Det finns en sång om allt

on 4 februari 2012

av Lina/Pyssellina

I början av februari har vi två dagar att uppmärksamma musik på.
Den första är på månadens första dag, den 1 februari. I år är det 75 år sedan Radiotjänst började sända Dagens dikt och Dagens melodi i Sveriges Radio. Den första dikten är Esias Tegnér Det eviga.
Den andra är faktiskt idag, den 4 februari. Det är ikväll årets första deltävling av Melodifestivalen går av stapeln. Må "rätt" låt vinna!


Låttexter och känslor
Man kan få mycket olika känslor av att höra en låt. Det kan vara antingen texten eller melodin som får en att gå igång, eller så är det både och.
Denna gången var utmaningen att använda sig av en låttext eller en del av en låttext på sitt alster.

Först ut är ett kort av musikälskande lillylva.


Det här var inget enkelt val, jag älskar musik och lyssnar i princip hela tiden på något. Men just den här låten har satt sig djupt i hjärtat på mig. Första gången jag hörde den (Sia med låten "Breathe Me") var på ett BodyBalance-pass. Jag stod i trädet och började stortjuta. Texten är gripande, och tonerna så fängslande. Textsnuttarna jag valde passade bra ihop med stämpeln jag ville jobba med... fångade hennes ansiktuttryck på något vis.
Kort av lillylva



Kort av lillylva

Ibland räcker det med en låttitel, som Chruss anände sig av.


En av mina favoriter är Dire Straits och bl a Walk of Life, den går jag igång på direkt!
Kika på YouTube och sök på låten, där finns bl a en video med en massa kul klipp från idrottsvärlden varvat med film från deras konsert. Mumma!
Alltid när jag håller på med något så skenar ju tankarna och fler passande låtar poppar upp - en massa gamla godingar som These boots are made for walking med Nancy Sinatra, 500 miles away from home med Bobby Bare...sen är det kört! Sitter o trallar och ylar länge efter det.. (ja, jag kan inte sjunga ;-D )

Kort av Chruss

Hozzans layout handlar om att livet inte alltid är på topp men att man blir starkare av livets motgångar.


En låt som spelas mycket på radio just nu är Kelly Clarkson och "What doesn´t kill you makes you stronger". Vissa perioder i livet verkar tråkigheter stapla sig på varandra och fjolåret var ett sådant för mig och min familj. Men när jag nu blickar i backspegeln och om man tar lärdom av det man är med om, så kommer man oftast starkare ur svårigheterna. På denna layout har jag sprayat vit mist på en tegelstens mall och klippt ut en form i notpapper, som jag fyndat på loppis. Detaljer i metall från smyckes-tillverkning. Det är ett tips då pärlbutiker har stor sortering av just sådana saker, eller om man har något gammalt smycke som man inte längre använder och som kan komma till användning igen=budgetversion.
Layout av Hozzan

Martha brukar använda sig av för henne betydelsefulla låtar när hon skapar.


Jag skapar ofta med hela låttexter som betyder mycket för mig. När jag har ont om tid eller lite inspiration är det ett sätt att starta skapandeprocessen. Oftast blir det den låt som jag just nu spelar hemma.
Till den här layouten valde jag en favorit Dream On med Aerosmith.

Layout av Martha

Denna sprudlande glada layout av Kicken har Kent som inspiration.


Bilderna på denna Layouten är från Thailand då jag och min syster tog med kameran ut och (försökte) ta "hoppbilder", vi hade jätteroligt, och som titeln säger så kändes allt perfekt. "Det känns perfekt" kommer ifrån filmen Bilar 2 och det är Joakim Berg från Kent som sjunger.
Layout av Kicken

Ibland är det tvära kast. Här är det en vacker layout om Samaras katt som sorgligt nog gick bort i somras.


Det här var en svår sida att göra, jag grät när jag skrev journalingen, och jag inser att folk kommer att tro att jag är galen.
Men min älskade kattflicka som blev en ängel i somras vid bara 6 års ålder, är faktiskt väldigt närvarande hos mig.
Det är ofta som jag hör ett svagt spinnande när jag ska sova, och katthåret i kuvertet kom från ingenstans när jag satt och pysslade.

Jag dekorerade med stickers, och en bit av en chipboard-våg.
Låttexten är långt ifrån komplett, jag tog bara med de bitar som jag tyckte passade in på min kisse.

Layout av samara

Cissi använde sig av en snöig låt till sin layout.


Äntligen kom det lite vinter till vår ända av landet. Här har jag gjort ett eget mönstrat bakgrundspapper. På den vita figurklippta cardstocken har jag skrivit texten från visan "Nej, se det snöar"... och efter vår premiärtur på skridskor blev det ett riktigt snöoväder.
Layout av Cissi



Layout av Cissi

En fin tändsticksask är aldrig fel. Denna av Cajaba är ingen undantag och har dessutom en enkel men väldigt fin text på.


Denna text lärde jag mig för så många år sedan att jag inte minns när. Jag har haft nytta av den i mitt arbete som sjuksköterska. När jag kom till ett gruppboende för psykiskt sjuka för första gången, hade ingen som helst kunskap av detta. Det var en som skulle få en injektion som började sjunga den sången. Jag hakade på och sjöng med henne och efter detta kom vi bra överens. Här har jag klätt en tändsticksask till en person som är värdefull.
Alter av Cajaba

Ännu ett uppslag i maxells art journal är fylld tack vare Black Sabbath.


Med tanke på årstiden och att snön äntligen har kommit för att stanna i våra trakter valde jag att inspireras av en underbar låt signerad Black Sabbath.

Resultatet är ett uppslag i min Art Journal om kärlek till och längtan efter snö samt dess bländande egenskap. Det är färger av alla de slag inklusive glittrande och gnistrande sådan samt struktur i olika former.

Art Journal av maxell



Art Journal av maxell

Snart är det jul igen, eller?
Det är inte alltid man får så starka känslor av en text. Ibland kan en text bara passa på alstret helt enkelt. Både Ziro och Kosepute är med i en utmaning då de gör julkort året runt för att inte stressa in i det sista med att hinna klart för att korten ska hinna iväg i tid. De har till detta temat gjort varsitt julkort med jultexter på.


Jag är med i en utmaning som går ut på att skapa ett julkort i veckan. Då kan man skapa sina julkort i lugn och ro hela året om och behöver inte stressa i december för att få dem klara. Jag har därför gjort ett julkort med temat låttext. Stämpeln har låttexten från den fina julsången "Det strålar en stjärna" och den är embossad i vitt på en mörkblå bakgrund. Jag har valt att ha flera lager papper och mellan lagren flera lager band och spets.
Kort av Ziro



På den vänstra detaljbilden ser man att jag har satt ett mörkblått organzaband bakom den vita spetsen så att den framhävs bättre mot den mönstrade bakgrunden. På den högra detaljbilden ser man insidan av kortet.
Kort av Ziro



Även jag gör ett julkort i veckan detta året. Och jag tycker att det är väldigt fint med texter till julsånger på julkort. Här har jag låtit allt fokus vara på texten, så jag har dekorerat sparsamt.
Kort av Kosepute

Ni kanske undrar vad rubriken till detta inlägg har med att tolka låttexter att göra, men jag ska förklara. Just det citatet brukar min mamma säga när hon börjar sjunga på en låt med text som passar till nåt vi pratar om eller som händer just då. Henne förklaring är att alla låttexter beskriver en viss känsla eller en viss händelse som man kan känna igen sig i. Med tanke på alla låtar som gjorts så stämmer det rätt bra att "det finns en sång om allt".


Skrotbokens länkar
- Kärleksfullt med tre hjärtan av maxell - Innehåller ett uppslag i Art Journal av maxell där hon skapat kring en låttitel och delar av låttexten
- Sorgebud och kondoleans av Bi och maxell - Innehåller ett kondoleanskort av Bi där hon använt en låttitel som hälsning
- Låt det va... - ett inlägg med förhinder av Bi - Ett inlägg med inspiration från Beatlesomslag och deras låttexter
- Maj månads sponsor - Inspirationsalster del 1 av Pippin - Innehåller musikkopplingar på flera sätt
- Bidrag och vinnare mars månads tävling - Glitter och Glamour - Innehåller alster som skapats med inspiration från melodifestivalen och som använder musiknoter
- Mars månads sponsor - Inspirationsalster del 1 av Bi - Innehåller alster med musiktema
- Här är karusellen... av Bi - Innehåller en layout där titlen hämtats från en välkänd sång
- Festivalsommar och memoriabilia av maxell - Innehåller en layout av maxell med delar av låttexter
- Carl Michael Bellman av Bi - Innehåller alster med musikinstrument
- Sjungom... av maxell - Innehåller två studentkort där hälsningen är en del av en låttext
- Säg det med toner... av Bi - Innehåller alster med musiknoter eller notblad. Här förekommer även låttexter på flera alster.
- Tutorial - Silvermachine: Skapa ett eget aluminiumpapper av maxell - En tutorial direkt inspirerad av en låttitel
- Rock on! av maxell - Innehåller rockiga alster inklusive en layout av maxell med delar av en låttext

3 kommentarer:

Anette sa...

Så många fina alster!

Stephi sa...

jättefina allihop.

Tigerblomma sa...

Oj, vad mycket snyggt och inspirerande!