Romantiska blommor

on 26 maj 2009

av maxell

Under våren och sommaren är en stor trend kläder och tyger med romantiskt tema. Det handlar om att blomma ut och möta världen med stil och romantik. Skrotboken skapar trendigt och somrigt med ett (små)blommigt romantiskt tema.

Romantiska tyger har ofta mönster bestående av små blommor. Dessa tyger matchas modemässigt med draperade blusar och en byxa i den nya morotsformen. Rätt skor är ett par höga remsandaletter som gärna får ha en grov träklack. Färgerna går i regnbågens alla färger, även om lila och grått dominerar något.

Vi bjuder på inspiration genom att skapa med romantiska blommönster och använder gärna lila och grått även om alla färger får plats. Vi inspireras också av matchande modetillbehör som byxor i morotsstil, draperat tyg, remsandaletter, grov träklack - fri tolkning gäller.

Birgitta tog fasta på modefärgerna och skapade en blommig ask i lila och grått.


Min tolkning fick bli en liten trä-ask som jag målat i grått. Dekorerad med blommor - både målade och från scraphörnarn. Om den blev så romantisk vet jag förstås inte men nog kan man gömma små kärleksgåvor i den.
Blommig ask av Bi

Medan Birgitta målade asken passade hennes dotter sam på att måla en tavla. Det är kärlek. Den färgglada blommiga "ramen" gör att tavlan är en riktig ögonfångare.


När mamma ändå hade sina färger framme passade jag på att måla en tavla. Missade lite av temat för jag kom förstås bara ihåg det romantiska! =)

Glömde det där med blommigt *fniss* men mamma gav mig ett tips på hur jag skulle kunna rädda det hela och visst blev det bra!

Mamma hjälpte mig klä in en större panå med ett tyg som vi hittade. Efter monteringen satte jag på lite extra glitter på kanterna.

Tavla av Sam

Jag (maxell) hade svårt att hitta småblommiga mönstrade papper. De som jag hittade hade för stora mönster eller var bara "fel". Till slut hittade jag i alla fall några som gick i lila.


Ett kärleksfullt bokmärke som passar perfekt för lata sommardagar som spenderas i trädgården med en bok i handen...

Från början skrev jag citatet direkt på pappret mellan blommorna. Jag tyckte det försvann eller smalt in för mycket och istället fick det bli egna små lila rutor för orden. Jag valde att inte sätta rutorna med distanskuddar eftersom märket ska passa i en bok. Bäckerna ritade jag själv och för att balansera allt glittrade jag till blommorna i de mönstrade pappren.

Bokmärke av maxell

Birgitta hade samma dilemma som mig att hitta det där blommiga pappret. Efter en djupdykning dök det upp och resultatet är ett somrigt kort.


Ett kort av enklaste modell. Somrigt och lätt att få användning för under sommarens alla "gå hem till varandra tillfällen" eller som ett tack för vattningshjälpen kanske. På tagen finns gott om utrymme att skriva på.
Kort av Bi

Avslutningsvis har jag (maxell) tolkat och använt i stort sett alla delarna i den romantiska modetrenden. Varning utfärdas för maxells mer eller mindre långsökta associationer. ;)


Jag började med att ta ett foto på mina första trädgårdshandskar tillsammans med nödvändiga trädgårdsredskap och någon uppriven maskros. Det är härligt att ha en egen trädgård att påta omkring i, men det är såklart även slitsamt - för att inte säga riktigt jobbigt... Med ett blommigt romantiskt tema var titeln given. :)

Jag tog sedan fasta på blomtemat genom att bygga vidare på de små lila blommorna på mina trädgårdsvantar. Flera lila blommor i olika material - primor, brads, tyg och papper - pryder sidan. Morotsformen består såklart i den karakteristiska morotsroten som maskrosor har och jag ritade mig en egen maskros. Till det kommer att jag gjorde draperade fjärilar tillverkade av plastomslag från en binda. Fjärilarna är vidare uppbyggda av "remsnöre" och lila pappersraffia. Tillsammans med de randiga pappren som ligger på "rad" över sidan symboliserar de remsandaletterna. Den grova träklacken motsvaras av maskrosens väl tilltagna rot och det rejäla trähandtaget på maskrosjagaren...

Sammantaget är den här layouten min syn på en modern romantisk sommar...

Layout av maxell



Hatkärlek för närbilder...
Foton av maxell

Hur ser din trendiga, romantiska och småblommiga vår och sommar ut?

Skrotbokens länkar
Vi trendspanar - information och länkar

0 kommentarer: