Saltmålning - Alster

on 19 februari 2012

av maxell

Här följer vi upp förra månadens teknik - Saltmålning - genom att visa färdiga alster med denna teknik.

Det finns några varianter av saltmålning, men grundregeln är enkel - måla med relativt våt färg, strö på salt, låt torka och borsta bort saltet för att avslöja mönstret som bildats. I inlägget presenterat vi alstren grupperade efter typ av färg som använts. Se, njut och inspireras.

Akvarellfärg
Först ut är akvarellfärger. Ziro visar hur hon skapat ett vinterlandskap för ett kort.


Jag har använt saltmålning med akvarellfärg för att skapa den blå bakgrunden. Jag tycker det ser ut som en vinterhimmel där det snöar ymnigt. Passar perfekt till ett vintrigt kort med en snögubbe.
Kort av Ziro



Jag har arbetat upp en snödriva som snögubben står i och sedan klistrat fast stenkross som glittrar. Snögubbens halsduk, mössa, vantar och morotsnäsa har fått lite matt 3D-lack på sig och mössans boll har silverfärgat glitterlim på.
Kort av Ziro

Mitt (maxells) färgval är ljust och det inverkar på hur tydligt saltmönstret är samt hur väl det bör framhävas i ett färdigt alster.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal
Uppslag i Art Journal av maxell



Med ett ljust uppslag fortsatte jag med ljust gula detaljer av olika slag. Något ovanligt för mig, men det är flera blommor på uppslaget. Det handlar trots allt bland annat om att leva livet och att blomstra... ;)
Uppslag i Art Journal av maxell



Blomstrande närbilder
Uppslag i Art Journal av maxell

Vattenlösliga vaxkritor och vaxakvareller
Dessa kritor är härliga att arbeta med. De är vanligen pigmentrika och ger därför vibrerande mönster vid saltmålning.

Bi visar hur hon skapat en bakgrund med rörelse i sin Art Journal.


Utsnitt av en del av den saltmålning jag gjorde i min Art Journal - 366 dagar. Den är gjord med vattenlösliga vaxkritor; Neocolor II på underlag som förbehandlats med Gesso.
Utsnitt uppslag i Art Journal av Bi



Det färdiga månadsuppslaget för februari.

Denna månad fick gå i juvelernas tecken; eftersom jag fyller år i februari och drömma kan man ju alltid, därav den ametist- och guldfärgade bakgrunden. I de stora pärlorna finns plats för en liten dagboksanteckning.

Uppslag i Art Journal av Bi

Bi visar även användning av vaxkritor på akvarellpapper för att skapa en riktigt drömsk och vacker bild i det färdiga resultatet.


En del av det akvarellpapper jag färgade in med vaxkritor Neocolor II och sedan blötte med pensel innan jag strödde över fint bordssalt.
Saltmålning av Bi



Jag tokgillar hur saltet har gett "vattenytan" liv. Det framgår inte lika bra i avfotograferingen men i verkligheten riktigt gnistrar det om vattnet. Otroligt effektfullt med mycket små medel. Gräset vid sidan av har också fått liv - kan det vara vårblommor som tittat upp?

Av mina olika försök är det vattenlösliga vaxkritor på akvarellpapper som jag har gillat allra mest. =)

Kort med tänkvärda ord av Bi

Distresser
Distresser är roliga då de reagerar med vatten. Lägg sedan till salt och du får än mer effekter och mönster.

Jag (maxell) skapade mig en "regning" bakgrund för ett uppslag i min Art Journal.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal
Uppslag i Art Journal av maxell



Ett inlägg i den...ja politiska och ekonomiska debatten där alla detaljer är urklipp från diverse tidningar och kataloger.

Ett roligt, enkelt och prisvärt sätt för att, men modifieringar av bilderna och texterna, få det där som jag vill ha.

Uppslag i Art Journal av maxell



Reflekterande och debatterande närbilder...
Uppslag i Art Journal av maxell


Andra inkrefills och färger än distresser
Alla inkrefills går att använda - inte bara distresser. Här visar Bi ett exempel för att skapa en rymdinfluerad bakgrund till ett kort.


Saltmålning med Heritage Dye Based Re-inkers som droppats över väl fuktat akvarellpapper.
Saltmålning av Bi



De större "öarna" som bildats där flingsaltet legat an bildade mönster som som fick mig att associera till meteoritskurar - ni vet, den typen som brukar finnas med i gamla rymdfilmer. I avsaknad av mörka partier får väl rymdskeppet tänkas att det syns mot en planet eller med full fart genom en kraftfull skur av "rymdskrot".
Kort av Bi

Distress Stains
Distresser och Distress Stains har liknande, men varierande egenskaper. Dessa kan utnyttjas och Pippin visar hur hon skapat en levande bakgrund för sin layout.


Jag har tidigare gjort typ saltmålning med sidenmåleri, så jag tänkte att det kunde vara kul att göra det även på papper. Och det var det, fantastiskt vad lite salt kan göra. Jag färgade först in pappret med distress stain, sen sprayade jag på vatten och strödde vanligt bordssalt på kanten av pappret och grovsalt i mitten. Jag ville inte förstöra den fina effekten av saltet så jag gjorde en ganska sparsmakad layout. Stämplade lite runt fotot och duttade lite med svart gesso i kanten runt. Gjorde en tag med samma teknik som jag stuckit in under fotot.
Layout av Pippin



Den här bilden visar pappret när det torkat men innan jag borstat bort saltet. Den fina saltet i kanten satt fast så pass bra på många ställen så jag valde att låta det sitta kvar. Det var så fint, nästan som glitter eller frost.
Layout av Pippin

Använd saltkorn för att skapa mönster
Att lämna saltet kvar ger en riktigt läcker glittrig, frostig och kanske också krackelerande effekt. Pippin gjorde det ovan och här har maxell gjort ett uppslag i sin Art Journal baserat på att saltet ska ligga kvar.


Mitt färdigförberedda uppslag i min Art Journal
Uppslag i Art Journal av maxell



En härlig struktur av saltkorn ger flera infallsvinklar. Jag valde att använda en bild som jag modifierade genom att måla om den för att passa mitt tema. Några fler detaljer inklusive 3D-färg i flera färger för detta till ett färdigt uppslag.
Uppslag i Art Journal av maxell



Skapartext
Uppslag i Art Journal av maxell

Visst är det härligt, spontant och läckert? Har du inte provat - prova! Visa också gärna upp vad du skapar genom att lämna en kommentar till detta inlägg.

Vill du veta mer om saltmålning - följ nedanstående länk.

Skrotbokens länkar
Tutorial - Saltmålning av Bi och maxell

0 kommentarer: