Trollbunden

on 1 oktober 2009

av maxell

I det här inlägget skapar med troll - troll med svans ;) - i naturens höstfärger.

Har du besökt trollskogen för att leta efter skogens guld? Mötte du då något troll som kikade fram bakom stock och sten? :)

Troll är ett relativt vanligt förekommande motiv för stämplar. Det finns flera tillverkare - varav några svenska - som säljer stämplar föreställande troll i olika situationer. Vidare scrappar många ofta om sina egna små bustroll. ;) Framåt julen ramlar vi sedan osökt in på...

... bland tomtar och troll
Om vi levat förrförra seklet hade vi garanterat fått uppleva mycket spänning ute i naturen. Kanske skulle vi ställt ut gröt till (hus)tomten, mött en vätte, hört näcken spela eller - hemska tanke - retat upp en vittra. Bland berg och grottor fanns en chans att råka på ett troll. Det kunde vara svårt att känna igen dessa troll eftersom de liknande människor. Om vi inte var på vår vakt kunde trollet lura iväg oss till sin bergssal. Där fick vi sedan sitta tills prästen fick reda på det och ringde i kyrkklockorna så högt att trollen fick ont i öronen och släppte ut oss.

Bilden av ett troll
Troll framställs ofta som stora, dumma, och farliga. Råkar du på ett troll bör du fly illa kvickt. De slår nämligen ner allt och alla - med eller utan anledning. Troll gillar inte människor för att de är vackra medan trollen är fula. Det sägs ibland att troll bytt ut människobarn mot sina egna. Ingen vet med säkerhet om det är sant eller inte.

De flesta troll tycker inte om solens strålar. Troll är dock inte som vampyrer. De kan vara utomhus på dagen även om de är svagare och slöare jämfört med natten.

Många troll har ett motbjudande utseende. De har långt och trassligt hår, stora och håriga lemmar, en läderartad och mörk hud, stora och fladdriga öron och en tjock och vårtig näsa. Alla troll är dock inte stora, fula och farliga. Det finns även små söta, charmiga och till och med snälla troll.

Trollskogen
En av de mest kända trollskogarna är John Bauers sagoskog. Bauer betraktade naturen som ett under. Han konst visar oss naturens tempel och en annan värld - skönhetens värld. Han förenklar sin sagoskog och tillrättalägger det naturliga och verklighetsnära. Illustrationernas individer och varelser ramas in av trädens stammar. Det är ett fångat ögonblick. Idag anses de vara tidslösa konstverk som oftast ger intrycket av närhet och förmedlar en andlös stillhet.

Naturlig inspiration
Bauer har sagt att

"fantasin får dagligen och stundligen mat i skogen".
Med dessa ord presenterar vi våra troll.


Detta lilla hösttroll har kommit ut ur skogen. Trollet har tagit lite höstfärger med sig och allt fick landa på mitt kort.
Kort av Sam



En hösthälsning till en trollunge.

Jag utgick från det söta trollet och ritade ett matchande träd och några svampar.

Kort av maxell



Det är inte ofta jag gör kort i hösttema, så det här vart en utmaning för mig som alltid skapar i mer sommriga färger. Dessutom hade jag inte ett enda troll i min ägo, så jag ritade ett själv. Den blev snarare gullig än ful, och alltså snäll. Hittade ett ynka höstlöv så jag slängde in det också. Övriga löv är stämplade i 3 olika nyanser runt om i bakgrunden.
Kort av Carola



Det här kortet har jag gjort till min alldeles egen grottmänniska. :)

Kortets insida skymtar fram och bidrar till att bygga upp en trollbindande miljö där trollet kliver fram och närmar sig betraktaren. Stjärnan har är en piprensare som jag böjt till och säkrat med snurrad gul floss. Kantarellerna var tvungna att vara med då min grottmänniska för tillfället har svamp på (inte i :) ) hjärnan. Nu hittade jag inga kantareller som jag kunde använda mig av utan fick rita mina egna efter att jag tittat i en svampbok för att se hur de ser ut. Kortet har också en ovanlig detalj för att vara mig, men klart karln ska ha en blomma.

Kort av maxell



Här gav jag mig på att illustrera en händelse som utspelar sig i trollskogen - när den goda fén möter trollet.

Jag valde att inte färglägga motivet utan använde det som det blev mot en skogsgrön bakgrund.

Kort av maxell

Trollflöjten
Detta inlägg är inspirerat av Wolfgang Amadeus Mozarts opera "Trollflöjten". Urpremiären i Wien under Mozarts ledning gick av stapeln igår - den 30e september - år 1791. Vi valde att låta oss inspireras genom att skapa med troll och den aktuella årstidens färger - höstfärgerna grönt, gult, orange, rött, beige, brunt, grått och svart.

Skrotbokens länkar
Höstens färger - Del 1: Höstens alla färger av maxell - Publicerad 24 oktober 2008

0 kommentarer: