i piratspråks jargong medan de spelade racquetball. Ur detta föddes så småningom idén att skapa en dag som skulle ägnas åt att släppa loss den inneboende piraten och att få ge sig hän åt att prata som pirater, festa och ha skoj. De valde den 19 september för då fyller nämligen exfrun till en av grundarna år, med andra ord en oviktig dag utan innehåll som behövde fyllas med något roligt. Dagen har firats sedan 1995 och syftet med dagen är enbart att ha roligt. Sedan dess har den här dagen också verkligen blivit kult. Seriestrippar, videoklipp, fester och allt möjligt arrangeras för att fira dagen.

Många gör dagen till ära blogginlägg i piratstil och det finns program som lätt konverterar ditt inlägg (på engelska) till rätt piratparlör!

Det finns även nyhetskanaler och annan media som ger dagen lite extra uppmärksamhet. Naturligtvis återfinner man även ITLAPD på nätet med egen hemsida och på facebook. Länkar nedan.

Länkar
International Talk Like a Pirate Day - officiell hemsida
ITLAPD på facebook


Skrotbokens länkar
Packat och klart - Påsar - Tutorial av Cissi för att presentpåsar
Skrivmaskinens underbara typsnitt - Innehåller inbjudan till piratkalas av maxell och son

1 kommentarer:

Ellis sa...

Härligt pirattema! =)
Kram