Med och utan motiv

on 4 december 2011

av Mahlin78

Att skapa ett kort utifrån en skiss har vi nog alla gjort. Men hur många av oss har någon gång provat att skapa två kort utifrån samma skiss, där det ena kortet har ett stämplat motiv på sig, och där det andra kortet inte har något stämplat motiv på sig. En rolig utmaning!

För de allra flesta av oss blir det trots allt två helt olika kort, fastän grunden är den samma i skissen. Att använda samma papper gör likheten större, mot om man inte gör det.


Skissen som vi alla har tolkat.
Skiss av Mahlin78

Först ut är Chruss som har använt just samma papper på sina två kort, men genom en annan ordning på papperna får kortet en helt annan karaktär.


Här valde jag fem stycken olika mönsterpapper från samma tillverkare. Satte dem i olika ordning, chalkade kanterna röda.
Kort med stämpelmotiv av Chruss


På den utan motiv valde jag en grön gran med bling i toppen och på den med motiv blev det en av Askungens hjälpredor ;-D.
Kort utan stämpelmotiv av Chruss

Skberg74 har valt att jobba med samma storlek och ränder i mängder på båda sina kort.


Det jag fastnade för på skissen var ränderna så på olika sätt har jag gjort ränder över kortet, på det utan stämpel med hjälp av spetsbanden och det med stämpel har jag använt spets, wellpapp och band till ränderna.
Kort med stämpelmotiv av Skberg74


Ränder så långt ögat når.
Kort utan stämpelmotiv av Skberg74

Samma storlek, papper och placering av papperna blev Bis melodi, där även glittriga snöflingor förgyller båda korten.


Jag bestämde mig, för en gång skull, för att använda mycket mönster på mina mönsterpapper och ville dessutom ha korten så lika som möjligt från början - vilket de också är, nästan identiska. Här har jag använt mig av mindre bokstäver för att kunna "trycka ihop" dem mer så motivet med pojken får plats. Julgranskulorna och stjärnan har fått lite glaze. Båda korten har fått lite extra glitter över snöstjärnor och text. Så här inför julen får man väl bjuda på att man själv glittrar och glimmar lite extra efter korttillverkningen. =)
Kort med stämpelmotiv av Bi


Samma bas som kortet med motiv men här har jag använt mig av större bokstäver och jag har spridit ut texten lite mer. Båda korten har fått lite extra snö med 3D-effekt.
Kort utan stämpelmotiv av Bi

En färglagd gris ger följande två kort av Spacegirl stor skillnad i sin karaktär.


Det första jag tänkte på när jag såg skissen var att jag ville använda min snöflinge-die, när jag stansat ut och satt ihop dem så kändes det som om korten blev till av sig själva. Mönsterpapper, ett stämplat & färglagt motiv på det ena kortet - en rosa liten gris, kanske en marsipangris?.
Kort med stämpelmotiv av Spacegirl



Min kantrivare har också varit framme såklart också lite spets och små bokstavsstickers.
Kort utan stämpelmotiv av Spacegirl

Att som maxell jobba med en rektangulär form och ränder på korten som gemensam nämnare ger korten en samhörighet.


Här stämplade jag ett motiv som jag färglade enligt MCP-tekniken. Utifrån skissen stämplade jag en rand med prickar direkt på kortbasen och monterade en riven och målad remsa wellpapp ovanpå. Julhälsningen skrev jag för hand längst ner till höger i motivet.
Kort med stämpelmotiv av maxell



För kortet utan motiv valde jag en reklamtag och byggde vidare på snödrivorna och en bakgrunden enligt skissen. Snödrivan har struktur som skapats med gesso och tillbehör. Det röda pappret har jag gjort själv. Snön som faller finns på tagen. Jag pluttade i tagens prickar och fortsatte mönstret ut över bakgrunden.
Kort utan stämpelmotiv av maxell

Kosepute jobbar med tejp på olika sätt för sina kort. Det är ett lätt och roligt sätt att förändra sina alster.


Jag valde att göra mina kort väldigt lika. Båda har remsor av tissuetape. Kortet med stämpelmotivet blev tillräckligt juligt tycker jag, så där blir det en julhälsning inuti istället.
Kort med stämpelmotiv av Kosepute



Kortet utan motiv blev så tomt med bara en liten snöflinga, så jag stämplade och embossade en julhälsning också.
Kort utan stämpelmotiv av Kosepute

Samma form och dekorationer blev den gemensamma nämnaren på Mahlin78s kort.


Att skapa utifrån samma skiss men att på det ena kortet sätta ett stämplat motiv var betydligt svårare än jag hade trott! Det blev på något sätt enklare att göra kortet med motivet.
Kort med stämpelmotiv av Mahlin78



På detta kort fick jag istället ta med text för att det inte skulle se för tomt ut. På båda korten har jag använt mig av snöstjärna i chipboard samt pins och spets.
Kort utan stämpelmotiv av Mahlin78

Nu hoppas vi att du blir inspirerad att skapa på samma tema som vi har gjort. Gör du det vill vi gärna att du visar oss ditt alster. Det gör du genom att kommentera nedan med direktlänk till din tolkning eller e-posta din tolkning (max 700 pixlars bredd eller höjd) till skrotboken(snabel-a)gmail.com märkt "Med och utan motiv".

Skrotbokens länkar
- Vi skissar och skapar av maxell
- Skiss 1 och 2 av Alien Bling och Mison
- Skiss 3 av Alien Bling
- Skiss 4 av Tiggy
- Skiss 5 av Sofia
- Skiss 6 av Carola
- Skiss 7 av maxell
- Skiss 8 av Sofia
- Skiss 9 av Carola
- Skiss 10 av maxell
- Skiss 11 av Bi
- Skiss 12 av maxell
- Skiss 13 av Carola

0 kommentarer: