Grönt är skönt!

on 10 februari 2010

av Birgitta/Bi

En morgon blir vännerna i Sjumilaskogen väckta av ett mystiskt ljud. Kanin förklarar att det bara kan vara den fasliga Heffaklumpen som ligger bakom. Så inleds äventyret om Nalle Puh och hans vänner, den gång de går på jakt efter Heffaklumpen. En film som hade biopremiär världen över just den 10:e februari 2005.

Jag och Sam; som då var fem år, gick naturligtvis och såg filmen. En spännande historia om vännerna som bestämmer sig för att göra en heffaklumpsexpedition för att fånga monstret. Alla får följa med, utom lille Ru som Kanin tycker är för liten. Ru bestämmer sig dock för att själv ge sig ut på en egen expedition för att visa de andra att han inte är för liten och så kan äventyret verkligen börja.
En riktig rysare när man inte är så stor själv.

"Skogstokig"
För en dalkulla i förskingringen kan ibland längtan efter skog bli verkligt stor. Nog för att det finns en och annan skog i Skåne också men inte är de många och inte är de stora i det sydliga slättlandskapet. Idag kompenserar vi och inspireras av sjumilaskogen och skapar i grönt - för se grönt är skönt!

Vi låter maxell inleda med en hälsning från Nalle Puh.


Ett kramigt kort från den gröna sjumilaskogen. :)
Kort av maxell

Men vad har vi här?
Kan det månne vara ett skogsrå, eller ...!?


Det här fotot har länge legat och väntat på att få komma fram och nu kom det perfekta tillfället. Det här var vad jag vaknade upp till på juldagen 2003. Vi hade spenderat julafton med några goda vänner här i Taiwan och sovit över hos dom. Klockan halv 6 morgonen väcks jag av ett hysteriskt fnitter. Jag gick sömndrucken ut i badrummet och möttes av det här! Min dotters kompis hade, med mål att bli häxor, tömt en hel burk med grön hårfärg i håret på min dotter. Trots att jag var helt slut i huvudet efter en sen kväll var jag en sann scrappare och fann mig tillräckligt för att dokumentera det här kladdiga ögonblicket.

Layout av Hellen

Scrappare eller ej - jag är inte säker på att jag hade haft sinnesnärvaro nog att ta fram kameran. =) Vilken tur att det fick bli förevigat - den typen av minnen blir bäst med lite perspektiv.


Detaljbild

Lägg märke till de söta fiskarna.

Nu byter vi kontinent och beger oss till Australien där det minsann också grönskar.


Eftersom grönt är en av mina favorit färger tänkte jag det skulle vara kul att göra en Lo med ett foto av mig själv. Det är inte var dag som man hamnar framför kameran.
Här har jag använt mig av ett Prima papper som redan var sytt och mönstrat så härligt. Ville gärna hålla fokus på kortet så jag använde endast Prima blommor och en vine.

Adorn It mini alfabets stickers med ordspråket
“ A day without laughter is a day wasted” Charlie Chaplin
och lite bling Kaiser Rhinestones I grönt.

Layout av Martina

"Down under" hos Martina har de nu varmt med sommartemperaturer (och lite till) så varför inte förundras över sommarens grönska och försjunka i drömmar om maskros och tjärdoft en stund.


Här började jag med att hitta ett kort som jag gillade på lillkillen, när han står och undersöker maskrosor.
Med hjälp av det gröna försökte jag få fram de små gula prickarna.
En kul utmaning att scrappa med en färg som jag vanligtvis inte väljer i första hand.

Lo 12*12
Papper Basic Grey / Origins, Senic route
Bokstäver från Thickers/ lulluby, Adornit, MMe och Pink Paislee
Halvpärlor/ Kaiser
Prima blommor
Stämpelmotiv, Doodle factory/ Blox

Layout av Pernilla

Barn som fotomotiv är en ständig källa till lycka för en scrappare. Titta bara på nästa lilla sötnos som presenteras i en sprakande färgkombo.


Grönt är min absoluta favoritfärg så den här utmaningen var ju som skriven för mig. Har använt ett tårtpapper som jag mistat med 3 olika färger på. Lite gröna dekosar, knappar och rub-on's. Fotot är på min lilla systerdotter Tindra.
Layout av Carola

Nu har vi varit på resande fot en stund och skuttat fram och tillbaka mellan kontinenter. En populär aktivitet framför allt när man befinner sig på resa i bil är att "samla" olika saker. När jag var liten var det länsmärken på bilarna med mera. Idag ägnar sig fler och fler åt platespotting. Själv erkänner jag mig vara riktigt urusel på detta. En gång låg jag bakom en bil i flera mil innan Sam påpekade att jag borde titta på dess registreringsskylt. =)
Hur går det för Samara då, tro?


Jag har som många andra börjat med platespotting.
Först ska man se en bil med regnummer 001, sen 002 osv.
När jag började så såg jag ingen 001 alls första månaden. sen när vi kom till Tallinn såg jag hela 3 st på 2 dar,men de fick jag ju inte räkna, för det ska vara svenska skyltar. Var iallafall kul att se såna skyltar, det tog ungefär en månad till innan jag såg nån hemma.

Papperet heter Feilles, från Prima marketing, dekorationer är qk väg och blandade bilstickers.

Layout av Samara

Nu närmar vi oss slutet på dagens gröna kavalkad och återvänder till djurvärlden där vi låter Eva visa upp ett finurligt kort med en stilig "grön sak" - en glad liten sköldpadda, på framsidan.


Detta är ett så kallat Swing (flip flop) card.
På fram sidan sitter en liten sköldpadda med en ros, det häftiga är att när man "öppnar" kortet så vrider sig mittenpartiet och så kommer andra sidan fram och man har ett litet meddelande där. Det var kul att göra och det passade så ypperligt med grönt till det.

Kort av Eva

Vi öppnar ...


Kortet öppnas

.. och texten avslöjas!


Kortet öppnat

Om nu Eva hade en liten "grön sak" på sitt kort så väljer jag att presentera en grönsak!


Den här tiden då vintertröttheten sätter in och ekonomin kanske inte är helt lysande efter decembers extravaganser tycker jag att det passar bra med en grön korg när man ska gå bort eller helt enkelt bara vill uppmuntra någon. Grönsakerna är inte bara trevliga att se på de tillför också kroppen en mängd nyttigheter som vi har nytta av just nu.
Det smög sig med en lite mer snabbverkande "nyttighet" också. Hittar du den? =)

Uppmuntrande grön korg
Foto av Birgitta

Därmed har vi visat upp våra gröna sidor. Vi hoppas du fått lite inspiration, vill du har mer så följer du länkarna nedan för lite mer av den varan.

Slutligen ett citat som kunde komma från en scrappare (om man bortser från det där med den mycket lilla hjärnan) ...

"När man är en björn med en mycket liten hjärna och tänker ut saker, upptäcker man att en idé som verkade vara riktigt idéaktig inne i hjärnan, är annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på." /Nalle Puh

Länkar
Wikipedia om Puhs film om Heffaklumpar


Skrotbokens länkar
2009 Tolkning av skiss #10 av Bi innehåller gröna alster

2009 Vi firar mamma av Sam

2009 Min Oas en helgrön layout av maxell
2009 Vårens primörer - Grön nässelsoppa av Bi
2008 Julgrönt av maxell
2008 Höstens färger - del 2: Grönt av maxell

1 kommentarer:

Unknown sa...

Å så mycket vackert ni har skapat.
Härligt!

Kram Nilla