av Birgitta/Bi

På tisdag är det åter dags för Alla Hjärtans dag. Skrotboken firar genom att skapa i oskuldsfullt vitt.

Det var i det medeltida Frankrike och England som de flesta av de traditioner och legender som förknippas med Sankt Valentin uppstod. Jacobus de Voragine skrev en populär bok (Legenda Aurea) cirka 1260 där detaljer om olika helgon skildras, och där bland andra Sankt Valentins gärningar beskrivs.

Firandet just den 14 februari började dock redan i slutet av 400-talet. Det var den Katolska kyrkan som firade ett helgon med namnet Valentinus, men exakt vem denne var är oklart. Flera olika martyrer med namnet Valentinus från 200- och 300-talet är dokumenterade, även om nästan ingenting konkret är känt om dem.
Mest kände är kanske Valentinus, en präst i antikens Rom. Han lär ha halshuggits den 14 februari 269 e.Kr.. Det skedde under kejsar Claudius II förföljelse av kristna. Han valde martyrdöden istället för att avsäga sig sin tro. Hans brott var att han skulle ha vigt kristna par och kejsaren ville ha ogifta män till sina arméer.

Åter till medeltiden
Kopplingen till romantik och kärlek, som uppstod under medeltiden, kom sig troligtvis av föreställningen om att fåglarna i mitten av februari söker och finner sin partner. Detta inspirerade pojkar och flickor att fundera på vem som skulle bli deras Valentin.

Oskuldsfullt vitt
I år är det skottår vilket innebär att flickor/kvinnor har rätt att fria. En gammal tradition som kan härledas till en legend från 400-talet från Irland, om Patrick och Brigid av Kildare. Belägg för dessa sedvänjor kan dock "bara" härledas till 1800-talet.

Med tanke på att februari är den kallaste och vitaste vintermånaden på året och frieriet förr eller senare leder till bröllop, där oskuldsfullt vitt spelar en central roll har vi valt att skapa årets Alla Hjärtans Dagkort i oskuldsfullt vitt.

Dagens första kärleksförklaring låter vi Skberg74 stå för, så här skriver hon ...


En liten kärleksförklaring till min älskade sambo jag har altrat ett papp-P med hjälp av snöre som jag virade runt hela P´t sen målade jag allt med vit hobbyfärg. Jag dekorerade lite med blommor som jag också målade vita och en hjärt-pin.
Kärleksfull bokstav av Skberg74



Kärleksfull symbolik
Kärleksfull bokstav av Skberg74

Med det går vi över till våra helvita kort. Att skapa monokromatiskt i vitt är effektfullt oavsett om man gör det enklaste enkla eller om man använder många dekorationer. Det kommer detta inlägg att visa.
Chruss har skapat ett rent och enkelt kort.


Precis som med en snöflinga så gjorde jag ett valentinkort med enklaste tänkbara sätt.
Ett vitt chipboardhjärta, en hjärtformad blingbling och egen klottrad =D text.

Kort av Chruss

Jag (Bi) lägger till lite fler dekorationer på mitt kort. Jag menar vem vill väl inte ha lite extra glamour på Alla Hjärtans Dag.


Jag har sagt det förr men säger det igen - det är kul att jobba med vitt på vitt. Förutom att låta skuggorna; som blir när man bygger i 3D, ge liv åt kortet, kan man använda olika texturer och material för att uppnå önskad effekt.
Bokstäverna har fått lite glitter för en lyxigare känsla.

Kort av Bi

maxell gräver i sin skattgömma och finner än mer vita dekorationer.


En vit oskuldsfull kärleksförklaring.

Eftersom jag förvarar mina scrapsaker (inklusive så kallade icke-scrapsaker) efter färg rotade jag runt i den vita förvaringen och kom fram till detta kort. Härligt att använda olika material tillsammans.

Kort av maxell



Visst lyser det rosa i de vita paljetterna - det är kärlek!
Kort av maxell

Nästa vita kort har fått betydligt fler dekorationer ...


Jag har skapat ett kort helt i vitt och jag har vräkt på med mycket dekorationer, bokstäver, spets, band, vita blommor och vita halvpärlor, en stor snurkel, jag hade otroligt roligt när jag skapade det här kortet, det var riktigt kul att bara skapa i EN färg.
Kort av Spacegirl

Cajaba lämnar det helvita genom att lägga till lite chalk, och mönsterpapper ...


Jag har gjort ett kort till maken som jag är så glad att jag har vid min sida. Jag gillar att göra kort med annorlunda vikningar och nu har jag hittat ytterligare en som jag inte har gjort tidigare.
Kort av Cajaba



Hälsningen kommer jag att skriva sedan på remsan som man drar upp. Får väl bara hoppas han förstår hur han ska göra.
Kort av Cajaba

Det får vi väl hoppas att han gör, annars kan en nog lite kärleksfull hjälp vara på sin plats. =)

Följande kort är fortfarande övervägande vita men nu smyger det sig efterhand in mer färg på korten.


Det var en kul utmaning att skapa i olika vita nyanser. Med olika material och strukturer ville jag skapa mer djup i kortet. Jag klippte ut en tag från vit wellpapp och monterade ett chipboardhjärta med en transparant textruta bakom. Texten på hjärtat är rubons. framsidan är lite kortare och den uddiga kanten till höger är bakstycket som sticker fram. Även det prickiga samt det vita smala vågiga bandet sitter på bakstycket.
Kort av Cissi



Nästan helt vitt ...
Kort av Cissi

Cissis kort än nästan helt vitt - här är bara lite mer svarta markeringar.
På Pyssellinas kort är det hjärtat som klappar ett extra slag. Här med lite rosa/röda nyanser för att accentuera.


Jag valde att piffa upp det vita med svaga färger för att få lite kontraster. Gör ofta ganska enkla kort, så även detta. Men om man vill kan man komplettera med en passande text beroende på vem som ska få kortet.
Kort av Pyssellina

Mer rött ...
Gästande Ziro har förgyllt sitt kort med en blodröd ros - romantiskt och helt rätt som kontrast till det vita.


Jag har gjort ett litet Valentinkort i A6-format. Basen är vit cardstock. Nästa lager är även det vit cardstock, men denna har jag först kallembossat/präglat. Sedan har jag varmembossat med ett embossingpulver med färgen pärlemor, så att de uppstående delarna markeras ännu mer. Sedan har jag klippt till ett litet hjärta och klistrat fast ett gäng vita rosor och en röd. Innan jag limmade fast rosorna har jag först knipsat av ståltråden och sedan tagit bort det gröna bladen under rosen, för att det skulle bli så mycket vitt som möjligt. Nedanför hjärtat har jag fäst fyra olika vita band. Jag tycker att det blev ganska enkelt och elegant!
Kort av Ziro

Medan Ziro tog av det gröna från rosorna har Mahlin78 låtit detta vara kvar, och förstärkt dem med ytterligare blad för att ge ett litet blickfång i färg till den enkla vita rosen.


Jag gjorde ett kort till våra grannar som i smyg har gift sig.

Med enkla medel har jag skapat mig ett kort med mycket detaljer på.

Kort av Mahlin78



Detaljrikedom
Kort av Mahlin78

Hozzan låter även hon rosen få färg - samma som går igen i de chalkade detaljerna.


Ett kort i vitt i embossat papper med lite lila som accentfärg blev mitt bidrag till dagens utmaning. Varför kan man inte skicka ett kort till en god vän på Alla Hjärtans Dag?
Kort av Hozzan

Självklart kan man skicka kortet till en god vän. Alla blir glada för en hälsning på Alla Hjärtans Dag.


Alla hjärtans dag. Jag firar det inte själv, av flera anledningar. Men att göra kort som inte är helt rosa och röda är inte så pjåkigt. =) Vitt var en utmaning!
Hjärtat blev dock rött av en "olyckshändelse", då det gick av bara farten.

Kort av lillylva



"Love makes the world go ´round"
Kort av lillylva

Fann du inspiration i detta inlägg? Lugn, du hinner fortfarande göra dina egna kort. Ägna en stunds skapande; nu i helgen, åt att göra en kärleks- eller vänskapsförklaring, så bör Posten hinna få fram dem i tid till Alla Hjärtans Dag på tisdag.

Lycka till och ta hand om varandra på Alla Hjärtans Dag!

Skrotbokens länkar
Frostigt vit höst av Bi - Innehåller vita höstalster
Våra vita högtider av Bi - Innehåller vita alster "från vaggan till graven"

Vi firar Valentin med hjärtliga alster; del 2 av Bi - Innehåller alster i rosa och rödaste rött!
Vi firar Valentin med hjärtliga alster; del 1 av Bi
- Innehåller alster i alla möjliga färgspektra förutom rött och rosa
Alla Hjärtans Dag, 2010 av Bi
En dag för kärleken, 2010 av maxell
Skrotboken uttrycker kärlek, 2010 av maxell
Kärleken är röd?, 2009 av Evelina/Alien Bling
Älskar - älskar inte? av Evelina/Alien Bling

0 kommentarer: