"Ta 12" - Februari

on 9 februari 2012

av Birgitta/Bi

Skrotbokens kreativa utmaning/serie för 2012 heter ”Ta 12”. Idag presenterar vi nya ord samt presenterar alster från januari månad.

Nederst i detta inlägg finner du mer praktisk information om serien men vi börjar med att presentera månadens ord.

Månadens ord för februari 2012 är VINTER/KÄRLEK

Den 12e är det dags igen. Glöm inte kameran!

När du skapat färdigt och publicerat i din blogg länkar du direkt till ditt inlägg här:



Deadline är den 5 mars.

Månaden som gick ...
fick vi in några härligt vintriga bidrag, helt som sig bör i januari månad.
Orden vi fick att skapa kring i januari var Ny/Nytt

Alternativ 1
- skapa kring minst ett foto. Anna valde att skapa utifrån detta alternativ. En skönt vintrig layout.


Vinterns första snö vilket passade bra till årets första layout
Layout av Mossahus Anna

Alternativ 2
- skapa kring minst ett av månadens ord. Detta alternativ valde Ziro att arbeta utifrån då hon gjorde sin serie med ATC-kort.


Jag har tolkat ordet så här:

Nytt år
Nya tekniker
Nytt format (första gången jag gör ATC)

ATC-kort av Ziro

Vill du se mer av den teknik som Ziro använt sig av tittar du här.
Slutligen ...

Alternativ 3
- Kombinera de båda föregående alternativen och använd både foto och ord på ditt alster. Detta gjorde både Pippin, Cissi och Mahlin78.


Jag har använt mig av alternativ 3 och både tagit bilder och använt månadens ord (Ny/Nytt). Jag tog bilder både vid soluppgång och solnedgång, vilket vid denna tiden på året inte ger speciellt många timmar emellan. Jag har döpt min layout till "En NY Dag".
Layout av Pippin



Jag valde alternativ 3 bar med mig kameran hela dagen för att skildra en helt vanlig dag.
Småfotona är 4x4cm. Eftersom jag som vanligt inte lämnade tillräckligt med plats för dokumentation, skapade jag en liten dagbok i miniatyr där varje foto fått en egen sida med text.
Texten i dagboken skrev jag i små textrutor på datorn och skrev ut dem parvis i uppslag. Som bokomslag använde jag kartongen från scrapförpackning med fint mönster och dekorerade med rubons och bokstavsstickers samt lås och nyckelcharms.

Layout av Cissi



Närbild på; bland annat, den fiffiga dagboken.
Layout av Cissi



Jag bestämde mig redan kvällen innan för att ta 12 st foton den 12 januari, varav 1 skulle vara självporträtt. Eftersom jag precis hade fått hem min iPhone (mobil) var ju allt extra roligt =) En helt vanlig dag i mitt liv har jag dokumenterat!
Layout av Mahlin78

Om du följer länken nedan till "Ta 12 - Januari" kan du via Mr Linky i det inlägget titta in till de olika bloggarna. Där finns fler bilder att beskåda både på detaljer och på Ziros mycket pedagogiska demonstration av sitt saltexperiment.

Har du inte hunnit bli klar ännu? Det gör inget - det går fortfarande bra att lägga in länkar via Mr Linky.

Information om "Ta 12"
Serien bygger på siffran tolv, på vilket sätt framgår när du läser vidare. För att serien skall passa så många som möjligt finns fler vägar för att deltaga.
Alternativ 1
Den 12e var månad tas minst ett foto; den som vill vara extra djärv tar 12, som sedan används för att skapa en layout; digital eller pappers, kort eller Art Journal. Det blir alltså ett nytt alster var månad.

När året är slut kommer du att ha 12 layouter/kort/Art Journals med fotodokumentation från året som gick.

Alternativ 2
Den 9e var månad presenteras månadens ord. Låt dig inspireras av dessa ord och använd minst ett av dem på ditt alster, oavsett om det är en layout; digital eller pappers, kort eller Art Journal.

Alternativ 3
Kombinera de båda föregående alternativen och använd både foto och ord på ditt alster.

Lämna in ditt alster...
När du är klar laddar du upp ditt alster med hjälp av "Mr Linky", ovan under månadens ord.

En gång per månad, i samband med presentation av månadens ord, presenterar vi ett urval av de inkomna bidragen. Blir det ditt bidrag som visas upp? :)

Deadline för att vi skall hinna få med ditt bidrag är den 5e i var månad.

Det är naturligtvis möjligt att deltaga precis så mycket eller litet man själv vill. Var med de månader du hinner och kan. Vi hoppas du skall finna denna utmaning rolig och inspirerande.

När året är slut kommer du att ha en trevlig dagbok över året som gick eller alternativt en kortsamling för hela året.

Eventuella frågor kring utmaningen skickas till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "Ta 12".

Lycka till!

Skrotbokens länkar
Information om utmaningen
"Ta 12" - Januari av Bi

1 kommentarer:

Anna sa...

Då har jag lämnat månadens bidrag =)