Med gummi för världen

on 1 december 2011

av maxell

Idag uppmärksammar vi Världsaidsdagen genom att använda gummi på våra alster.

Idag uppmärksammas en viktig del av vår värld. Den första december var år är Världsaidsdagen - en dag till såväl om- som eftertanke.

Dagen, som ägnas åt kampen mot sjukdomen aids världen över, instiftades av folkhälsoministrar från hela världen i samband med en konferens om aidsprevention 1988. Sedan dess har regeringar och organisationer över hela världen uppmärksammat dagen med olika informationskampanjer och aktiviteter. Under dagen hålls även minnesstunder och -ceremonier för alla de som lämnat oss efter insjuknande i HIV/AIDS.

Mellan 1981 och 2007 beräknas 33.2 miljoner människor ha avlidit i sviterna av AIDS. Många av dessa är barn. Förenta Nationerna och WHO beräknade att 2.3-2.8 miljoner människor smittades av HIV-viruset under 2009 och uppskattningsvis lever 1.6-3.4 miljoner barn under 15 år med HIV. AIDS är den värsta epidemin genom tiderna. Visserligen har sjukdomen bromsats och då främst i i-länderna, men den är långtifrån på väg att försvinna.

Gör det du kan genom att delta i Världsaidsdagen anno 2011 och framåt. Ett tips är att bära ett band och det ska vara rött. Ett annat tips är att alltid poängtera på vikten av att skydda sig överlag och framförallt vid vissa nn-lag... Kondom är givet!

Skrotboken - Med gummi...
Idag uppmärksammar vi denna dag genom att skapa alster där vi använder något i gummi. Varifrån associationen till detta material kommer behöver väl inte sägas?

Vi inleder med mitt (maxells) kort som har kärlek och omtanke över sig.


För flera år sedan skapade jag en uppmärksammad tavla i samband med världsaidsdagen. Denna har jag letat och letat nu, men tyvärr ligger den gömd någonstans där jag inte kommer åt den nu under vinterhalvåret. Denna tavla som är ett collage med gummi och viktiga budskap fick nu ersättas av ett nyskapat kort med samma ingredienser och det - för dagen - röda bandet.
Kort av maxell

På detta kort förekommer gummi som i... ja, gummi och som i gummistämpel.

Bi fortsätter detta tema med vikten av gummi genom ett uppslag i sin Art Journal.


Jag satt och bläddrade i en veckotidning då min blick föll på en annons för intimtvål. Med Gummi-temat i bakhuvudet började tankarna spinna loss. Själva skapande fick bli i min Art Journal.

Med en flicka på väg in i tonåren kan det inte nog påpekas att försiktighet är en dygd. Vi har många bra samtal och det känns tryggt att vi har en öppen kommunikation. När det gäller användandet av kondom är det inte bara ett sätt att undvika en för tidig och oönskad graviditet och diverse sjukdomar utan det är också en billig livförsäkring.

En gummihandske; som modifierades på olika sätt, fick hjälpa till vid min tolkning - "Vill man vårda kärleken - skyddar man sig själv och varandra".

Art Journal av Bi

Bis text kring detta uppslag säger allt och gummihandsken är ett fiffigt och passande gummiinslag. Sedan har en fågel viskat i mitt öra att hon också använde sig av skumgummipensel som verktyg, en gummistämpel och en gummigrej för att göra mönster. :)

Gummi finns också i andra former - mer eller mindre speciellt anpassade för skapande. Ett ibland ignorerat exempel är formgummi, dekorgummi eller vad du vill kalla det. Några exempel följer.

Ett kort av Spacegirl där glittrigt formgummi används för att göra en egen dekoration samt för att skriva hälsningen på kortet.


Jag har använt glittrigt dekorgummi till min cupcake,jag använde ett pepparkaksmått för att få till formen. Bokstäverna är också i dekorgummi.

Jag gillar kort som drar åt det söta hållet så jag använde ett sött papper med bak/kaktema. Jag inkade kanterna på papperet efter att jag gått fram med min kantrivare/edge scrapper - det är ett verktyg som jag använder på nästan alla kort jag gör.

Kort av Spacegirl

Finurligt att göra en egen dekoration på detta sätt. Det har även ToToRo gjort på nästa alster.


En julgranskula i sexig stil. Här har jag hittat tjock dekorgummi som jag har stämplat och färglagt. Bilden är fäst med små kuddar för att få ytterligare känsla av 3D. Jag har dock inte bestämt om jag ska hänga julgranskulan på ett paket, i granen eller på väggen.
Julgranskula av ToToRo



Julgranskula av ToToRo

Här är det stämplat och färglagt. Helt klart ett mångsidigt material.

Skberg74 fortsätter att fresta med en läcker julklappsinslagning där ett gummiband ger paketet något extra.


Jag har valt att göra en annorlunda julklappsinslagning genom att dekorera en konservburk. Först har jag öppnat burken i botten använt innehållet och diskat ur burken sen dekorerade jag burken och stoppade i julklappen innan jag klistrade dit botten av burken igen. Det gröna bandet uppe runt burkens överkant är ett gummiband jag hittade här hemma.
Julklappsinslagning av Skberg74

Gummiband kan användas till mycket i skapandet. Följ länkarna sist i inlägget för ytterligare exempel. Det är tutorials, tips och finurliga alster.

Från dessa frestande och läckra "gobitar" avslutar vi detta inlägg med Chruss tänkvärda och vackra julkort - med gummibokstäver.


Något vi inte får glömma bort i juletider - ja, inte överhuvudtaget egentligen - är att många är ensamma och kanske sjuka eller båda delarna. Då kanske ett vänligt ord, ett besök eller vad som helst kan betyda väldigt mycket!!!

Glöm aldrig bort att vara rädda om varandra!!!

Satte gummibokstäver som första bokstaven, bokstavstickers för resten och låter hjärtanen tala för sig själva ...

Kort av Chruss

Mer behöver inte sägas en dag som denna. Eller... jag kan säga att jag gläds över att min son igår tänkte och gjorde exakt det som Chruss påtalar. Han skaffade sig nämligen en ny kompis i en äldre dam som bor själv och skänkte henne glädje genom sin närvaro.

Skrotbokens länkar
- Tona ner och lyfta färg del 1 av 2 - Alster av maxell - Innehåller alster där suddgummi använts som verktyg för att lyfta färg
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg del 1 av 2 av maxell - Innehåller tutorial där suddgummi använts som verktyg för att lyfta färg
- Tutorial - Egna bokstavsstämplar av Pippin - Tutorial där mossgummi används för att göra egna bokstavstämplar
- Rallykurvor av maxell - Innehåller alster där det luktar bränt gummi... ;)
- En SPÄNNande historia med GUMMIBAND av maxell - Innehåller alster där gummiband används på olika sätt
- Tutorial - Rolla mönster med gummiband av maxell - Tutorial där gummiband används som verktyg
- Egen mosaikstämpel av Bi och maxell - Tutorial för att göra egna mosaikstämplar av gummirester
- Tandborsten kan användas till... av maxell - Innehåller en layout av Cissi där gummiband används tillsammans med öljetter och brads för en fotogömma
- Stämplat med egen suddstämpel - maxell - Innehåller alster där det stämplats med egentillverkade suddstämplar
- Tutorial - Skapa en personlig stämpel av ett suddgummi av maxell - Tutorial där ett suddgummi används för att skapa en personlig stämpel

0 kommentarer: