Madame Butterfly

on 17 februari 2010

av Birgitta/Bi

Madame Butterfly - operan, hade premiär på La Scala i Milano den 17 februari 1904. Temat för vårt skapande idag blir därför fjärilar.

Madame Butterfly är en opera i tre akter av Giacomo Puccini. Librettot är skrivet av Luigi Illica och Giuseppe Giacosa och historien är baserad på en bok av John Luther Long.

Kort om de dramatiska händelserna i operan:
Den amerikanske marinlöjtnanten Benjamin Franklin Pinkerton hyr ett hus; på en kulle ovanför Nagasakis hamn, genom äktenskapsmäklaren Goro.

Pinkerton gifter sig "på japanska" med den femtonåriga geishan Cho-Cho-San, även kallad Butterfly. Hon berättar för Pinkerton att hon efter det att familjen kommit på obestånd blivit tvungen att försörja sig som geisha.

Marinlöjtnanten som hela tiden räknar med att gifta sig "på riktigt" med en amerikanska gör så småningom just detta och återvänder efter tre års bortovaro till Nagasaki tillsammans med sin hustru bara för att upptäcka att han har fått en son tillsammans med Cho-Cho-San. De vill förmå henne att lämna över sonen till Kate och slutligen går Cho-Cho-San/Butterfly med på att avstå från sitt barn på ett villkor - att fadern kommer och hämtar honom. Hon tar avsked av sonen. Ensam i rummet tar Butterfly fram sin faders dolk. För henne återstår ingenting annat än döden.

Dramatiska händelser serverade med vacker musik.

Vi skapar med fjärilar
Vi gör tvärtom och väljer att skildra vackra händelser och vackra alster fast utan (dramatisk) musik. =)

Vi låter Malin inleda med en layout om sin dotter.


"Imorse"

Den här layouten handlar om att O alltid säger att något hände "imorse" när hon pratar om det som har hänt - även om det var i höstas eller förra måndagen.

Material: Pappret med fjärilar är från Basic Grey, ricrac-"bandet" är ett Just-the-Edge från Bazzill, bokstäverna är från Scenic Route och pratbubblan från Little Shoebox.

Layout av Malin

Malin har använt sig av mönsterpapper med rikligt med fjärilar på. Ett mönsterpapper som skulle kunna vara svårt att få till bra men som här balanseras väl mot själva fotot och enkelheten i övriga layouten.


Ett "spring card" kallas detta kortet för. Det är ett kort som passar i ett normalt kuvert men när man tar ur det från kuvertet så "springer" det upp, typ reser sig upp och man får ett trevligt stående kort. Ett trevligt och ganska lätt kort att göra och det var kul att göra det när man hade någon i tanken som skulle få det.
Kort av Eva



Stående fjärilskort

Eva har valt att använda fjärilen som dekoration och visst passar det bra med fjärilar i sällskap med blommor som på kortet ovan. Kombinationen fjärilar och blommor får vi se mer av på de följande alstren.


Här har jag inspirerats av kortet på Bindy och hennes kläder.

Material: Jag använde mig av Jenny Bowlin - The farmers wife Die Cut paper som bakgrund och utanför det tog jag orange cardstock. Fjärilar är ifrån A2Z Scraplets, några Kaiser Rhinestones och en svart penna. Adorn it mini alfabet stickers. Använde mig även av en rund punch för att göra den scalloped border som finns nedanför kortet!

Layout av Martina

Martina har fångat ett par riktigt läckra fjärilar på sitt alster. Här får blommorna och fjärilarna sväva till synes fritt över layouten samtidigt som det ger en väl sammanhållande ram till fotot.

Nu ska vi få träffa en riktig älva ...


"Älvan Saga"
Saga har i något år älskat böckerna av Daisy Meadows om Kristin och Rebecka och deras äventyr tillsammans med alla älvor i älvlandet. Inspirerad av dessa böcker skapade jag den här digital layouten.

Credits till Anna Anastasova http://ani-fotoshop.blogspot.com som gjort det digitala kit jag använt.

Digital Layout av Skberg74

Tror man inte på sagoväsen innan så är man beredd att göra det nu, eller hur? En somrigt ljuvlig digital layout.

Ett litet söt-tufft gratulationskort står på tur. Kontrastrika färger i effektiv samklang.


En av mina älsklingsstämplar passade perfekt till denna utmaning.

Och så hittade jag ett härligt mönstrat papper med fjärilar i rätt färg,
den stora turkosa fjärilen har jag återanvänt från ett kort som jag fått av min syster.

Material: Papper från Crate, Basic Grey och Senic Route. Blomband från Lagerhause, Textstämpel från Tingtura Design. Stämpelmotiv från Lulu collection färglagt med distresser. Glitterlim stickles, halvpärlor och vita Primablommor som jag färgsatt lite med distresser

Kort av Pernilla

Vi låter vingarna bära oss vidare på nya äventyr. Vi lämnar snön och reser ut i världen ...


Nu när det är massor med snö ute är det skönt att titta på Rhodos-foton som riktigt utstrålar sommar och sol.

Jag gillar verkligen lacken på vanen, såna skulle vi behöva fler av här.

Material: Papperet heter Chiffon Pink från Sassafrasslass, blommorna är Prima got prints, rubons, rhinestones från Imaginisce.

Layout av Samara

Visst vaknar längtan efter sol och värme! Men först kommer vårsolen...


Jag vet inte riktigt varför, men jag förknippar fjärilar med våren och solen. På våren kan vi ta av oss den där varma vintermössan och springa runt i parkerna i stan och krama träden. ;) Eller. Jag scrappade i alla fall ett foto på han under en vårhelg i stan...
Layout av maxell



En kombination av lager på lager, distanskuddar och uppvikta vingar ger dimension såväl som liv och rörelse. Det förstärks ytterligare av att titeln är stämplad i två färger som tonar i i varandra.
Layout av maxell

Vingarna bär oss inte bara ut i världen eller på en resa till storstan... de tar oss också med på en tidsresa... Hellen gör oss sällskap på den färden.


Fotot är från en underbar sommardag hos farmor och farfar på landet 2008.

Jag ville behålla känslan av farfars alltid så blomsterfyllda rabatter och gjorde det genom att använda mig av blommor och insekter. Blommor och de här fjärilarna är nog några av mina favoritdekorationer.

Layout av Hellen



Bevingad närbild

Verkligen läckra fjärilar.

Jag avslutar detta bevingaade inlägg med en gåva till en vän. Som vi inledde med mönsterpapper så avslutar vi också. Till denna "Photo wallet"; kortplånbok, har jag använt ett härligt mönsterpapper fyllt av fjärilar. Passande att fylla med sommarminnen.


En "plånbok" full med minnen av sommar, dofter, vila och rekreation. En gåva till en väldigt bra kollega som nu är vintertrött och längtar efter varmare tider.
Kort "plånbok" av Bi



"Öppnad" så den visar fram och baksida samtidigt. Observera också de båda ytterfacken som ger plats för två av de totalt sex korten.
Kort "plånbok" av Bi



Här är "plånboken" öppnad och man kan se de inre kortfickorna. Det ena kortet bär en hälsning, det andra kortet har möjlighet till egna anteckningar.
"Plånbok" av Bi

Längtar du efter fler fjärilar för att lyfta ett vintertungt sinne så har vi gott om länkar att följa nedan. Fjärilen är populär både på mönsterpapper och som dekoration.

Länkar
Mogens operasidor


Skrotbokens länkar
Vi presenterar Martina Reynolds - Fjäril (utklippt från mönsterpapper) på en layout av Martina
Vi presenterar Eva/mamma0709! - Fjäril (färdig alternativ dekoration) på en ask av mamma0709
Tänt var det här av Bi - Egentillverkad fjäril på kort av milaja
I sagans underbara värld av maxell - Fjäril (stämplad) på kort av maxell
Hålkort med leksaker av maxell - Fjäril (färdig alternativ dekoration) på kort av maxell
Flower Power i sitt esse av maxell - Fjäril (utklippt från mönsterpapper) på layout av maxell
Min oas av maxell - Fjärilar (stämplade) på layout av maxell
Födelsedagar - ett tema som klistrar sig fast av maxell - Fjäril (peel-off sticker) på ett kort av Carola och fjärilar (klistermärken) på ett kort av Bi
Romantiska blommor av maxell - Egentillverkade fjärilar av maxell på en layout
Det var en gång... av maxell - Digital layout med fjärilar av Skberg74
Pi på cirklar av maxell - Fjärilar på en layout av Carola
Trendspaning senhösten och vintern 2008 av ikis - Fjärilar (olika material) på layout av Carola och fjäril (qk-die) på kort av Essmo
Julklappsstuga 29/11 - Vi blingar Thékulor av Alien Bling - Fjäril (pärla)

1 kommentarer:

maxell sa...

Så många vingar och färger som verkligen lyfter den här dagen. :)

"Imorse" - Jag känner igen det där. Min grabb säger "när jag var fyra år" om sådant som inte hände för en sekund sedan...