av Pippin

Vi firar det härliga 80-talet under maj månad och eftersom vi ikväll får hålla tummarna lite extra för Eric Saade i Eurovision Song Contest låter vi musiken få spela en central roll i dagens inlägg, då vi bjuder på inspiration inför månadens tävling "Pastellfärgat 80-tal och paisley"

Vi; jag (Pippin) och snorsk, har fått det stora nöjet att jobba med månadens sponsor ...



Camilla har skickat oss jättefina paket med papper från Crate, MME, Heidi Swapp och Basic Grey i härliga färger och mönster, fina pasteller som mint och bubbelgumrosa och paisleymönstrat, precis som på 80-talet. Paketet innehöll också fina band och spets, brads, små söta knappar och blommor samt bokstavsstickers från Papermania.
Motsvarande kit är också vinst till den som vinner månadens tävling. För att läsa mer om tävlingen följ länk nedan.


Vinst och inspirationskit sponsrade av designat


Här nedan visar vi upp några alster vi gjort av paketet. Jag (Pippin) är speciellt nöjd med detta tema, eftersom jag själv var ung på 80-talet och har många härliga minnen från den tiden. Det var då allt skulle vara stort och färgstarkt. Inget för timida personer. Håret skulle vara stort, axelvaddarna stora, sminket skulle synas och kläderna hade starka färger eller pasteller. Jag sprang omkring i högklackade pumps hela tiden. Något som också var stort på den tiden var ju disco och det har jag tänkt på när jag gjorde layouten här nedan.


Jag har gjort en layout med material från det fina sponsorpaketet från designat. Materialet passar perfekt till 80-talsinspirerade alster.

Min layout handlar om mig och min väninna Marie på 80-talet, när vi var ute mycket på disco.
Jag sydde nästan alltid de outfits vi hade på oss, även så på dessa foton. Jag är hon som är klädd i svart/vitt till vänster (tyget ser gråblått ut på fotot, men är i själva verket randigt i svart/vitt).

Layout av Pippin

Musik har snorsk också tänkt på när hon gjorde sin layout, som ni kan se här nedan.


80-talet känns på något vis väldigt förknippat med Melodifestivalen för mig. Eller är det tvärtom? Jag minns iallafall hur jag sov över hos min bästis Cissi när det var Melodifestival på TV. Då var det ju bara en gång om året... Vi satt med kassettbandspelaren framför TV:n och spelade in låtarna. Sen lyssnade vi på dem om och om igen och övade in olika danser, och så hade vi uppvisningar såklart! Fotot på min layout är på en Melodifestival-souvenir i årets tappning.

Jag har skrivit min journaling på rivna textremsor som jag har fäst med symaskinen, som förresten fick jobba hårt på den här layouten. Jag har sytt en ram runt hela pappret och sytt fast pom-pom-bandet runt fotot.

Layout av snorsk



Stjärnspäckade detlajer
Layout av snorsk

Melodifestivalen var ju en sak som var väldigt populär under 80-talet och där var ju ABBA med. Visserligen var det ju på 70-talet de vann tävlingen, men de var väldigt populära under 80-talet också och turnerade världen runt. Min nästa layout handlar om ABBA men i nutida tappning.


För några år sedan blev jag bjuden på en pubkväll i en by i närheten. De råkade ha ABBA-tema den kvällen och flera av dem som serverade var utklädda i typiska 80-talkläder. Det passade jättebra att göra en layout om detta med just 80-talstemat som är aktuellt i denna månads tävling. Jag har använt det fina Paisleymönstrade pappret som fanns i sponsorpaketet och dekorerat med pastellfärgad spets. Jag har stansat ut blommor i det Paisleymönstrade pappret också som jag dekorerat med. Med fanns också bokstavsstickersen med en härlig rosa färg
Layout av Pippin

De båda ABBA B:na Björn Ulvaeus och Benny Andersson träffades och inledde sitt låtskrivande samarbete 1966. En annan björn från samma tid dyker upp i snorsk layout, ingen mindre än Bamse "världens starkaste björn". Bamse blev serie 1966 men fick inte sin egen tidning förrän 1973 så även han var poppis under 80-talet.


Jag hittade en kartong med gamla Bamsetidningar i ett hörn. När jag var liten prenumererade jag på Bamse under flera år. När jag blev “för stor” tog lillebror över prenumerationen, men jag fortsatte smygläsa hans tidningar. Har gjort en liten minneslayout om detta. Tog en framsida från en tidning och scrappade istället för foto. I ena hörnet gjorde jag en fågel av urklippta bitar ur ett paisleymönstrat papper.
Layout av snorsk

Ja, det var allt från oss för denna gång. Hoppas ni blir inspirerade att hitta på nåt kul om 80-talet. Nästan alla har ju några minnen från den tiden. Och har man inte det, så finns det nog syskon, föräldrar eller andra som kan berätta historier om tiden.

Lycka till!

Länkar
designat - Webbutik
designat - Blogg
designat - Facebook


Skrotbokens länkar
Vi presenterar designat - månadens sponsor maj 2011
Maj månads tävling - Pastellfärgat 80-tal med paisley

0 kommentarer: