Bingo

on 16 februari 2012

av Mahlin78

Den 16e februari 2012 är det 20 år sedan (1993) som dispens ges till Bingolotto att börja sända nationellt i Sverige. Med anledning av detta har vi till idag skapat alster med minst 1 bingobricka på!

Bingo, som i sin linda kallades för Beano, härstammar från Jacksonville, Georgia, USA. Dagens namn bingo tillkom genom en felsägning i spelets glädjerus. Dock blev aldrig namnet upphovsrättsskyddat och dess grundare Edwin S. Lowe valde då att, till att börja med, begära in en mycket liten summa från varje spelförrättare. Snart var hans företag stort - över 1000 anställda (1934). Höjdpunkten får anses vara när Lowe höll världshistoriens största Bingospel i New Yorks Teaneck Armory, med 60 000 spelare och 10 000 som inte fick lov att vara med. Vinsten? Tio bilar lottades ut.

1961 anordnades det första bingospelet i Sverige av...
... Gunnarstorps IF, i nordvästra Skåne. Grunden till detta var att klubben ville förbättra sin ekonomi och succén var given från första början. I slutet av 1960-talet spelades det bingo på runt 500 platser runt om i landet, till skillnad mot idag då det finns runt 90 hallar. Sedan 1974, då en ny lagstiftning infördes, är det Länsstyrelsen som utfärdar tillstånd för bingospel och 1995 avskaffades beskattningen av bingo.

Nog om bingons historia och över till alla härliga bingoalster! Först ut är Samaras dubbelbingo...


På temat Bingo så måste jag ju såklart göra en sida om när jag träffade Bingo Rimér, han var i stan 2 dagar så det blev 2 bilder med honom.

Jag ville inte täcka över det snygga papperet för mycket, så förutom bilderna och journalingen och bingobrickan, nöjde jag mig med en enda 3d-stickers för att symbolisera hans yrke som fotograf.

Layout av Samara

Tyvärr ingen vinst på bingo här, men mottagaren får ju sin vinst i alla fall!


Bingo! Visste att jag hade en bingo-bricke-stämpel någonstans! Och äntligen fick jag användning för mina bingo"pluttar"... Impulsköpet som bara blev liggande ...
Kort av Lillylva



Vinnande närbilder
Kort av Lillylva

Bingo i mängder!


Jag kom på att jag har en hel del grejer med bingobrickor så jag bestämde mig för att göra ett kort. Jag använde bakgrundspapper med bingobricka på - 2 st små bingobrickor som dekoration bakom stämpelmotivet och ett stämpelmotiv med bingobricka på. Kan ju passa till nån som gillar att spela bingo.
Kort av Pippin

Bingo i snyggingar!


Hittade gamla kort i mina gömmor... som tillvalsämne i högstadiet hade jag foto och film och de här svartvita fotona är framkallade på gammalt hedligt vis med framkallningsvätskor i mörkerrum i skolan.

Så här snygga var jag och min vänninna när vi slutade nian 1983... ja, inte på själva avslutningsdagen men dagarna innan. Det var inte många som kände igen oss. Det är jag som är alias Aron. =D

Layout av Cissi



Snygga närbilder
Layout av Cissi

Blivande bingoinbjudan?! Jag hade tagit emot den med glädje :-)


Är inne i en period att göra allt så enkelt som det bara går. Här har jag en bingobricka och plastploppar - kan inte bli bättre.

Text har jag inte lagt på ännu, funderar på om det ska bli ett kort till en bingofantast eller inbjudan till en spelkväll ... så det lämnar jag öppet ett tag till ...

Kort av Chruss

Bingo i kärlek!?!


Ett Valentinkort, i delvis lite ovanliga färger just för Valentin. Med en bingobricka, bling, stickers, blommor och en bit spets under det mönstrade papperet.
Kort av Spacegirl

Bingo på födelsedagen...


Direkt när jag såg temat kom jag på att jag skulle göra ett grattiskort till min kollega som snart, snart fyller 40 år. Jag visste att jag hade en bingostämpel någonstans i gömmorna, och nu äntligen har den blivit premiäranvänd (efter 4 år...)
Kort av Mahlin78



Gratulerande närbilder
Kort av Mahlin78

Lotteriinspektionen
Lotteriinspektionen vars uppgift är att se till så all bingo/spel är lagligt, säkert och pålitligt, är en myndighet med expertis inom frågor som rör spel och lotterier. I deras stadga står att "Bingo är ett spel där deltagaren måste vara närvarande på spelplatsen och där köpa en bingobricka", dock gäller inte detta internetspel eftersom det inte anses vara bingo i lagens bemärkelse. Enligt lotterilagen ses detta som ett nummerspel, vilket idag Svenska Spel, IOGT-NTO samt Folkspel har tillstånd för i Sverige. Just Bingolotto ägs av Folkspel vilket i sin tur ägs till 100% av folkrörelsernas 71 riksorganisationer, som har över 5 miljoner medlemmar.

SVEBICO, Sveriges Bingoarrangörers Centralorganisation, grundades 1980 och de representerar nästan alla bingohallar i Sverige. Deras verksamhet består av tre hörnstenar: Opinionsbildning och samhällskontakter; Utbildning samt Marknadsföring.

Skrotbokens länkar
- Vi rutar in av maxell
- Lapp på lapp men ingen söm av Bi

0 kommentarer: