av Bi och maxell

Varm embossing med hjälp av en embossingpenna är väldigt användbart för att markera, förstärka bilder, mönster i papper och så vidare. Embossingpennor kan också användas för att fylla i misstag vid stämplad embossing för att rädda projekt. Här visar vi några andra exempel. Vi skriver egen text på till exempel kort och ritar egna dekorationer och motiv.

Embosingpennor ser ut som tuschpennor och kommer endera med en eller två spetsar. En penna med två spetsar erbjuder oftast en fin i den ena änden och en bred spets (kaligrafispets) i den andra änden. Skillnaden med en embossingpenna jämfört med andra tuschpennor är att de är långsamt torkande - en egenskap som gör dem användbara för varm embossing efersom embossingpulver kommer att fastna. Denna egenskap gör att embossingpennor kan användas tillsammans med torra chalks för att färglägga motiv - även chalks fastnar på ytan. I det här inlägget handlar det dock om varm embossing med hjälp av embossingpennor och embossingpulver.

Bi börjar med att visa hur enkelt det är att använda en embossingpenna till textning.


Framdukat är embossingpenna, embossingpulver och kort som redan har stämplats med lämpligt mönster.
Foto av Bi

Nu är det bara att sätta igång och skriva. Se till att den skrivna ytan är ordentligt täckt och strö sedan embossingpulver över texten. "Knäpp" bort överflödigt pulver och häll det tillbaka i sin burk innan du värmer med embossingfönen. Eventuellt kan det också behövas att du borstar bort en del överflödigt med en liten pensel.

Det går alldeles utmärkt att använda flera färger, men de måste läggas på en i taget och fönas emellan.


På ett snabbt och enkelt sätt har jag nu fått grunden till ett personligt kort lagom till Halloween.
Kort av Bi



Slutresultatet
Kort av Bi

Nedan följer två andra kort där Bi har använt sig av samma teknik.


Här har jag använt mig av embossad text för att få framföra mitt Tack!
Kort av Bi



En personlig hälsning i juletid.
Kort av Bi

maxell har ritat med embossingpennor.


Jag valde att rita ett enkelt motiv - ett rött hjärta, strödde på pulver, värmde på och kikade på glansen. :) Sedan...
Foton av maxell



... fortsatte jag att rita ett till hjärta inuti det första. Till slut la jag till ett ord - återigen i rött.

Jag klippte ut runt motivet. Nu har jag en egen dekoration som jag kan använda vid lämpligt tillfälle.

Foton av maxell

Det är flera som embossar sina stämplade motiv innan färgläggning. Här visar maxell på samma metod fast med embossingpenna och ett egenritat motiv i två färger.


Det är inte svårt att rita en pumpa - helst inte om man gör som mig å använder dels orange och dels svart.

Jag skissade först upp motivet med blyertspenna. Sedan ritade jag strax innanför allt som skulle bli svart, strödde på svart pulver och värmde. Den här gången var jag inte noga med pulver som hamnade utanför eftersom jag ville ha en skitig pumpa. :) Jag upprepade proceduren och ritade innanför de linjer som skulle bli orange, strödde på pulver samt värmde.

När motivet vilat några sekunder suddade jag bort mina blyertsstreck, färglade motivet, klippte ut det och monterade på ett kort till Halloweenhelgen.

Kort av maxell

Några olika användningsområden för embossingpennor
Använd embossingpennor för att rita och skriva på fri hand.

Embossingpennor är lämpliga för att fylla i detaljer i stämplade motiv, till exempel ränderna på en katt eller tiger.

Om du missat någon detalj i stämplingen vid vanlig varm embossing är embossingpennor lösningen för att rädda projektet. Fyll i det som du missat, strö över embossingpulver och värm.

Embossingpennor kan användas för att rama in ett motiv eller för att embossa runt kanten på något. Rita streck runt kanten med pennan - till exempel heldragna, streckade eller prickade, häll på embossingpulver och värm för att få en glansig inramning.

Måla ett motiv med genomskinlig (clear) embossingpenna och färglägg sedan med torra chalks.

Ytterligare tips för embossingpennor
Med en genomskinlig embossingpenna är det svårt att se vad du skrivit eller ritat. Vicka pappret mot ljuset. Texten eller motivet framträder i "rätt" vinkel.

Färgade embossingpennor ger ett annat resultat jämfört med genomskinliga (clear) embossingpennor. Skillnaden är att färgintensiteten ökar.

Börja med den fina spetsen och rita en tunn linje. Du kan sedan fylla i mer eller bredda denna linje med valfri ände av pennan. Det är enklare att lägga till än att ta bort. :)

Vanliga tuschpennor fungerar vanligen inte för varm embossing. De torkar för fort

Skrotbokens länkar
- Skrotboken uppmärksammar WCMD 2009
- Julklappsstugan 21/12 - Julklappsetiketter av maxell - Publicerad 21a december 2008. Här har maxell skrivit God Jul med embosspenna på OH-plast och monterat på en juletikett.
- Split Negative med hjälp av varm embossing av Bi och maxell - Innehåller vägledning, råd och tips för varm embossing

0 kommentarer: